Felmérés a hazai internetes boltokról: jótanácsok karácsony előtt
A hazai internetes boltok kínálati oldaláról készített felmérést a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete. Az összegzés a hazai boltok fejlődéséről számol be, ugyanakkor megállapítja: még van mit tenni a kényelmes fizetés és a fogyasztók tájékoztatása terén.
A vizsgált háromszáz internetes bolt legtöbbje -- 14 százalék -- számítástechnikai termékeket (hardvert, szoftvert) kínál. Könyvet, valamint zenét és filmeket vásárolhatunk a boltok 13-13 százalékában, míg a legkevesebb e-bolt képzőművészeti alkotást valamint gépjármű alkatrészt kínál - ezek száma 10 alatt van, az összes e-bolt arányában pedig mindössze egy százalékot tesznek ki.
A másfél milliós termékkínálatban leggyakoribb a könyv (768 080) és a zene, film (485 279). Mint látható, ez az interneten megvásárolható cikkek többségét jelenti: noha számos más terméket ma már on-line is megvásárolhatunk, a cikkek többsége mégiscsak a könyv-zene-film háromszögből kerül ki.
A felmérés kitér az elektronikus üzleti modellekre is. Mindenekelőtt a készítők leszögezik, hogy azokat az e-üzleteket vették figyelembe a mintavételkor, melyeknél az úgynevezett kosaras vásárlásra is lehetőséget biztosít a honlap -- tehát a csak e-mailben, vagy megrendelőlap elküldésével bonyolódó vásárlások -- még ha internetes közegben is zajlanak -- végül nem kerültek bele a felmérésbe.
A hazai e-boltokat kétféleképpen is csoportosították:. Az egyik modell szerint megkülönböztethetők off-line háttérrel rendelkező (például Fotexnet, Alexandra Online) és tisztán elektronikus boltok (ilyen a Házipatika.com és a Könyvkereső is), míg a másik szerint létezik önálló internetes bolt (például a Libri), illetve elektronikus bevásárlóközpont (mint a Depo).
A boltok üzemeltetői közt a legelterjedtebb társasági forma a kft. (60 százalék), melyet a betéti- (24 százalék) és a részvénytársaság (10 százalék) követ, de létezik egyéni vállalkozásként működtetett e-bolt is (7 százalék). Az e-boltok fenntartóinak háromnegyede fővárosi, kistelepülésen mindössze négy százalékuk van bejegyezve, a többiek vidéki nagyvárosból kapaszkodik a hálóra.
A GKI gazdaságkutató intézet felmérése szerint a hazai e-boltok 2002-ben összesen 4,5 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le. 2003 első felében a vásárlésok száma 300 ezer volt, az árbevétel pedig 2 milliárd, így egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan hatezer forintot költöttek el az internetezők. 2003 végére a kutatók mintegy hatmilliárdos forgalmat prognosztizáltak. Szintén 2002-ben az internetezők 6 százaléka vásárolt on-line.
[oldal:Tájékoztatás, vásárlási tapasztalatok]
A boltok és kínálatuk szemrevételezésén túl a tanulmány kitér a vásárlás menetére és a boltok által adott tájékoztatásra is. Ebből az tűnik ki, hogy noha a legtöbb helyen már ügyfélbarát oldalak működnek, az üzemeltetőknek még van mit tenniük a tájékoztatás és a fogyasztóbarát honlapok kialakítása érdekében.Az elektronikus boltok a vásárláson túl még egy lehetőséget kínálnak az internetezőknek: az ár-összehasonlítást, és a termékek ismertetését. Sokan nem is vásárlási szándékkal keresik fel az e-boltokat, hanem hogy tájékozódjanak egy-egy termék tulajdonságairól, áráról. Nem ritka az sem, hogy a kiválasztott cikket a megrendelés előtt a vásárló megkeresi a szaküzletben, kézbe fogja, vizsgálgatja, majd -- nemritkán a kedvezmények miatt -- mégis az internetről rendeli meg.
