Rendezettebbé váltak a viszonyok az ADSL-piacon
Rendkívül hosszúra nyúló huzavona ért véget a nyár közepén a hazai hírközlési piacon: a szabályozó hatóság jogszabálykövető retail minus árazásra szólította fel a Magyar Telekomot, de a százmilliós megabírság elmaradt, és egyelőre hatályban maradt a kicsik által egyoldalúnak vélt retail minus árszabályozás.
Az Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) július 10-én kelt., az Externet csoport tavaly decemberben indított eljárása nyomán született határozata szeptember 4-én került fel a hatóság weboldalára - a hazai nagykereskedelmi ADSL-piacot jelentősen befolyásoló döntés egyebek mellett kimondja, hogy a Magyar Telekom nagykereskedelmi árképzési gyakorlata több ponton is szabálysértő volt, ugyanakkor nem rótt az inkumbens szolgáltatóra százmilliós bírságot, ahogy azt az Externet kérte.
Kényszerítőzés
A felek közti vita a hazai vezetékes szélessávú piac nagykereskedelmi árszabályozására létrejött, ún. \"retail minus\" rendszer működéséből, illetve annak eltérő értelmezéséből fakadt. Az Externet, és más alternatív szolgáltatók korábbi álláspontja szerint az árképzési rendszer egyértelműen a Magyar Telekomnak kedvez, mely azzal játszotta ki a szerintük nem egyértelmű szabályozást, hogy forgalmi korlátos és korlátlan csomagokat egyaránt kínált, melyekből az előbbieket kvázi rákényszerítette az alternatívokra.
A rendszer ellen ugyanakkor kezdetben nem tiltakoztak az alternatívok, akik a forgalmi korlátos csomagokat eleinte átalánydíjas csomagként értékesítették tovább abban bízva, hogy az előfizetők a forgalmi korláton belül maradnak, így nem termelnek veszteséget a szolgáltatónak. A retail minusszal tehát az alternatívok is jól jártak, hiszen korlátlan csomagjukat így a Magyar Telekom saját kiskereskedelmi árszintjénél adott esetben olcsóbban tudták kínálni, mostanra viszont, az előfizetői forgalom általános növekedésével egyre több ügyfél számára bizonyul szűkösnek a forgalmi korlát.
Az Externet csoport ebből az elszámolási rendszerből fakadó veszteségei idővel olyan mértéket öltöttek, hogy a szolgáltató a hatósághoz fordult, miután a Magyar Telekommal folytatott tárgyalásai eredménytelennek bizonyultak. A szolgáltató szerint a Magyar Telekom többször nem a retail minus rendszer szerint számolta az árakat, ebből adódóan kevesebb kompenzációt is fizetett ki az alternatívoknak, valójában a korlátlan csomagokat is forgalmi díjas konstrukcióban nyújtotta, valamint nem tette lehetővé, hogy egy szolgáltató egyidejűleg értékesítsen tovább korlátlan és forgalomkorlátos nagykereskedelmi ADSL-szolgáltatást.
Hűségidőt az alternatívoknak is!
Az NHH júliusi határozatának értelmében az elszámolási vitában az is szerepet játszott, hogy a Magyar Telekom idén március 9-ig nem adott lehetőséget az alternatívoknak arra, hogy ügyfeleik lejárt hűségidejű szerződéseit újabb egy éves határidőre, kedvezményes árképzés mellett meghosszabbítsák. A tiltás miatt állítása szerint konkrét anyagi hátrányba is került az alternatív szolgáltató, az NHH azonban úgy látta, hogy az Externet által megjelölt, üzleti titkot képező összeg legfeljebb hipotetikus, hiszen nem biztos, hogy minden lejárt hűségidejű ügyfél újabb hűségidőt vállalna.
A hatóság határozata mindezeken túl alaptalannak minősítette az Externetnek azt a kifogását, hogy a Magyar Telekom forgalmi korláttal nyújtotta a korlátlan csomagokat - az NHH a vizsgálat során megállapította, hogy az inkumbens szolgáltató a szabályozott árú csomagok mellett más csomagok igénybevételét is felajánlotta az alternatívoknak.
Az Externet kérte a jogsértés megállapítását a Magyar Telekom átláthatatlan számlázása miatt is, illetve azért, mert a szolgáltató az alkalmazott árakat nem támasztotta alá megfelelő számításokkal. A hatóság végül ezt a kérelmet is elutasította, és ezzel kapcsolatban egyrészt megállapította, hogy a számla megjelenését szabályozó elektronikus hírközlési szabály nincs, másrészt olyan előírás sem létezik, amely alapján a Magyar Telekom köteles lenne az átlagár kiszámításának tételes levezetésére.
A hatóság határozatában felszólította ugyan a Magyar Telekomot a jogkövető magatartásra, az inkumbens szolgáltató gyakorlatával felmerülő egyik legfőbb kifogás az eljárás során okafogyottá vált, hiszen a cég március 9-től lehetőséget ad arra a kis szolgáltatóknak, hogy ügyfeleik lejárt hűségidejű szerződéseit kedvezményes feltételekkel meghosszabbítsák. Az NHH végül elsőfokon - a bírságolási gyakorlatnak megfelelően - nem is rótt ki pénzbírságot a Magyar Telekomra. Az Externet határidőre nem fellebbezte meg az elsőfokú döntést.
Vizsgálják, ebben a formában kell-e egyáltalán
Márton György, az NHH szóvivője a HWSW-nek elmondta, a hatóság vizsgálja, hogy a rendszer a jelenlegi, \"megváltozott helyzetben\" helytálló-e, a szóvivő szerint az új szolgáltatások (például mobilinternet) megjelenése és a kábeles technológiák térnyerése adott esetben a szabályozás jelentős átalakítását is eredményezheti. Márton elmondta, hogy a retail minus felülvizsgálata az év eleje óta szerepel a hatóság idei ütemtervében, de ennek a folyamatnak nincs köze az Externet csoport beadványához.