Drágább PC-ket akar eladni az Acer
Az Acer olcsó tömeggyártóból a prémium kategória felé szeretne elmozdulni, mondta a vállalat elnök-vezérigazgatója, J.T. Wang.
Az Acer szinte a semmiből hódította meg a PC-piacot és vált meghatározó gyártóvá, 2010-ig az eladásai éves szinten 40-50 százalékkal növekedtek - az olcsó tömegtermékekre koncentráló vállalat organikus növekedését akvizíciókkal segítette, ennek keretében lett a tulajdonosa a Gatewaynek, az eMachines-nek és a Packard Bellnek is. A lakossági piacra összpontosító Acer 2009 második negyedévében előzte meg a Dellt és a világ második legnagyobb PC-gyártójává vált. A piaci részesedés növelésére koncentráló stratégiát most a profitnövekedést előtérbe helyező váltja.
Semmi sem tarthat örökké
Olyan árversenyt diktált az Acer, az olcsó távol-keleti gyártás mellett ehhez a cégnek egy másik fegyvere is volt, mégpedig az ellátási lánc. A cég üzleti modelljének alapja, hogy a magas fokon sztenderdizált PC-ket, elsősorban laptopokat hatalmas óceánjáró hajókon szállította fő piacára, Európába, az alacsony költségű gyártás és szállítás pedig lehetővé tette az Acer számára hogy annyira a versenytársai alá menjen árban, ahová azok már nem tudták és nem is akarták követni.
Acer Aspire One: a múlt
A brutális menetelésnek azonban vége szakadt: a fogyasztói PC-vásárlások növekedése a válságot követően megállt, ahogy felszökött a munkanélküliség, elapadtak a hitelforrások, megnőtt az üzemanyag ára és egyes országokban (pl. Magyarországon is) az árfolyam-ingadozás miatt a törlesztési terhek is az egekbe szöktek. Eközben az Acer által kínált olcsó notebookok és főleg a netbookok lába alól kirántották a talajt az iPad és más gyártók tabletjei - a Gartner szerint 2011 első negyedévében az európai netbook-piac 50 százalékkal zsugorodott.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
A lakossági PC-eladások drámai csökkenése az Acert lehetetlen helyzetbe hozta: mivel a hajós szállítással két hónapot is igénybe vehet az Ázsiában készült termékek eljuttatása a piacokra, a vállalat csak lassan képes reagálni a piaci változásokra. A rossz helyzetfelismerés és a hosszú "lead time" együttesen hatalmas felhalmozott készletekhez vezetett 2010 végén és 2011 elején, a raktárakban hegyekben álltak az eladatlan Acer PC-k.
A fenti okoknak köszönhetően az idei második negyedévre a 2001 óta folyamatosan - papírvékony - profitot felmutató Acer masszív veszteséget kellett elkönyvelnie, a negatívum meghaladta a 200 millió dollárt is, miközben bevétele majd 30 százalékos esett éves szinten. A rossz széria a harmadik negyedévben is folytatódott, 36 milliós üzemi veszteséget mutatott a mérleg. Az év első kilenc hónapjában a vállalat a tavalyinál 28 százalékkal alacsonyabb bevételt tudott csak elérni, miközben üzemi vesztesége 212 millió dollárt tett ki.
Ultrabook!
Tavasszal az Acer lecserélte elnök-vezérigazgatóját, az olasz Gianfranco Lanci helyét J.T. Wang vette át, aki a cég igazgatótanácsának elnöke. "A vezetőváltás és az átszervezés már majdnem véget ért. A stratégiánkat a nyereségesség növelésének szolgálatába álltjuk, többé nem akarjuk a piaci részesedésünket olcsó, nyereséget nem termelő termékek eladásával növelni" - mondta Wang. "Az ultrabookok adják jövőre a növekedésünk alapját. A fogyasztók vékony, könnyű notebookokat akarnak hosszú üzemidővel. Az ultrabookok értékesítése a nyereséghányadunkat is növelni fogja mivel ezek drágábbak."
Acer S3 ultrabook: a jövő?
Az ultrabookokkal az Intel (és gyártópartnerei) a PC-k azon jellemzőit szertenék javítani, amelyek miatt a vásárlók tabletekre szavaznak a notebookokkal szemben. A cég szerint ez a méret, a tömeg és a hosszú akkus üzemidő. Ennek megfelelően az ultrabookok könnyű vékony és hosszú üzemidejű laptopok lesznek SSD-vel, ami a készenléti állapotból való "ébredést" is lerövidíti. Az Intel tervei szerint a jövőre eladott notebookok mintegy 40 százaléka ultrabook lesz.