:

Szerző: Koi Tamás

2009. november 19. 14:21

Nem korlátlan a Pannon és a Vodafone mobilnet

Két hazai mobilszolgáltató reklámját is megtévesztőnek találta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH): a szervezet szerint a Pannon és a Vodafone korábbi mobilinternet-hirdetései korlátlanságot ígértek, de valójában mégsem voltak azok.

A GVH határozatában kifejtette, hogy a két társaság korábbi mobilinternet-promócióiban bizonyos korlátlannak hirdetett konstrukcióknál a sávszélesség lassításával szankcionálta ügyfeleit, ha azok csakugyan nagy adatforgalmat generálnak, azaz lényegében a rendeltetésének megfelelően használják a szolgáltatást. A megtévesztő reklámok miatt a Pannon 15, a Vodafone 10 millió forint bírságot köteles fizetni.

A versenyhivatal vizsgálata a Pannonnál az Internet Éjjel-Nappal és az Éjszaka-Hétvége tarifacsomagokra és szolgáltatásokra terjed ki - ez a két promóció tavaly november 11-től idén február 2-ig tartott, ugyanakkor a szolgáltató június elejétől egy hónapos időtartamra újra bevezette portfóliójába a két konstrukciót. A szolgáltató a két termék kapcsán kikötötte, hogy a korlátlan forgalmi keret csak \"normál felhasználás\" mellett él, azaz csak azokat a felhasználási módokat támogatja, melyre a mobilinternet szolgáltatás \"kifejezetten alkalmas\". A Pannon weboldalán szereplő információk szerint normál felhasználásnak számít egyebek mellett a weboldalak böngészése, e-mailek küldése és fogadása, a chatelés, illetve online felületen megjelenő multimédiás tartalmak \"alkalomszerű megtekintése\".

Saját kényük-kedvük szerint korlátoztak

A Pannon feltételei szerint a fájlcserélő, fájlmegosztó, vagy egyéb, \"nagy mennyiségű adat továbbítására alkalmas szolgáltatás\" használata nem volt megengedett ezeknél a csomagoknál - ha ilyent észlelt az operátor, jogosulttá vált a sebesség ideiglenes korlátozására. Ekkor a mobilnet sávszélessége legjobb esetben is 140 kilobit/másodpercre (letöltés) és 40 kilobit/másodpercre (feltöltés) csökkent. A szolgáltató azonban az általa alkotott feltételrendszer alapján, saját hatáskörén belül, azaz lényegében saját kénye-kedve szerint, a hálózat aktuális terheltségétől függően dönthette el, kit és miért korlátoz.

\"A fájlcserélő, fájlmegosztó és nagy mennyiségű adat továbbítása kapcsán az számít nagy mennyiségű adatforgalomnak, amely veszélyezteti a mobil internet-szolgáltatás minőségét és az egyidejűleg a hálózathoz csatlakozó ügyfelek számára ronthatja a felhasználói élményt. A Pannon tehát nem alkalmaz konkrét adatmennyiségi korlátot, a \"nagy mennyiségű adatforgalom\" fogalmának meghatározása nem ettől, azaz a letöltött konkrét adatmennyiségtől, hanem a hálózat aktuális leterheltségétől függően alakul\" - szerepelt a Pannon hivatalos álláspontjában.

A GVH ezt a gyakorlatot tekintette tisztességtelennek, kimondva, hogy ez akár azt is eredményezheti, hogy ha a fogyasztó pontosan ugyanazon felhasználói magatartást tanúsít, akkor az egyik időszakban nem korlátozzák a kapcsolat sávszélességét, míg a másik időszakban akár az ügyfél magatartásától függetlenül is csökkenti a szolgáltató a hozzáférési sebességet. Még akkor is, ha a rendszer állítólagos túlterheltsége nem erre, hanem a többi fogyasztó használati szokásaira vezethető vissza.

A Vodafone is megtévesztő volt

Hasonló okokra hivatkozva szabott ki bírságot a GVH a Vodafone-ra is. A szolgáltató egy tavalyi promóció (Internet Szabadon) keretén belül kínált fix havidíjért korlátlan mobilnetet, adatforgalmi megkötés nélkül. A vállalat azonban tavaly augusztus 8-tól egyoldalúan módosította a szerződési feltételeket, így a sávszélességet 150kbit/s alsó határig korlátozhatta, amennyiben az előfizetésnél bármilyen típusú internetes adatforgalmazással túllépte egy adott hónapon belül az 5 gigabájtot.

\"A lassítás nem jelenti, a letölthető adatforgalom mennyiségének korlátozását. A számlázási ciklusban elért 5GB-nál nagyobb adatforgalom esetén a szolgáltató rugalmasan, a hálózat aktuális terheltségétől függően lassíthatja az adatforgalmat\" - szerepelt a tavaly augusztusban hatályba lépett ÁSZF-módosításban. Ezzel - az 5 gigabájtos forgalmi keret átlépése után - valójában a Vodafone is saját belátása szerint korlátozhatta a mobilinternet-csomagok sávszélességét.

A GVH emellett egy másik, roamingszolgáltatással kapcsolatos hirdetést is megtévesztőnek ítélt: a Connect Roaming csomag promóciója kapcsán kifogásolta a versenyhivatal, hogy nem vált a fogyasztó előtt ismertté, hogy 50 MB feletti adatforgalom esetén igen jelentős mértékű fizetési kötelezettséggel kell számolnia. Emellett a hivatal azt is kifogásolta, hogy a Vodafone Mobile Connect szoftver nem minden esetben ad valós képet a tényleges adatforgalomról.

Még mindig aggályosak

A Pannonnál és a Vodafone-nál jelenleg is szerepel a kínálatban \"korlátlan adatforgalmú\" jelzővel ellátott mobilinternet-konstrukció. A Pannon mobilinternet Éjjel-Nappal Flexi díjcsomagjának feltételeinél azonban ezúttal már csak a fájlcserélő és videomegosztó-alkalmazások minősülnek extrém használatnak, az ezektől eltérő felhasználási módokat - legalábbis elméletileg - nem szankcionálja a cég.

A Vodafone jelenleg elérhető korlátlan adatforgalmú, fix havidíjú mobilinternet-csomagjai továbbra sem tekinthetők teljesen korlátlannak, hiszen a szolgáltató 4, 8 vagy 14 gigabájt forgalmi keret elérésekor az adott számlázási ciklus végéig 64 kbps-re korlátozza a letöltési sávszélességet és 16 kbps-re a feltöltési sávszélességet. Ezzel a Vodafone adott esetben a saját szerződési feltételeiben vállalt szolgáltatási minimumot (ez 3G-s hálózatokon 150/40 kbps) sem nyújtja azoknak az ügyfeleknek, akik túllépik a havi keretet.

A GVH-nál lapunk megkeresésére elmondták, hogy a hivatal jelenleg is vizsgál felhasználói panaszokat a két szolgáltató mobilinternet-konstrukcióival kapcsolatban. A mostani határozatok is tömeges ügyfélpanaszok alapján születtek.

a címlapról