Eljött a céges mikroblogolás ideje
A vállalati Twitter fogalma már nem sci-fi, sőt több fejlett megoldás is napvilágot látott mostanra. Ilyen például a Yammer vagy akár Present.ly, melyeket kifejezetten nagyvállalati felhasználásra terveztek. Képesek kezelni az üzleti titkokat, a cégen belüli hierarchiát, jogosultságokat is.
A konzumer piac fejlődése sosem hagyja érintetlenül a vállalati szférát sem, ez területtől függetlenül igaz. A Facebook és Twitter láz is úgy tűnik, hogy utat tör magának a nagyvállalatok pajzsán, s hamarosan a haladó gondolkodású cégek a mikroblog mintájára alkotják meg a belső kommunikációs modelleket. Természetesen nem a publikus megoldásokkal, hanem nagyon is szigorú követelményeknek is.
Épp annyira titkos, amennyire a Twitter publikus
\"A Twitter épp annyira próbál publikus lenni, amennyire a Yammer megpróbál privát maradni\" - mondja David Sacks, a Yammer vezérigazgatója. A Yammer ügyfeleinél a dolgozók és a menedzserek folyamatosan tudatják, hogy éppen min dolgoznak, ahelyett, hogy mindenki folyamatosan kérdéseket tenne fel, s az egész menedzsment láncon keresztül kellene verni az ügyeket. Az információ gyorsan és átláthatóan terjed, kiirtva a feleslegesen bürökratikus plusz köröket a kommunikációból. Az ötletek képesek horizontálisan terjedni, pontosan ugyanúgy, mint Twitteren is, leszámítva, hogy ez egy professzionális környezet.
Az ilyen megoldások lényege, hogy a havi/heti jelentések és megbeszélések közötti időben is folyamatosan képesek legyenek a menedzserek és a kollégák egymás munkáját követni. Sőt, ebben a formában a közösségi kommunikáció talán a történelemben először a cég számára munkaórákat spórol meg és nem arról van szó, hogy a dolgozók feleslegesen csivitelnek online. Bárki bármikor ellenőrizhető a főnökei által, hiszen ha valaki nem dolgozik, akkor nem is nagyon tud miről beszámolni a kommunikációs felületen.
A Yammer egyébként nem csak a nagyobb vállalatok számára kínál megoldásokat, hanem akár egy kisebb néhány fős KKV esetében is érdekes lehet. A szolgáltatás első alkalommal ingyenes, de ha egy vállalkozás azt szeretné, hogy el is lehessen távolítani a rendszerből embereket (ex-kollégákat), akkor már a fizetős változatot kell választaniuk. Érdekes modell, de működik, hiszen ha egy nagyobb cég kipróbálná, akkor megteheti könnyen, s ha hosszútávon is érdekli, akkor kénytelen lesz fizetni, különben a volt alkalmazottak is benne maradnak a csevegésekben.
A fizetős változatok közül az alap felhasználónként havi 3 dollárba kerül, ahol az adminisztrátorok már kapnak jogokat a vállalati adatok, beszélgetések és a felhasználók menedzseléséhez. A nagyobb cégek darabolhatják is a felhasználói bázist, hiszen létrehozhatóak csoportok is, minden team külön mikro térbe kerülhet. Sőt, a Yammer víziói szerint hamarosan lehetségessé válik az is, hogy különböző cégek közti hídként funkcionáljon a szolgáltatás, s például kereskedő-disztribútor, megrendelő-szállító viszonyokban sokkal problémamentesebbé tehetné a hétköznapokat.
A kevesebb néha több
Az Egyesült Államokban már számos közepes és nagyobb méretű cég is bevezette a Yammer-t, s a tapasztalatok szerint működőképes is. A referencia listán olyan neveket találunk, mint az AMD, Adobe, Hill&Knowlton vagy a Fox. A felhasználók leginkább a szöveges, illetve a kisebb képekkel illusztrált kommunikációra van szüksége. A Yammer fejlesztői szerint az elterjedésben leginkább az egyszerűség segíthet majd, illetve a konzumer szektorban látott sikerek és az üzleti elvárások összefésülése. Sokan azt gondolják, hogy az e-mail után valami bonyolultabbnak kell következnie, de valójában az üzleti kommunikáció az e-mailnél sokkal egyszerűbbet, de hatékonyabbat szeretne látni.