Nyomtalanul múlt el az Xbox 360 japán premierje
Hisztéria, tömeg és sorbanállás helyett lanyha érdeklődés, lézengő vásárlók és a polcokon maradt készletek jellemezték a Microsoft legújabb konzoljának, az Xbox 360-nak a japán premierjét. A világ legnagyobb szoftvercége többé-kevésbé ugyanazokat a hibákat követte el, amelyeket az Xbox bemutatásakor. Helyszíni tudósításunk Tokióból.
Ez a reggel is látszólag úgy indult, mint akármelyik másik. A Murauchi előtt nem látok kordont, és a Yodobashi Cameránál (hatalmas elektronikai áruház) sem gyülekezett senki. A vonaton sem látok többnapi hidegélelemmel és hálózsákokkal a belvárosba igyekvő fiatalokat. Shibuyában a vasútállomásról kiérve viszont rögtön szembeötlött, hogy az eddig fehér falfelületet ma zöld körök borítják, és ez megmagyarázta azt a száz embert, aki kora reggel a Tsutaya előtt várakozott. A mezei szemlélődő nem tudta, milyen kiváltságos, hogy egy ritkán előforduló és rövid ideig tartó eseménynek a szemtanúja: az új Xbox debütálásának. Én viszont pont ide igyekeztem.
Az elmúlt pár hónap tapasztalatainak hatására igencsak meglepődtem, mikor Shibuyában a hivatalos megnyitó előtt, már kora reggel közel száz fő várakozott, miközben a járókelők is kíváncsian kutatták a csődület okát. Shibuya egy fiatalos, trendi városközpont, és a Microsoft ismét ezt a helyszínt választotta a premier színhelyéül, ugyanúgy, mint 3 éve az első Xbox útjára indításakor. Peter Moore, a Microsoft szórakoztató részlegének globális marketingjéért felelős alelnöke volt a házigazda, aki sportos öltözékben, szinte a rajongók között jelentette be büszkén: a hatalomátvétel megkezdődött, mostantól a Microsoft a konzolnagyhatalom, még Japánban is.
A marketingshownál azonban jobban érdekelt engem a japánok véleménye az Xboxról. Nem a trendi shibuyai vásárlóké, akik lehet, hogy egy hét múlva már túl is adnak új szerzeményükön. A játékosok véleményére voltam kíváncsi, ezért a helyi elektronikai központ, Akihabara felé vettem az irányt. Ez egy olyan városrész Tokióban, amely elektronikai cikkek és szoftverek forgalmazásáról híres, kis helyi specialitással fűszerezve: a termékek gyakran már a hivatalos bejelentés előtt megvásárolhatók. Ide járnak azok, akik a japán játékpiac több mint felét jelentik.
Az elektronikai cikkek Mekkája
A Yodobashi Camera lánc fő üzlete szintén 7 órakor nyitott ki a különleges alkalom okán. Az áruház 2 hónappal ezelőtti ünnepélyes megnyitásakor több százan tolongtak a bejáratnál, így az alkalmazottak már szereztek rutint a nagy tömeggel járó eseménynek kezelésében. Ezt most viszont nem tudták kamatoztatni: Shibuyától Akihabarába az út nem tart tovább 20 percnél, mégis, mire ideértem, üres boltot találtam. Nem, nem az Xboxok hiányoztak, hanem a vásárlók. A bolt nyitására váró két tucat ember valószínűleg életében nem részesült még ilyen kitüntetett bánásmódban -- mindenkire jutott egy kedveskedő alkalmazott. Akihabarában körbesétálva a kép az Xboxra és a Microsoftra nézve nem javult, a legtöbb bolt nem nyitott ki a szokásosnál korábban, csak páran versengtek a vevőkért, de hiába.
Hazafelé indultam, de most nem Shibuyán keresztül, hanem Shinyuku felé. Ez is egy nagy pályaudvar, és a környezete nagyon hasonlít Shibuyára. Itt nagyobb érdeklődést kapott az Xbox, az itteni Yodobashi Camera üzlet előtt nagyjából százan vártak a nyitásra. Úgy tűnik, az emberek a legközelebbi boltokat keresték fel. Ugyanakkor minden boltra jellemző volt, hogy a nyitás után az érdeklődés rohamosan csökkent, a kiállított Xboxok hamarosan magányosan álltak. A Bic Camera lánc a debütálás előtt már kijelentette, nem tartanak attól, hogy elfogyna a készletük, amelyet a nyitásra váró 10 ember is igazolt, de később sem tolongtak a vevők, így az első pár órában csak 50 Xbox eladására volt elég az érdeklődés.
