:

Szerző: Koi Tamás

2009. október 19. 14:24

Eddig 340 ezer előfizetést buktak a mobilszolgáltatók

Fekete évként íródhat be a hazai mobilszolgáltatók történelmébe a 2009-es esztendő: a három operátor eddig soha nem látott előfizetésszám-vesztést volt kénytelen elkönyvelni idén. A cégek piaci pozíciói ettől függetlenül nem változtak számottevően, azaz mindenki nagyjából egyenlő arányban bukott.

Szeptemberben tovább folytatódott a magyar mobilpiac kisebb megszakításokkal január óta tartó zsugorodása. 2009 első háromnegyed évében a három szolgáltatónál élő mobilszolgáltatói szerződések száma 558 ezerrel, az utolsó három hónapban forgalmat generáló ügyfelek száma pedig 9 hónap alatt 342 ezerrel csökkent - derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szeptemberi gyorsjelentéséből.

Az előző hónap végén a három hazai szolgáltató 11 millió 783 ezer előfizetést tartott nyilván, ez 54 ezres csökkenés az augusztusi számokhoz képest és mindössze 11 ezres növekedés az előző évhez viszonyítva. Ez azt jelenti, hogy száz főre szeptember végén 117,6 mobilelőfizetés jutott Magyarországon (eddig tavaly decemberben állt a legmagasabb értéken ez a mutató, akkor 121,8 előfizetésen osztozott száz magyar).

Aki eddig is használta, eztán is fogja

A forgalmazásban ténylegesen résztvevő - azaz az utolsó három hónapban hívás indítására vagy fogadására használt - előfizetések száma is csökkent szeptemberben, igaz jóval szerényebb mértékben, augusztushoz képest mindössze nyolcezerrel. Az aktív előfizetések száma idén összességében 342 ezerrel lett kevesebb, de szeptemberben még mindig 175 ezerrel több aktív kártyát tartottak nyilván a szolgáltatók, mint egy évvel korábban.

Az NHH adatai szerint az összes szerződés között fokozatosan egyre alacsonyabb az úgynevezett pre-paid, azaz feltöltőkártyás konstrukció aránya: A pre-paid kártyás ügyfelek száma 2009 szeptember végén 6 millió 846 ezer volt, 382 ezerrel kevesebb, mint 9 hónappal korábban és 635 ezerrel kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. A havi előfizetéssel rendelkező ügyfelek száma azonban a teljes ügyfélszám csökkenése ellenére is növekedést mutat. A három szolgáltató szeptember végén 4 millió 937 ezer havi előfizetéssel rendelkezett, 393 ezerrel többel, mint 2008 szeptember és 194 ezerrel többel, mint 2008 december végén. Ez megerősíteni látszik azt a tézist, miszerint az ügyfelek elsősorban a promóciós, ajándékba kapott, illetve ritkán használt feltöltőkártyás SIM-jüktől váltak meg idén.

Látszatversenyt űznek

Az előfizetések számának csökkenésében a jelek szerint mindhárom hazai szolgáltató kivette a részét, hiszen a T-Mobile, a Pannon és a Vodafone piaci részesedésének aránya éves szinten alig változott. A forgalmazásban résztvevő SIM-ek száma alapján szeptemberben a Vodafone részesedése az augusztusi 21,94 százalékról 22,10 százalékra, a T-Mobile részesedése pedig 44,65 százalékról 44,66 százalékra emelkedett, míg a Pannoné 33,41 százalékról 33,25 százalékra csökkent. Éves szinten ugyanakkor a Vodafone piaci része 0,27 százalékponttal csökkent, míg a Pannoné 0,13 százalékponttal, a T-Mobilé pedig 0,15 százalékponttal emelkedett.

A három hazai operátor piacrészesedésének bebetonozódása már tavaly érzékelhető volt, ekkor a Nemzeti Hírközlési Hatóság a verseny élénkítésének szándékával ki is írta a negyedik magyarországi mobilszolgáltató megjelenését lehetővé tevő tendert. A negyedik mobilszolgáltató piacra lépését elősegítő pályázatot végül a megváltozott gazdasági körülményekre hivatkozva visszavonta a hatóság, így biztos, hogy belátható időn belül nem lesz új operátor a hazai piacon.

a címlapról