:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. július 7. 14:47

Elrejti az ingyenes Alkalmazásokat a Google

A Google Apps online irodai és vállalati szoftvercsomag két változatban volt mindig is elérhető. Az egyik a vállalati ügyfeleknek szánt fizetős, prémium csomag, a másik pedig a kiscégeknek, esetleg magánszemélyeknek szánt sztenderd változat, ami ingyenes. Az elmúlt hónapokban az ingyenes változat elérhetőségét némileg már korlátozták, s most egy következő lépésben már teljesen leválasztották azt, s aki nem tudja, hogy létezik, nem keresi azt, lehet, hogy meg sem találja.

A Google Apps főoldala némileg átalakult, s az eddigi választási lehetőségek helyett ma már csak az üzleti, \"Premium\" változat kap kiemelést, ami felhasználónként évi 50 dolláros áron érhető el. Igaz a korábbiakhoz képest bekerült egy 30 napos ingyenes próbaváltozat, ami megtévesztő lehet a laikus érdeklődőknek. Első alkalommal a legtöbben azt hihetik, hogy megszűnt a Standard verzió, s csak az oldal alaposabb átnézése után jön rá a látogató, hogy a \"Not a business? Explore Standard Edition\" Vagy magyar nyelven a \"Nem vállalati felhasználó? Fedezze fel a Google Alkalmazások Standard csomagot\" szöveg alatt továbbra is ott rejtőzik az ingyenes változat regisztrációs oldala.

Attól azonnban nem kell félni, hogy eltűnik az ingyenes Apps. \"Az ingyenes Standard csomag nem tűnt el, csak kevésbé van promótálva\" -- mondta a HWSW-nek Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi fejlesztési igazgatója. \"Egyelőre nincs olyan szándék, hogy ez a lehetőség megszűnjön, de amennyiben mégis így lesz, akkor központilag szólni fogunk róla a hivatalos Google Blogokon keresztül.\" A nemzetközi sajtóban ugyanakkor azonnal negatív attitűddel fogadták a változtatást, s a Techcrunch mai bejegyzésére reagálva többen szkeptikus véleményüknek adtak hangot.

A Google \"Don\'t be Evil\", azaz ne légy gonosz elve sérülne nagyot, amennyiben a Google Apps megszűnne ingyenesen elérhetőnek lenni, főleg akkor, ha a már meglévő felhasználókat is választás elé állítanák. Erről egyelőre viszont nincs szó, még akkor sem, ha a Google az elmúlt időszakban 200-ról 50-re csökkentette a Standard csomag domain-enkénti felhasználószámát, illetve a Prémium csomaghoz egyre több új funkciót ad hozzá. Ma már van a domainen belül közös, globális címtár, a Docs-ban közösen használható sablonok prezentációkhoz és táblázatokhoz is, illetve a rendszergazdák számára elérhetővé vált egy felhasználói profil API, amivel a központi adatbázisok könnyebben naprakészen tarthatóak.

A fizetős prémium változat többek közt olyan extrákat kínál az ügyfeleknek, mint a 99,9 százalékos email rendelkezésre állás. Ez évente 8-9 óra maximum kiesést jelent. Emellett a Standard 2 GByte-os tárhely helyett felhasználónként 10 GByte a keret, választható, hogy legyenek-e releváns szöveges hirdetések a levelek mellett, illetve egy konferencia eszköztár, rendszerfelügyelet és 7/24-es ügyfélszolgálat is jár a prémium csomaghoz.

a címlapról