Tokió külvárosában, Hachiojiban, mire hazaértem szintén vége volt az Xbox-láznak. Az itteni Yodobashi Camera az Xbox standot már a járdára is kitette, de ez sem csalogatta be a vevőket. Mindössze 3 gép hiányzott a 40 darabból álló Xbox toronyból.
Azt, hogy az átlagos japánt mennyire érdekeli az Xbox 360, a Murauchiban tudtam legjobban felmérni. Ez egy nagy elektronikai és lakberendezési cikkekre szakosodott üzlet, amelyet a hétvégén ellepnek a családok. Az Xbox kontrollerek itt is hiába hívogatták a vásárlókat, szemben a Nintendo DS és a PlayStation Portable hordozható játékgépekkel, amelyek még mindig elég népszerűek. Bár az eladók nem voltak hajlandóak pontos számadatokkal szolgálni, mennyi Xboxot kaptak és tudtak eladni, az érdeklődés hiányával kapcsolatban azt mondták, akit érdekelt az Xbox az reggel már megvette, hogy a hétvégét azzal tölthesse.
Ezek után otthon meglepetten olvastam, hogy a hivatalos megnyitón, Tsutayában végül minden Xbox 360 elkelt, ugyanakkor a média nem foglalkozott a Tokión kívüli adatokkal, ahol az eladások még rosszabbak voltak: kihalt boltok, és tornyokban álló, megmaradt készletek.
Másnap újra Shibuyába mentem, most az Xbox Lounge-ba, hátha hajlandóak pár kérdésre válaszolni, valamint meg akartam figyelni a debütálás hatását. Sajnos a Microsoft Lounge-ban túlságosan is rutinosan kezeltek, így végül ők tettek fel nekem több kérdést, mint amennyire válaszoltak volna. A látogatók száma kétségtelenül emelkedett a bemutató hatására, ma már minden gép foglalt volt, ami az Xbox Lounge korábbi nyitása utáni hétvégén még nem volt elmondható.
A kígyózó sorok hiánya nem lepett meg, a boltok előtti táborozás már a múlté. A PlayStation 2 debütálásából tanulva az üzletek az elmúlt években az előrendelést ajánlották, és a termékek megjelenése előtt kis kártyákat osztottak, amelyekkel a termékeket végül át lehetett venni. A dolog nem működik tökéletesen, a japánokat nehéz leszoktatni a sorbaállásról: most a kártyákért folyik a verseny. A Sonynak azonban még így is sikerült a PlayStation Portable debütálására ezerfős tömeget gyűjteni.
De kit érdekel Japán?
Sokakban felmerülhet a kérdés: miért is fontos a Microsoftnak a japán piac, ha ilyen nehéz ide betörni? Válasszal nem csak a 120 milliós, gazdag ország piacának mérete szolgál, amely Észak-Amerika és Európa után a legnagyobb, hanem az a tény, hogy a japán játékfejlesztők méretes, az öldöklő versenyben döntő értéket képviselnek a videojátékok globális piacán.
Bár az első játékgépeknek tartott számítógépek az Egyesült Államokban látták meg a napvilágot, Japán a modern konzolok bölcsője, és a legkelendőbb játékok jelentős része is innen származik, a japánok a konzolokat sajátjuknak érzik. A szigetország piacáról való kivonulás, vagy csak egyszerű meghátrálás egyet jelentene azzal, hogy a Microsoft teljesen átengedi a terepet a helyi gyökerű konkurenciának, a Sonynak és a Nintendónak. Ennek hatására a japán fejlesztők támogatása is elveszne, ami egyébként eddig sem volt a redmondi vállalat erőssége, jelentős hátrányba hozva a céget a Sony és a Nintendo elleni küzdelemben.
A Microsoft nem hozta nyilvánosságra, hány darab Xbox 360 dobozt tettek a japán üzletek polcaira, sem azt, mennyit sikerült eleddig eladni. Az elemzők szerint mintegy 150 ezer gép érkezhetett az országba, amelyből 28-39 százalék, azaz 42-58 ezer példány fogyhatott el az első két napban. Ez nem túl kedvező mutató, ha a csúfos kudarcot vallott első Xbox teljesítményével vetjük össze: még abból is 123 ezer fogyott el az első három napban. Mivel a Microsoft nem veszi vissza a leszállított konzolokat, így a boltok kénytelenek azokat nyomott áron eladni. Három nappal a debütálás után Japánban már féláron is kapható volt az Xbox360 egy éves internetelőfizetés vállalásával -- az internetszolgáltatótól kapott összegek enyhítik az üzletek kárát.
