Google-ajándék a szenvedő újságoknak
A Google újra jótékony köntösébe bújva hirdet meg egy szolgáltatást, s ismét a szenvedő média segítségére siet. A Checkout fizetési rendszerébe egy mikrofizetési megoldást fejleszt, amivel a felhasználók könnyedén vásárolhatnak digitális tartalmakat, mondjuk újságcikkek olvasási jogát.
Könyöradomány?
A Google új projektje egyfajta válasz az amerikai újságkiadók szövetségének júniusi kérésére, miszerint a keresőóriás tehetne lépéseket azért, hogy az online kiadók hatékonyabban terjeszthessék tartalmaikat.
\"Jelenleg a korai tervezés szakaszában járunk, de a mikrofizetési modell már biztos hogy elérhető lesz Google és nem Google érdekeltségek számára is a jövő év során valamikor\" - írja a Newspaper Association of Americának címzett levelében a cég. Az ötlet lényege, hogy lehetőség legyen hatékonyan fizettetni néhány forintos összegeket is akár, melyeket egy aggregátoron keresztül összesítenének bizonyos időközönként. A megoldás enyhítene a hitelkártyás fizetés alsó összeghatárának problémáján, illetve növelné a bizalmat is a tartalmat árusítók felé, hiszen nem kellene személyes adatokat megadni a fizetéshez.
Együtt a kiadókkal
A Google a fejlesztések során folyamatosan egyeztet majd a kiadókkal és igyekszik megmutatni nekik, hogyan tudnák használni az új technológiát, hogyan tudnának magasabb bevételekhez jutni a digitális tartalmak értékesítése által. A Google továbbra is igyekszik fenntartani azt a képet önmagáról, hogy segíteni szándékozik a kiadókat abban, hogy nagyobb közönséget érjenek el, jobban összekapcsolódhassanak olvasóikkal és persze, hogy több pénzt kereshessenek. A Google elve, hogy a kiadónak teljes kontrollja van az általa előállított tartalom felett, s ha úgy dönt, hogy pénzt szeretne kérni az olvasásért, akkor a Google segít ebben, sőt, biztosítja, hogy ezek a tartalmak könnyebben megtalálhatóak legyenek a felhasználók számára.
A Checkout alapjában véve nem fog megújulni, nem lesz új szolgáltatása, egyszerűen finomításokkal egyre felhasználóbarátabbá tenné a cég rendszerét. A gesztus azonban úgy tűnik, hogy inkább csak vigaszdíj a Google-től. A kiadók és a médiumok világszerte sértődötten kommentálják a Google News területhódítását. Az aggregált hírtartalom elveszi a médiumok lehetőségét arra, hogy a címlappal vagy rovatokkal operáljanak, hiszen a felhasználók egy külső szájtról érkeznek, s oda is térnek vissza, miután végeztek az olvasással. Lényegtelenné válik a médiumok relevanciája, s egy misztikus módon működő algoritmuson múlik a témák és azon belül a megjelenések kiemelése.
Fordult a kocka
Alkalmazkodni persze mindig lehet és kell is, de a médiapiacnak elég sokkoló volt az online forradalom is önmagában, most pedig szembe kell néznie azzal, hogy az eredetileg az ő tartalmait böngésző és listázó cég átvette a stafétát. Az amerikai lappiac egyre erősebben érzi az új idők hatását, s sok helyen a minőségi újságírás eltűnését vizionálják a nem túl távoli jövőben.