A kutatás során kiemelt helyet kapott a vásárlók tájékoztatásának vizsgálata. A tanulmány szerint a vizsgált 300 hazai e-üzletek mindössze 54 százaléka adta meg teljeskörűen valamennyi adatát, azaz nevét, címét, telefonszámát és e-mail címét -- a többség elegendőnek tartotta csupán ezek valamelyikét feltüntetni. Az üzemeltetők hozzáállása tehát gyakran nem segíti azt, hogy a személyes kapcsolat nélkül bonyolódó vásárlások során megteremtődjön a bizalom a vásárlókban.
A fizetési feltételek az on-line boltok mindössze kétharmadánál szerepelnek, jótállási, szavatossági tájékoztató a boltok kevesebb, mint a felénél olvasható, míg a vásárlástól való elállás feltételeit a boltok harmada sem tüntette fel a weboldalon. Adatvédelmi tájékoztatás szintén az üzletek felénél volt található, ellenben a vásárláshoz szükséges adatlap kitöltésekor a boltok túlnyomó többsége valóban csak azokat az adatokat kérdezte meg, melyek elengedhetetlenül szükségesek voltak a számlázáshoz és a szállításhoz.
Átlagosan 790 forint volt a kiszállítási díj a fővároson belül, s a legtöbb esetben 4 napon belül megérkeztek a megrendelt termékek -- de nem volt ritka az ennél hosszabb, akár két hetes kiszállítás sem. A vásárlás során szerzett tapasztalatok -- a kisebb nagyobb hiányosságok és nehézségek ellenére -- összességében kedvezőek voltak.
Nem utolsó szempont az on-line vásárlás melletti döntés meghozatalakor, hogy ellentétben az off-line boltokkal, az e-üzletek többsége kínál valamilyen kedvezményt. Míg a boltok 15 százaléka állandó kedvezményt biztosított, közel harmaduk valamilyen időszakos akcióval várta a látogatókat -- az üzletek valamivel kevesebb, mint egytizede pedig összeghatártól tette függővé, hogy milyen kedvezményt nyújt.
[oldal:Tanácsok vásárláskor]
A tanulmány két fontos mellékletet is tartalmaz: egyrészt a vizsgált 298 e-üzlet internetes címeit tematikus bontásban, ami már jó kiindulási alap a keresgéléshez, másrészt összeállították az internetes vásárlások kapcsán felgyülemlett tapasztalatok, jótanácsok listáját. A két dokumentum letölthető akár a felmérést készítő Re:call Kft, akár a megrendelő Informatikai és Hírközlési Minisztérium honlapjáról. Alább kivonatosan ismertetjük az e-vásárlást segítő hasznos tanácsokat.Az on-line üzletek megtalálásához a tanulmány -- saját mellékletén kívül -- három weboldalt ajánl figyelmünkbe: az [origo], a Legjobblap.hu és az Index katalógusát, ez utóbbi azonban elérhetetlennek bizonyult.
A szerkesztők kitérnek a fogyasztóvédelem kérdésére is: mint kiderül, A jótállási, garanciális és egyéb fogyasztóvédelmi jogoknak internetes vásárláskor is érvényesülniük kell. Akik a jogszabályi háttér tanulmányozásába fognának, egy törvényt és egy rendeletet kell ismerniük: az elektronikus kereskedelmi törvényt, és a a távollevők között kötött szerződésekről szóló kormányrendeletet.
A boltok által közölt árak kötelező érvényűek abban az esetben, ha a katalógusban található termékek neve, ára és mennyisége egyértelműen meg van jelölve, és a bolt nem kötötte ki hogy a leírtak csak tájékoztató jellegűek. Fontos tudni, hogy a megrendelést a vásárló nem vonhatja vissza, ám indoklás nélkül visszaszolgáltathatja a megvásárolt terméket a vásárlást követő 8 napon belül. Ez alól kivételt jelent, ha a megrendelés tényét az e-bolt nem igazolja vissza 48 órán belül -- ezesetben elállhatunk a vásárlástól.
Néhány praktikus tanács tőmondatban: