:

Szerző: Bodnár Ádám

2009. június 11. 07:58

A kisvállalati rendszergazdák az outsourcing ellenségei?

A Navigator Informatika Zrt. szerint a kisvállalatoknál dolgozó rendszergazdák sokszor rossz színben tüntetik fel az outsourcingot a vállalatvezetés előtt, hogy ezzel védjék saját pozíciójukat, kiváltságaikat.

Sokszor a kis- és középvállalatoknál foglalkoztatott rendszergazdák ellenállásán buknak el az outsourcing-projektek, az informatika üzemeltetésével megbízott szakemberek az állásuk féltése miatt megvezetik a gazdasági döntéshozókat -- hangzott el a Navigator Informatika Zrt. által rendezett sajtóbeszélgetésen. Juhász Lajos, a cég vezérigazgatója szerint \"a rendszergazdák terjeszik az [outsourcinggal kapcsolatos] tévhiteket.\"

Megfelelő előkészítés szükséges

Magyarországon még százmilliós üzletek megkötésekor sem jellemző, hogy a vállalatok külső, független tanácsadót vonnának be a döntési folyamatokba, s ez igaz outsourcing esetén is. A kis- és közepes szervezeteknél gyakori, hogy a felsővezetés az informatikával foglalkozó munkatársaktól, rendszergazdáktól vár véleményt, akik a saját állásukat féltve igyekeznek az outsourcingot rossz színben feltüntetni. Az outsourcing drágább mint a házon belüli üzemeltetés, beruházás szükséges hozzá, nem biztonságos, le kell cserélni a szoftvereket, a vállalat elveszti a kontrollt a rendszere felett -- ezek a leggyakoribb kifogások a kiszervezés ellen.

Hogy ezek a kifogások csak kifogások-e vagy az adott cégnél valóban igazak, annak megállapításához egy átfogó felmérésre, költségelemzésre van szükség. A tisztánlátás érdekében akár független tanácsadót is érdemes lehet bevonni, amely objektíven tudja számba venni a házon belüli és a kiszervezett üzemeltetés előnyeit, hátrányait, valamint az ezekkel járó költségeket. Ez az a lépés, amelyet a legtöbb kis- és középvállalat nem tesz meg, a vezetők döntésüket gyakran pont azoknak a rendszergazdáknak a tanácsára alapozzák, akiknek az állása az outsourcing nyomán akár meg is szűnhet, így végeredményben  ellenérdekelt félnek számítanak az ügylet megkötésében.

Juhász Lajos szerint a Navigator az outsourcing-ügyfeleinél dolgozó informatikai szakemberek mintegy 70 százalékát átveszi, így a rendszergazdák előtt nem a munkanélküliség az egyetlen jövőkép. A Navigatorhoz kerülő szakemberek ráadásul karrierjük folyamán változatos kihívásokkal találkozhatnak, rendszeres szakmai képzéseken vesznek részt, és a munkaterhelésük is állandó -- igaz, kevesebb önállóságot kapnak mint a kis cégek rendszereit üzemeltető \"magányos hősök\".

Sok múlik a szerződésen

A Navigator szerződésben garantált szolgáltatási szintek mellett, fix költséggel, ITIL módszertannal üzemelteti ügyfelei informatikai rendszereit, azonban hogy az ügyletből végül valódi üzleti előny származzon, nagy hangsúlyt kell fektetni a szerződés előkészítésére. Tisztázni kell, hogy az együttműködés milyen tevékenységekre és eszközökre terjed ki, illetve ki kell kötni azt is, hogy pontosan mi történik a szerződés lejártakor. Sokan attól tartanak, hogy nem tudnak megszabadulni az outsourcing-szolgáltatótól, azonban ez nem jellemző, legtöbben a szerződéses időtartam végén újrakötik a megállapodást, immár jóval kedvezőbb díjakkal -- mondta Juhász Lajos.

\"Az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért már az IT-outsourcing szerződés elkészítésekor nagy hangsúlyt kell fektetnünk a jövőben elvárt szolgáltatási szintek, illetve a szerződéses garanciák tisztázására, hiszen a szolgáltatás során szerzett rossz tapasztalatok nagymértékben erősíthetik a tévhitek kialakulását, azaz növelhetik a bizalmatlanságot az IT-outsourcinggal szemben\"  -- vélekedik Juhász Lajos. \"Mi a hosszú távú és sikeres együttműködésben hiszünk, éppen ezért tevékenységünk során mindig arra törekszünk, hogy kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot alakítsunk ki ügyfeleinkkel, és már a szerződéskötéskor minden szakmai támogatást megadjunk leendő partnereink számára.\"

Tóthmátyás Tibor, a Navigátor elnöke hangsúlyozta, az outsourcing-szolgáltató a szerződésben nem csak a költségmegtakarítást garantálja, hanem jogi és anyagi garanciát is vállal a szolgáltatási szintekre, amely az ügyfél bizalmát erősítheti. Egy kisvállalatnál részmunkaidőben foglalkoztatott rendszergazdán lehetetlen egy váratlan leállás vagy adatszivárgás miatt bekövetkező üzleti veszteség több millió vagy tízmillió forintos anyagi kárát behajtani -- mondta Tóthmátyás.

Sok az érdeklődő

Az IDC nemrégiben frissített, az informatikai szolgáltatások európai piacára vonatkozó előrejelzése szerint idén mindössze 4,4 százalékkal nő az outsourcing-szektor forgalma, azonban ezzel még mindig a húzóágazatok közé tartozik majd, mivel minden más szolgáltatási területen (pl. oktatás, rendszerintegráció, támogatás) csökkennek a bevételek. Az outsourcing-piac fellendülésének köszönhetően a teljes szolgáltatáspiac 0,6 százalékkal bővül az idén, de jövőre is csak 2,2 százalékos fellendüléssel számol az IDC. Magyarországon az IT-szolgáltatáspiac negyedét adja az outsourcing az IVSZ szerint.

A recessziónak minden piaci logika szerint a kiszervezés előretörését kellene hoznia Magyarországon is, azonban a Navigator Zrt. tapasztalatai szerint ez egyelőre nem érezhető. Noha az első félév során a megkeresések, üzleti lehetőségek száma növekedett tavalyhoz képest, az értékesítési ciklusok megnyúltak, a vállalatok a bizonytalan környezetben látszólag képtelenek hosszú távú, stratégiai döntéseket hozni még akkor is, ha beruházás nélkül tudják csökkenteni a költségeiket, ami a Navigator ígérete.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról