Vezetékes-mobil tarifák: rendet vág a hatóság
Alaposan megbolygatta a közelmúltban két hatóság is a mobil- és a vezetékes szolgáltatók közti szerződtetéseket: míg a Hírközlési Döntőbizottság előírta a Westel végződtetési díjait, a Gazdasági Versenyhivatal komoly bírságot rótt ki korábbi szerződéseik miatt két mobilszolgáltatóra is.
40,50 és 22,50 forintban határozta meg a vezetékes hálózatból a Westel felé irányuló hívások végződtetési díjait július 7-i határozatában a Hírközlési Felügyelet (Híf). Ez a díj csak két szolgáltató viszonyában releváns, a fogyasztó ugyanis ennél biztosan többet fizet. Ha például egy hungaroteles állomásról valaki felhívja westeles ismerősét, a Hungarotel egy percnyi beszélgetés után az alábbi táblázatban szereplő összeget fizeti a Westelnek végződtetési díj gyanánt, és a szintén alant látható hívásdíjat számlázza ki a hívást kezdeményező saját előfizetőjének.
csúcsidőben |
csúcsidőn
kívül |
|||
végződtetés |
hívás díj |
végződtetés |
hívás díj |
|
Pannon GSM |
48,15 Ft |
78,75 Ft |
23,15 Ft |
47,50 Ft |
Vodafone |
46,15 Ft |
76,25 Ft |
30,15 Ft |
56,25 Ft |
Westel* |
40,50 Ft |
75,00 Ft |
22,50 Ft |
50,00 Ft |
* a Westel esetében a HDb által megállapított új végződtetési díjak és a jelenleg érvényes fogyasztói tarifák szerepelnek
Az alap díjcsomaggal rendelkező vezetékes előfizetők csúcsidőben legolcsóbban eddig is a a Westel ügyfeleit hívhatták, és a végződtetési díjak csökkentését követő tarifaváltozás várhatóan a csúcsidőn kívüli időszakban is a legolcsóbbá teszi majd a szolgáltató felhívását.
A Westel közleménye szerint a HDB döntésének megfelelően szeptember 1-től 6-8 százalékkal is csökkenhet a vezetékes hálózatból indított és a mobilszolgáltatónál végződő hívások fogyasztói ára. A HDb döntés egyébként az összekapcsolási díjakat ennél valamivel erőteljesebben nyesegette meg: mind a csúcsidős, mind az azon kívüli időszakra vonatkozó összekapcsolási díjakból 10-10 százalékot vont el.
Ami jó azonban az előfizetőknek, nem tölti el örömmel a szolgáltatót: mint a Westel korábbi sajtóközleménye rámutat: a végződtetési díjak csökkentésére vonatkozó verdikt csak a piac egyetlen szereplőjére vonatkozik, így a többi mobilszolgáltató versenyelőnyhöz juthat. A Pannon GSM ugyanakkor épp ellentétes tartalmú közleményt adott ki, melyben üdvözölte a HDb döntését és Drozdy Győző, a Pannon GSM vezérigazgató-helyettesének szavait idézve előrejelzi egy későbbi, PGSM-es tarifacsökkenés lehetőségét is.
A Hírközlési Döntőbizottság nem is olyan régen két mobilszolgáltatót: a Pannon GSM-et és a Westel 900-at jelentős piaci erőt képviselő szolgáltatóvá nyilvánította. Ennek az azóta megszületett jogi háttérszabályozás szempontjából van jelentősége: az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 10/2003-as rendelete egész részletesen foglalkozik a jelentős piaci erejű szolgáltatók díjcsomagjainak kialakítására vonatkozó kötelezettségekkel. Igaz, értelemszerűen összegek nem szerepelnek a rendeletben, ám a díjak kialakítására vonatkozó ukázok igen: ezek szerint a vezetékes-mobil viszonylatra érvényes árképzés során a szolgáltatóknak olyan kötelezettségeik vannak, melyek legkésőbb idén őszre csökkenő tarifákat eredményezhetnek.
Az is igaz persze, hogy a Pannon a HDb döntésének felülvizsgálatát kezdeményezte. Az egyelőre a Legfelsőbb Bíróság (LB) bíráinak döntésére váró beadvány a "jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató" kitétel törlését kéri a Pannon neve mellől. Míg a Hírközlési Döntőbizottság korábban a piac legalább 25 százalékát birtokló szolgáltatók esetében írta le a sorsdöntő jelzőt, a Pannon jelezte: ezt a minősítést az uniós piac szabályozásakor csak a vezetékes és a mobil telefonhálózati érdekeltséggel egyaránt rendelkező cégcsoportokra mondták ki. A Matáv érdekeltségű Westelre márpedig ez a definíció kétségkívül ráillik, ám a Pannonra már nem.
