:

Szerző: Koi Tamás

2009. szeptember 2. 12:19

Harcmodort kell váltania a Magyar Telekomnak

Egyéves születésnapját ünnepli a Magyar Telekom egységes kialakítású, több platformot is magába integráló lakossági márkája, a T-Home. A szolgáltató szerint az elmúlt egy esztendő igazi sikertörténetnek tekinthető, a cégnek ugyanakkor számos új kihívással kellett szembenéznie részben a nagy sávszélességű optikai hálózat kiépítése, részben a réz érpárra épülő vezetékes internetértékesítés megtorpanása kapcsán.

A T-Home márkakínálatában továbbra is a tévészolgáltatások adják a húzóerőt, legalábbis ez derült ki a Magyar Telekom mai sajtótájékoztatóján, mely a márka egyéves teljesítményéről adott képet a nyilvánosságnak. Az eltelt időszak alatt a vállalat a marketingstratégia átalakítása mellett jelentős hálózatfejlesztési projektekbe kezdett, a gazdasági recesszió azonban néhány új szolgáltatás bevezetését megnehezítette, egyben a már meglévő szolgáltatások egy részének nagyobb teret is adott.

A cég a hazai szolgáltatók közül elsőként épített ki olyan vezetékes internethálózatot, melyen az előfizetői végpontig optikai kábeleken keresztül halad a jel (FTTH, azaz Fiber-to-the-home), ezzel az xDSL-tehcnológiával elérhető sávszélességnél jóval nagyobb letöltési és feltöltési sebességet kínálva. Winkler János, a Magyar Telekom lakossági üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a szolgáltatás ma megközelítőleg 120 ezer háztartás számára érhető el, év végére pedig ez a szám meghaladhatja a 165 ezret.

Ambiciózus terv

Ez az elérés nagyjából 35 ezer háztartással kevesebb a Magyar Telekom által tavaly célul kitűzött 200 ezernél - Winkler a HWSW kérdésére elmondta, hogy az elvárásokat a gazdasági recesszió miatt bevezetett költséglefaragások miatt kellett csökkenteni. Winkler hozzátette, cégénél emellett örülnek, ha év végére a tényleges értékesítési szám eléri a 17 ezret: \"Ez a tíz százalék körüli érték nagyon kevés, de ez is ambiciózus terv a jelenlegi helyzetben\" - állította a cégvezető.

Az optikai szolgáltatás értékesítését nem csak a gazdasági recesszió teszi nehézzé: a Magyar Telekom eddigi értékesítési stratégiája nem működik ezen a piacon, a szolgáltatónak más vetélytársakkal, illetve lényegében egy teljesen új környezetben kell megküzdenie az előfizetőkért. \"Nehéz eladni az optikát, hiszen teljesen más versenykörnyezetben kell helytállnunk, lakásonként meg kell küzdenünk az előfizetőkért. A Magyar Telekomnak egy teljesen új harcmodort kellett elsajátítania, a disztribúciónkat is hozzá kellett igazítanunk ehhez a helyzethez\" - hangzott el a T-Home első emberétől.

A Magyar Telekom április végén vezette be kínálatába az optikai-alapú internetszolgáltatást Optinet néven, mellyel már a kezdetekkor több tízezer háztartást ért el a cég. A T-Home előfizetői között ennek ellenére a második negyedév végén nem egészen ezer Optinet-ügyfél volt, számuk pedig most is mindössze néhány ezer. A szolgáltatás értékesítése során kiemelt szerep jut a célzott reklámoknak, illetve az ügynöki tevékenységnek, hiszen az alacsony elérésű technológiát nem célszerű az országos nagymédiumokban hirdetni.

Üstökösként szárnyal a műhold

Az optikai hálózat döcögős indulása mellett valóságos repülőrajtot vett a tavaly novemberben elindult DVB-S, azaz műholdas szolgáltatás, a Sat TV, mely a várakozásokon jóval túlmutatva, mára 120 ezer előfizetőnél működik. Egyértelműen jót tett a márkastratégia átalakítása a legfejlettebb tévés rendszernek tekinthető IPTV-szolgáltatásnak, mely az új márka bevezetését követő első hat hónapban megduplázta az előfizetőszámot, és jelenleg 50 ezer ügyfélhez jut el. A Magyar Telekom a nyáron ezen túlmenően nagykereskedelmi csomagokban is értékesíteni kezdte az IPTV-t.

Winkler szerint a szolgáltató által megrendelt fókuszcsoportos kutatások egyértelműen azt bizonyították, hogy a tévénézők száma a válság hatására jelentősen megugrott, hiszen a lakosság egy része kevesebbet tud költeni szórakozásra, viszont nem hajlandó lemondani a televízióról. Ezzel egybecsengő trend, hogy Magyarországon a lapostévék értékesítése a válság hatására sem esett vissza jelentősen, miközben a drága szórakoztatóelektronikai eszközök forgalma többnyire meredeken esett.

Növelik a sávszélességet

A jelentős hálózatfejlesztési projektek közé tartozik a kábelhálózat EuroDOCSIS 3.0 szabványnak megfelelő átalakítása is, mely mostanra 350 ezer végponton teszi elérhetővé a legfeljebb 80 Mbps letöltési sebességű internetet. A cég elsőszámú vetélytársa, a UPC ugyanezzel a technológiával legfeljebb 120 Mbps letöltési sávszélességet kínál jelenleg több mint egymillió háztartás számára.

A Magyar Telekom részben az új technológiák bevezetésének, részben az xDSL-hálózat továbbfejlesztésének köszönhetően szeptember 1-től a teljes vezetékes internetszolgáltatás-portfólióban növelte a maximálisan elérhető sávszélességet, illetve egységesítette a különböző platformokkal kínált szolgáltatások márkaneveit.

a címlapról