Virtuális történelemóra a szabadságharcról
Az ingyenesen letölthető 1848 stratégiai játék nem csupán segít megérteni a történelmi helyzetet, hanem a hadműveletek sikeres vezetéséhez, a nyerő játszmához el kell sajátítani a csaták hátterében húzódó történelmi tényeket, a korabeli politikai viszonyokat is. Egy-két hadjárat teljesítése után bárki sikeresen érettségizhetne a témából.
Játszva tanulni
A lépéssel egy egyedülálló oktatási formát kívánnak kialakítani, mellyel kapcsolatban a hivatalos honlapon néhány gyakorlati módszert is olvashatunk. E szerint a játék biztosítja a felhasználó számára a felelősségteljes döntések sorozatát, ok-okozati összefüggések feltárását követeli meg, s ezáltal kellő jártassággal, tájékozottsággal ruházza fel őt, aki egyúttal élményszerűen és játékosan válik az ismeretek, képességek birtokosává. A döntések előtt érdemes a hadmozdulatok előzményeivel mélyebben is tisztába jönnünk, s bár erről a lehetőségről gondoskodtak a játék készítői is, ismereteinket kiegészíthetjük, elmélyíthetjük a Sulinet Digitális Tudásbázisnak az adott témával foglalkozó anyagai révén is.
Magyar Bálint oktatásügyi miniszter szintén erre az egyedi módszerre hívta fel a figyelmet: "A személyes élménynél nincs maradandóbb tanulási forma. Egészen más valamit átélni, cselekvő résztvevőként bekapcsolódni, mint csak a tanár előadását hallgatni vagy érdemjegyért adni feleletet arról. Az 1848-49-es szabadságharc hazánk egyik legdicsőbb küzdelme, a magyar nemzet öntudatra ébredésének időszaka, annak megtestesülése. A diákság számára -- tizenéves korban -- különösen vonzó az a lehetőség, hogy mindezt egy számítógépes stratégiai játék teszi lehetővé" -- mondta Magyar. "A korrajz szempontjából fontos, hogy hitelesen ábrázolt helyszínek, felszerelések, egyenruhák jelenjenek meg. A játék éppen ezért lehet érdekes az idősebb korosztályok, a tanárok, a szülők számára is."
A játék nem csupán segít megérteni a történelmi helyzetet, hanem a hadműveletek sikeres vezetéséhez, a nyerő játszmához el kell sajátítani a csaták hátterében húzódó történelmi tényeket, a korabeli politikai viszonyokat is. S persze figyelembe kell venni az adott pillanatban a természeti adottságokat (pl. időjárás, a folyók vízjárása), a katonák harci kedvét és számos más szempontot is. Meg kell érteni, kik, miért és hogyan kötöttek szövetséget.
Körökre osztott stratégia
Az 1848 a Panzer General sorozat által népszerűvé vált körökre osztott stratégiai játék stílust követi. A játék a Kárpát-medence területén játszódik, a fejlesztők igyekezték lemodellezni a hadászat szempontjából fontos természeti viszonyokat: folyókat, mocsarakat, hegységeket. A játéktér 63x36 hatszögből épül fel. Minden terület hatszög alakú és valamilyen domborzati viszony (sík, dombos, mocsaras, hegyes, magas hegység) jellemző rá. Ez befolyásolja azt is, hogy az adott mező milyen könnyen, vagy nehezen járható a hadseregek számára.
A hadseregek létszámát a korabali hadrendek alapján határozták meg, a készítők állítása szerint ezek 90 százalékban megfelelnek a valóságos helyzetnek. A játékban a térképen mozgó figurák mindhárom oldalon a következők: lovasság, gyalogság, tüzérség és népfelkelők. Köztük több mint 100 történelmi személyiség jelenik meg, akik speciális képességek segítségével befolyásolják a csaták alakulását. Természetesen a készítők nem hagyták ki a külföldi csapatok intervencióját sem, ezt azonban ki is lehet kapcsolni, ez lényegesen megkönnyíti a játékos dolgát, a szabadságharc ügyét.
[oldal:A fekete leves]
"A játék nem csupán segít megérteni a történelmi helyzetet, hanem a hadműveletek sikeres vezetéséhez, a nyerő játszmához el kell sajátítani a csaták hátterében húzódó történelmi tényeket, a korabeli politikai viszonyokat is." -- áll Magyar Bálint nyilatkozatában. A magyar játékfejlesztő cégek már megmutatták, hogy kiválóan, igényes formában, és legfőképpen a mai kor követelményeihez igazodva tudják feldolgozni a történelmi témákat -- gondoljunk csak arra a számtalan második világháborús stratégiai játékra, melyekben például már vezethettük Rommel páncélos hadtestét az észak-afrikai hadjáratban, megvédhettük Sztálingrádot a megszálló német csapatoktól, vagy az amerikai hadiflottát irányíthattuk a fülöp-szigeteki csatákban.
"Ronda és finom"
A minisztérium kezdeményezése mindenféleképpen figyelemreméltó, azonban az örömbe nem kevés üröm is vegyül. A fejlesztők elkövették azt az alapvető tervezési hibát, hogy a játék összetettségét nem állították szembe a megcélzott korosztállyal. A kézikönyv részletes áttanulmányozása és több órányi játék után még mi sem láttuk át a taktikai lehetőségek és összefüggések teljes tárházát, tehát nem biztos, hogy egy tinédzser több tíz órát fog eltölteni ezzel.
Már csak azért is, mert -- mondjuk ki nyíltan -- a játék grafikai minősége kritikán aluli. A menük csúnyák, összecsapott munkát tükröznek, az animációk pedig csak egy-két mozgási fázisból állnak. Szinte biztos, hogy egy ilyen rosszul megtervezett, csúnyácska grafikájú játék -- még ha ingyenes is -- nem fogja lekötni a mai fiatalokat. Érdekes, hogy a készítők ajánlása szerint az 1848 maradéktalan élvezetéhez legalább 1 GHz-es processzor és 512 megabájt memória szükséges, ez a gyenge grafika tükrében erős túlzásnak tűnik.
Az ötlet jó
Ennek ellenére nem győzzük hangsúlyozni, hogy az interaktív tanulás ötlete kiváló, a támogatása pedig remélhetőleg a jövőben is rendszeres lesz az állam részéről. A formáját azonban mindenféleképpen jobban át kell gondolni, és nyílt pályázatot kell kiírni a magyar történelmi témákat feldolgozó alkotásoknak.
A kivitelezéshez szükséges technika, és tudás tehát megvan, azonban egyetlen dolog hiányzik ahhoz, hogy ezek a fejlesztőcsapatok magyar témát dolgozzanak fel aktuális játékukban. Ez pedig a pénz. Azt bizonyára senki sem gondolhatja komolyan, hogy üzletileg sikeres lehet külföldön egy olyan játék, amelyben például Hunyadit vezethetjük a törökök ellen. Ezért a cégek meg sem próbálnák piacra dobni.
Egy azonban biztos: mivel a tehetséges fejlesztők, és a forráskódok adottak, így az Oktatási Minisztérium támogatása révén minimális munkával lehetne olyan minőségi grafikájú, és gondosan megtervezett oktatási anyaggal feltöltött szoftvereket gyártani, amivel nem csak a legtürelmesebb diákok és tanárok ülnek majd le játszani, hanem bárkinek felhőtlen kikapcsolódást nyújthatnak ezek a virtuális történelemórák.
Véleménye van?