Ha a LB elutasítja a Pannon felülvizsgálati kérelmét, a vezetékes-mobil díjak "hivatalból" csökkenhetnek a PGSM-nél is. Ha a bírák elfogadják a Pannon érvelését, még mindig érvényesülhet Drozdy Győző jóslata és a piaci változásokra reagálva csökkenhetnek a hívásdíjak. Hogy az olcsóbbodási előrejelzés kapcsán mikorra lesz tényleges árváltozás, egyelőre talány, ám ha a Westel felé irányuló hívások összekapcsolási és hívásdíjai valóban mérséklődnek, úgy idén ősszel számítani lehet egy általános tarifacsökkenésre.
[oldal:Visszafelé üt a GVH]
Szelet vetett és vihart aratott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mikor versenytorzításra alkalmasnak titulálta a mobilszolgáltatók 1998 és 2001 közötti összekapcsolási szerződéseit. A vizsgálatba vont négy mobil és egy vezetékes szolgáltató (Pannon, Vodafone, Westel 900, Westel 06660 és a Matáv) közül végül végül a három jelenleg is működő mobil céget marasztalta el a versenytanács, s kettőt közülük meg is büntetett: a Westelt 210 millió, a Pannon GSM-et 150 millió forintra.A bírságot megúszó, ám szintén elmarasztalt Vodafone (mely csak 1999 decemberében lépett a piacra, így csak alig egy éves versenytorzítás írható a számlájára a GVH szerint) a már bejáratott szerződéseket csupán elfogadta, azok létrehozásában nem vett részt.
A versenytanácsi ítélet sajtóanyaga tartalmazza, hogy a hatósági ár megszüntetése után elvárható lett volna, hogy a mobil szolgáltatók közötti verseny folyományaként a díjak csökkenjenek, ám nem így történt: a vizsgált időszak elején még viszonylag alacsony mobil-mobil viszonylatú végződtetési díjak fokozatosan és jelentős mértékben emelkedtek. Ennek fő okául pedig összekapcsolási szerződések egyes kitételeit, azaz a piac torzítására létrehozott, a szereplők közötti megállapodást és összehangolt magatartást jelölte meg a hivatal.
A versenyhivatal három momentumot emelt ki az ominózus összekapcsolási szerződésekből, melyek a tanács szerint a versenytorzításra alkalmasság kritériumainak megfeleltek. E három pont: a mobil-mobil hívások végződtetési díja nem lehet magasabb a vezetékes-mobil díjainál, továbbá a mobil-mobil végződtetések nem haladhatják meg a vezetékes-mobil közti díjak 40 százalékát, valamint a vezetékes-mobil díjak módosításakor értesítik egymást a mobilszolgáltatók.
A GVH ugyanakkor megemlíti, hogy mikor a bírált szerződések érvényben voltak, egy szabályozási vákuum volt tapasztalható. A hatósági árak 1998 januárjában szűntek meg, a Hírközlési Törvény pedig 2001 december végén lépett életbe, így a két dátum közti hároméves időszakra részletes szabályozás nem volt érvényes, ám mint a versenytanács elnöke a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: a versenytörvény ebben az időben is hatályos volt.
Az elmarasztaló ítéletet követő rövid nyilatkozatháborúban valamennyi szolgáltató a maga érveivel cáfolta a GVH ítéletét. A Westel határozott, és Sugár András vezérigazgató részéről már-már ingerült nyilatkozatában azt hangsúlyozta, hogy egy vélelmezett magatartásról szól a versenytanács ítélete, melyben szerepel az is, hogy a Westel nem adta át a vizsgált időszakra vonatkozó költségszámításokat a GVH-nak. A Westel szerint ők minden kért iratot átadtak, így a költségszámításokat is.
A versenyhivatali reflexió tartalmazza, hogy a GVH nem vélelmezett magatartásra, hanem bizonyított jogsértésre alapozva szabta ki a 210 milliós bírságot. A Pannon GSM érvelését, miszerint a GVH döntését jogi képtelenségekre – passzív kartellvádra – alapozta, a versenyhivatal leszögezi: nem passzív kartellvádra, hanem aktív versenytorzításra hivatkozott a döntés.
Szintén a Pannon GSM érve volt, hogy az 1998-ig érvényes állami árszabályozás tartotta mesterségesen alacsonyan a mobil-mobil díjakat, s nem engedte a mobil-vezetékes hívások ára fölé emelkedni. A GVH erre lakonikusan csak annyit jegyzett meg, hogy az állami beavatkozás nélküli, valós piaci viszonyok közt az elmarasztalt vállalkozások saját felelősségükre tartották fenn az "öröklött" helyzetet.
A versenyhivatal megállapításai -- bár szinte mindegyik szolgáltató jelezte, hogy felülvizsgáltatását fogják kezdeményezni -- gyakorlatilag semmilyen befolyással nem bírnak a ma is ismert árakra. Ez csupán egy jelzés, hogy a számtalan tarifálási szabály mellett más jogszabályok -- ebben az esetben a versenytörvény -- előírásait sem hagyhatják figyelmen kívül a szolgáltatók.