A Microsoftnak ez nem csak a japán piac miatt kellemetlen. Amerikában az aukciókon már négyszeres árat is hajlandóak kifizetni a rajongók, akiknek az előrendeléseit sem voltak képesek teljesíteni az üzletek, miközben Japánban még közel 100 000 Xbox keres gazdát. Persze igen nehéz pontosan előre felmérni, mekkora érdeklődés fog mutatkozni egy termék iránt, ez a jelenség másokat is sújt. A Sony PSP európai startja is csúszott például, pedig Amerikában bőven állt még a polcokon belőle.
[oldal:Bukás 360?]
Először mindenki béna?
Meglepetésemre, mikor japánokat kérdeztem az Xboxszal kapcsolatban, még a nem játékosok is tudtak a konzolról. Sőt ők kérdeztek vissza: "de az nagy bukás volt, nem?". Igen, tényleg az volt, nem szerepelt jól, legalábbis Japánban. Miért bukott meg az első Xbox Japánban, ha a köztudatba sikerült bekerülnie? Erre a választ a játékok adják. A japánok sajátos ízlésvilággal rendelkeznek, és a nyugati játékok ritkán népszerűek Japánban. Japán játékok nélkül nem lehet eladni egy konzolt az országban.
A japán játékfejlesztők viszont nem foglalkoznak az Xboxszal, amíg nem látják, megtérül a befektetés. Márpedig 3 év alatt nem fogyott belőle 500 000 az országban, szemben a 18 millió Playstation 2-vel. Az ördögi kör bezárult, az Xboxra nem érdemes fejleszteni, emiatt nincs mit megvenni rá. A Microsoft tett kísérletet ugyan arra, hogy helyi fejlesztőket finanszírozzon, azonban ez sem hozta meg a kívánt eredményt. Az xboxos verzió mellett a szoftverekből elkészült a playstationös is, a Microsoft pedig igencsak becsapva érezhette magát, hiszen a pénzükből a rivális platformra való fejlesztéseket is finanszírozták ezzel. A Sony megkaparintotta a játékosok és fejlesztők javát, a játékok tömege PlayStation 2 platformra készült és készül ma is, az Xbox pedig erős kezdés után kínosan megbukott.
A japánokra jellemző az erős márkahűség, illetve az, hogy a hazai termékeket előnyben részesítik. Az első Xbox óta azonban az Apple már teljesen meghódította a japán piacot az iPoddal, bebizonyítva ezzel, hogy még a felkelő nap országában is lehet nyugati cég piacvezető. Az Xbox 360 mögé a Microsoftnak sikerült néhany nagy japán kiadót felsorakoztatnia, köztük a kultikus és világszerte tízmilliós nagyságrendben értékesített Final Fantasy sorozatot elkövető Square Enixet is, de a nagy címek bejelentésére egyelőre várni kell. A fejlesztők megvárták a konzol startját, a játékosok pedig várják a játékokat.
Xbox Japán újratöltve
Az új Xboxot a Microsoft olcsóbban adja a gazdag Japánban, mint bárhol máshol a világon, és csak a merevlemezt és vezeték nélküli kontrollert tartalmazó Premium verzió került a polcokra. A rajtot levezénylő Peter Moore ezt azzal magyarázta, hogy a Core-t, az alapverziót kifejezetten az árérzékenyebb piacokra fejlesztették ki, erre Japánban nincs igény. Japánban a Premium csak 30 dollárnyi jennel került többe a startkor a Core verziónál, nem százzal, mint ahogy az Egyesült Államokban. A japán Xbox 360 mellé jár a Final Fantasy Online béta változata is, amelyből a végleges azonban csak jövőre jelenik meg, jelenleg pedig még nem igazán jobb mint a PlayStation 2-es változat.
A Microsoft mindent megtett, hogy új konzolja a vetélytársak, kifejezetten a Sony PlayStation 3 előtt megjelenjen. Ez sikerült is, viszont a játékok a rendkívül feszített tempó miatt nem készültek el időben, a startra csak 6 játék került a polcokra, és még 4 jelenik meg idén. Ez bizonyára jelentősen javít majd a mérlegen, de a tapasztalatok azt mutatják, az első pár nap eladásait a következő hónapok együttesen sem érik el. Az első Xbox hatalmas problémái egyáltalán nem látszottak a rajt utáni eladási adatokból, csak később derült ki, hogy a mindenevő hardcore játékosok első rohama után nincs értékelhető kereslet a gép iránt.
