A kommunikációhoz való jogtól a "senkinek tervig"
A kommunikációhoz való jog alapvető emberi jog. Ez a jog kiterjed arra, hogy a véleménnyilvánítás szabadságára vonatkozó jogból következően az internethez és az elektronikus kommunikációs infrastruktúrához való hozzáférés is alapvető jog
I. A világ figyel ránk
Nemzetközi szervezetek is figyelemmel kísérik, mi történik a magyar internet világában, s támogatnak minket, velünk vannak.
1. Először egy civil kezdeményezésről beszélnék, amely 12 éve jött létre. Az APC (Association for Progressive Communications -- Egyesülés a Haladó Kommunikációért) nemzetközi hálózat, amelynek Kanadától Dél-Afrikáig, Argentínától Japánig mintegy 30 országban vannak tagszervezetei. Tavaly februárban az APC Európai Internet Jogok konferenciáján kidolgozták az Internet Jogok Chartáját.
A Chartában szereplő témák közül az első helyen szerepel a számunkra legfontosabb: a kommunikációhoz való jog. Ennek három alapvető eleme:
a) A hozzáféréshez való jog: A kommunikációhoz való jog alapvető emberi jog. Ez a jog kiterjed arra, hogy az internethez és az elektronikus kommunikációs infrastruktúrához való hozzáférés is alapvető jog, a véleménynyilvánítás szabadságára vonatkozó jogból következően. Az információs és kommunikációs technológiák mindenki számára hozzáférhetőek kell, hogy legyenek.
b) Az infrastruktúra-fejlesztésnek biztosítania kell a hozzáférést a hátrányos helyzetűek, kisebbségek, vidéki lakosság, szegény, városi népesség számára is, ott is, ahol hiányzik az alapvető infrastruktúra.
c) Megfizethetőség: az internetes infrastruktúrafejlesztés és az árképzés fel kell, hogy számolja azt, hogy az anyagi helyzet az inteternethasználat akadálya legyen.
A távközlési szektor liberalizálása magában rejtheti a költségek csökkentésének lehetőségét, és korlátozhatja a média és a kommunikáció feletti kormányzati ellenőrzést, de ez nem mentheti fel az államot az alól, hogy továbbra is felelőssége biztosítani minden állampolgár számára, hogy megfizethető áron hozzáférhessen az internethez.
2. Egy hete, a Távközlési Világnapon a Hírközlési Felügyelet egész oldalas hirdetésekben tette közzé az ENSZ távközlési szervezetének, az ITU elnökének üzenetét. eszerint az idén a Távközlési Világnapon interneten van a fő hangsúly. Az ITU elnöke az üzenetében arra is kitért, hogy az internethozzáférés alapfető fontosságú.
[oldal:II.-III. Nálunk a legdrágább]
II. Nálunk a legdrágább1. Az APC Európai Internet Jogok Jelentésében (2001) olvashatjuk, hogy a világon -- de legalábbis Európában -- Magyarországon a legdrágább az internethozzáférés. (Ha vásárlerő-paritáson vesszük, akkor mindenképp.)
Lehetséges-e, hogy Magyarországon magasabbak az internetezés költségei, minta nálunk sokkal gazdagabb országokban, ahol a bérek és az árak (így a távközlési vállalatok költségei is) magasabban mint nálunk?
Nem hiszem.
Nem inkább arról van-e szó, hogy a vállalat jobban tudja érvényesíteni az érdekeit az állammal és a fogyasztókkal szemben?
- mert nincs valódi, szabad piac?
- mert nincs valódi verseny?
- nincsenek versenytársak, akik az árak csökkentésére kényszerítenék a
vállalatot?
Nem lehetséges, hogy itt a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legtöbb haszon megszerzése a cél?
2. A Mindenkinek csomag és a 150 forintos "kedvezmény" megszüntetését azzal indokolta a Matáv, hogy ezek miatt több száz millió forint a veszteség. De veszteséges lehet-e az, amikor az egyébként éjszaka kihasználatlan hálózati kapacitásra kapnak ezáltal állandó keresletet, ami fix bevételt biztosít a cégnek? (Szakértők szerint a kiépített kapacitás használata nem kerül a Matávnak semmibe, azon csak bevétele van a cégnek.)
