:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 23. 20:38

Vége az exkluzív mobilszolgáltatói szerződéseknek?

Az Egyesült Államokban egyre több okostelefon jelenik meg kizárólag egyik vagy másik szolgáltatónál, az iPhone és a T-Mobile G1 után most a Palm Pre csatlakozott ezek közé. A felhasználók egyre több esetben veszítik el a kontrollt a szabad választás felett, s a megkívánt hardverrel együtt egy szolgáltatót is rájuk erőltetnek. Már a jogalkotók is egyre többet foglalkoznak a témával, hamarosan véget érhet ez a nonszensz időszak.

Az Egyesült Államokban a szenátus kereskedelmi bizottságának tagjai azt kérték az FCC (Federal Communication Commission) elnökétől, hogy vizsgálja ki ezeket az exkluzív megállapodásokat, s állapítsa meg, hogy méltánytalanul korlátozzák-e a fogyasztók döntését, illetve arra is fényt kell deríteni, hogy mennyire van ezeknek versenytorzító hatásuk. Julius Genachowski, az FCC frissen kinevezett elnöke azt nyilatkozta, hogy mindent megtesznek majd a szabad fogyasztói választás és a verseny garantálása érdekében, s az FCC ki fogja vizsgálni ezeket a kizárólagos szerződéseket, amennyiben a szenátus támogatását is megkapja.

Ben Scott, a média és a távközlés szabadságáért küzdő Free Press szabályozási igazgatója szerint \"ez egy fontos lépés a jó irányba. A szenátusi meghallgatás kiteregette a vezeték nélküli ipar szennyesét. Ezek az exkluzív megállapodások sarokba szorítják a fogyasztókat, akik rákényszerülnek, hogy egy mobil mellé a szolgáltatást is megvegyék. Az innovációhoz vezető út alapja a nyitottság, a készülékek függőségének feloldása pedig egy jó első lépés\".

A szolgáltatók nem érzik bűnösnek magukat

Paul Roth, az AT&T kereskedelmi és szolgáltatási részlegének elnöke viszont másképp látja a helyzetet. \"Az exkluzív készülékdisztribúciós megállapodások erősítik az együttműködést gyártó és szolgáltató között, ami a mobilok teljesítményének optimalizálásához szükséges, illetve felgyorsítja a következő generációs funkciók bevezetését\". A megállapodások révén a szolgáltatók jobban érdekeltté válnak abban hogy részt vegyenek az új készülékek promóciójában és fejlesszék hálózatukat,  illetve segít megerősíteni az új márkákat, típusokat a piacon. A védekezés egyik kulcsüzenete, hogy ugyan némi kellemetlenséget okoz a felhasználóknak a korlátozás, de üzletileg így éri meg a befektetés, s ezzel együtt sokkal több emberhez jutottak el az okostelefonok, mint azt korábban bárki is gondolta volna, ráadásul a cég egyre-másra rukkolnak elő az újabb modellekkel.

Magyarországon is az iPhone megjelenés után a T-Mobile erőteljesen reklámozta a készüléket, enélkül a készülék aligha tudott volna kitörni a geekek köréből. Nagy különbség viszont, hogy nálunk a hűségszerződéssel nem rendelkező ügyfelek bármikor függetleníthetik iPhone-jukat, így a szlovák vagy az olasz hálózatfüggetlen telefonok Magyarországra trükközése helyett egy pre-paid csomagban itthon is bárki vehet iPhone-t és használhatja más szolgáltató hálózatán. Az amerikai közvéleményt megosztó többi exkluzív ajánlat esete viszont egyelőre itthon nem aktuális, ugyanis sem a Palm Pre, sem a T-Mobile G1 nem lrhető el a hazai piacon egyelőre.

Érdekes módon az USA-ban az AT&T és az Apple kizárólagos megállapodásával sem komolyabb probléma egészen addig, amíg a szolgáltató nem módosította a korlátlan adatforgalomra vonatkozó szabályokat. Sőt, úgy tűnik, hogy ezért az egész figyelemért senki más nem felelős, csak maga a szolgáltató, aki a szabályok megváltoztatásával feldühítette az ügyfelek egy részét, akik mindennél hangosabban adták ki magukból elégedetlenségüket.

Forradalom segíthet csak?

Jim Rapoza, az eWeek vezető technológiai elemzője mindezek ellenére azt mondja, hogy valószínűleg a zúgolódás nem vezet majd sehová. \"Várhatóan a szolgáltatók előállnak a jogi nagyágyúikkal és lobbistáikkal, hogy megpróbáljanak elgáncsolni minden változtatást, ami a tisztességes gyakorlatra kényszerítené őket.\" Igaz, egy bizonyos pont után, amikor már elég sok ember lesz elégedetlen a helyzettel, s ehhez az kell, hogy az ilyen exkluzív szerződések szaporodjanak, akkor a piac maga hozakodik majd elő a változással. Hasonlóan ahhoz, ahogy kezd kikopni például a magyar internetelőfizetések ajánlatából a hűségszerződés.

a címlapról