Korábban úgy tűnt, a Microsoft tanult az előző 4 év keserű élményeiből és egy példátlan pénzügyi és piaci erővel rendelkező vállalat nem követhet el mégegyszer egy hatalmas hibát -- pontosabban hibák sorozatát. Az ősszel tartott Tokyo Gameshown a Microsoft mindent megtett a látogatók figyelmének a felkeltésére, sok japán csodálta meg a következő generációt, és vitte szerteszét Tokióban a reklámcsomagokat, és a 360 korszak hírét. Az Akihabarában tartott rendezvényre látogatókat pedig egy hatalmas Xbox 360 zászló fogadta.
November első hetében megnyílt az Xbox Lounge (hall) Shibuyában, ahol 8 gépet lehetett kipróbálni. Már a nyitóhétvégén is kis érdeklődés mutatkozott a konzol iránt: egy órát töltöttem el itt, de nem volt olyan pillanat, amikor minden gép foglalt lett volna. Sőt maga a Lounge is a Sony árnyékába került, hiszen innen 10 perc sétára találhatók 10 emeletes PlayStation-házak.
Az Xbox 360 bemutatóterem
Senki se vette észre
Ahogyan közeledett az Xbox 360 rajtja, a játékok megjelenése úgy kezdett el csúszni, végül már csak 6 cím maradt a nagy napra. Az érdektelenség és a negatív fejlemények ellenére két héttel a start előtt még csak papírtáblák hirdették a következő generációs gépet. Bár volt, ahol maga a konzol is ki volt állítva, a játókelők nem nagyon vették észre azokat, mert üveges tekintettel meredtek a mellette található százhúsz centis plazma- és LCD-kijelzőkön futó PlayStation 2 videókra. Ezeket, az üzletek előtt álló televíziókon futó Playstation 2 videókat is csak az utolsó hétre sikerült a Microsoftnak leutánoznia.
A nagy sietségben, hogy még a Sony PlayStation 3 előtt megjelenjen a konzol, nem sikerült összehangolni az eseményeket, és ami a legkellemetlenebb, hogy a játékok mellett a nagy címeknek még az ígérete is hiányzik egyelőre. A Peter Moore által levezényelt rajt pedig gyakorlatilag minden jelentős felhajtást nélkülözött, inkább emlékeztetett egy kisebb rajongói klub összejövetelére. Mindent egybevetve, az Xbox 360 start érdeklődés hiányában és az üzletek felkészültsége miatt rendkívül gyorsan, és csendben lezajlott -- úgy, ahogyan nem kellett volna. Ha valaki nem volt elég szemfüles és gyors, hogy a hivatalos megnyitóra vagy legalább a boltok nyitására odaérjen, akkor jó eséllyel észre sem vette, mi történt.
Eddig "csak" a játékosok és a fejlesztők voltak érdektelenek az Xbox iránt, de a gyenge start és az Xbox értékesítési feltételei miatt megeshet, hogy az üzletek is csatlakoznak hozzájuk. Ráadásul ők eddig sem túlzottan támogatták az értékesítést, kivéve részüket az első Xbox megbuktatásából. Bár egyes konzolgenerációk életciklusa 4-6 év között váltakozik, nehéz lenne megmondani, a Microsoft hogyan akarja a PlayStation 2 immár több mint százmilliós (idén november 29-én érte el a határt) táborára alapozó PlayStation 3-mal szembeni néhány hónapos időelőnyét Japánban kiaknázni, vagy hogy egy esetleges újabb japán fiaskóval ezúttal versenyképesek tudnak-e lenni.
A Microsoft a világ egyik leggazdagabb vállalata, de annyira senkinek sem megy jól, hogy a befektetők pénzét szórja. A konzolbiznisz eddig 4 év alatt 4 milliárd dollárt süllyesztett el Redmondban, így az Xbox 360-nak mindenképpen nyereséget kell a konyhára hoznia. Az eredeti tervek szerint fél év alatt 1 millió Xbox 360-at akar értésíteni a Microsoft Japánban, majd jövő év végéig újabb egymilliót. Hogy ezeket az ambíciózus célokat hogyan kívánják megvalósítani -- a látottak alapján ez már egy érdekesebb kérdés.
Véleménye van?