Másrészt pedig veszteségről beszélnek, vagy csak elmaradt haszonról?
3. Mi a valóság?
Nyereség: (Matáv):
- a múlt héten a Matáv sajtóközleményekben hozta nyilvánosságra, hogy az
elmúlt évben 21,8 milliárd Ft nyeresége volt (44,6 százalékos növekedés).
Veszteség: (Deutsche Telekom):
- szintén a múlt héten olvashattuk, hogy a Matáv fő tulajdonosának, a
Deutsche Telekomnak a vesztesége 1,8 milliárd euró (~340 milliárd Ft), nettó adósságállománya pedig 67 milliárd euró.
Lehet, hogy a német anyacég veszteségét a magyar leányvállalatnak kell behoznia? (Rajunk, fogyasztókon keresztül?)
4. EU vizsgálat:
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított a Deutsche Telekommal szemben. Megvizsgálják a cég helyi hálózatokban alkalmazott politikáját, mert a versenytársak tisztességtelenül magas hozzáférési díjakra panaszkodtak.
Vagyis a Deutsche Telekom visszaél piacvezető pozíciójával. Az alternatív szolgáltatóknak a felhasználói csatlakozási pontok bérletéért magasabb díjakat kell fizetniük, mint az óriáscég saját felhasználóinak. Ilyen módon akadályozzák a valódi, liberalizált piac kialakulását.
Érdekes, itthon is hasonló panaszok voltak a Matávra...
III. "Lehet-e kényszeríteni egy piaci szereplőt"
Veszteségese csomag megtartására? - kérdezte egy újságíró tegnap egy rádióműsorban (ezt a fajta érvet néhány alkalommal máshol is hallhattuk, olvashattuk).
Csakhogy:
Bár papíron már liberalizálták de még de facto monopólium van, ahol meg van a lehetőségük az erőfölénnyel való visszaélésre.
- megfizethető internetköltségeket
- akár maximált ár megszabásával,
- akár különféle technikai követelmények felállításával, beleértve valamilyen átalánydíj-kötelezettséget, vagy egész országra kiterjedő ADSL vagy kábelnet programok kialakítását
[oldal:IV.-V. A fogyasztó szerepe]
IV. A fogyasztó szerepe
Megtehet-e mindent egy kvázi monopolhelyzetben levő multinacionális vállalat?
1. Tavaly, amikor a francia tulajdonos bejelentette a győri kekszgyár bezárását, tiltakozó mozgalom indult az interneten keresztül: fogyasztói bojkott, tüntetések, és a politikusok is megszólaltak. Végül, a fogyasztói és politikai nyomás hatására a cég meghátrált, nem zárták be az üzemet.
Tanulság:
- hatékony és sikeres lehet egy alulról szerveződő fogyasztói összefogás még hazánkban is
- nem tehet meg mindent egy multi a fogyasztók ellenében.
2. A jugoszláv internetezők példája:
Tavaly augusztusban, amikor az olasz-görög konzorcium, amely megvette a szerb távközlési vállalatot drasztikusan fel akarta emelni a telefonköltségeket, ezzel ellehetetleníteni az internetezést, a jugoszláv internetezők közössége blokád alá vonta a távközlési cég hálózatát. A kampány hatására a cég meghátrált, és elállt a drasztikus áremeléstől. (http://index.hu/tech/mobil/szerb/
Újabb példa, amely azt mutatja, hogy még egy távközlési cég döntését is meg lehet változtatni.
V. Üzenet a Matáv felé
A vállalat nem független a környezetétől, a társadalomtól. A gazdasági tevékenység nem cél, hanem eszköz.
A vállalatnak nem csak jogai vannak (maximalizálni a profitot), hanem kötelezettsége is a társadalom felé.
Ezt figyelembe véve vonják vissza a társadalmat sújtó döntéseiket!
2002. június 13-án vendégeink az érdekvédelmi egyesületek vezetői. Kérdezz!