Ez a harc lesz a végső? -- bemutatkozik a S.W.I.N.E.
A valós idejű stratégiai játékok főszereplői voltak már emberek, orkok, űrlények és fantázia szülte teremtmények, de a páros ujjú patások és a kettős metszőfogú rágcsálók együttese eddig kimaradt a sorból. Ezt a hiányosságot pótolja a magyar fejlesztésű S.W.I.N.E.
Ezt a hiányosságot pótolja a Stormregion által készített S.W.I.N.E. című program. Szinte mondani sem kell, hogy a nyulak és malacok összecsapásának ötlete magyar elme szüleménye és ennek megfelelően a kivitelezés is magyar. A Stormregion ugyanis egy magyar fejlesztőcsapat, akiket a Fishtank Interactive karolt fel, legalábbis ami a játékok kiadását illeti.
A S.W.I.N.E. jelenleg angol és német nyelvű változaton kívül magyarul is elérhető, így az idegen nyelveket nem beszélők sincsenek megfosztva azoktól a szédületes hangulatú beszólásoktól, amelyeket a játék szereplői engednek el időnként. De ne szaladjunk ennyire előre!
A program -- egyáltalán nem meglepő módon -- két CD-n kapott helyet. Szerencsére ezeket nem kell cserélgetnünk, az egyik a telepítéshez szükséges, a másikat pedig játék közben kell a meghajtóban tartani. A szoftver telepítés után közel 1 Gbyte-tal csökkenti a merevlemezen szabadon álló helyet, ami első látásra ugyan soknak tűnhet, azonban így jelentősen lerövidülnek a töltési idők, még a legnagyobb pályák és legkomplexebb küldetések betöltése sem tart pár másodpercnél tovább.
A S.W.I.N.E. története szerint a gonosz katonai diktátor, Acélagyar tábornok parancsára a disznók megtámadják a Répaföldet, a védtelen és békés nyulak országát. A disznó küldetésekben Acélagyar unokaöccseként a hadművelet kivitelezése lesz a feladatunk, a nyulak küldetéseiben pedig egy fiatal, tehetséges tiszt bőrébe bújva a disznók visszaverését kell vezényelnünk.
Összesen 22 küldetést kell teljesítenie annak, aki mindkét állatfajjal végig szeretné játszani a programot. A disznók 10, a nyulak 12 misszió után érik el a végső győzelmet.
[oldal:Képek és hangok]
A S.W.I.N.E. készítői aprólékosan kidolgozott, a végletekig részletes grafikával kényeztetik a felhasználót. A játék ennek megfelelően erős vasat kíván, a fejlesztők szerint legalább 800 MHz-es Pentium III processzor és GeForce2 vagy Radeon DDR videokártya szükséges a teljes élvezethet. Szerencsére a grafikus motor a menükben nagyon jól hangolható, így a gyengébb hardverrel rendelkezők is próbára tehetik, mekkora disznók :). Részletes textúrák és geometriai beállítások, nagy felbontás és bekapcsolt anizotropikus szűrés mellett a S.W.I.N.E. azonban gyönyörűen néz ki: az a fajta játék, amiért megéri megvenni a nagy teljesítményű, drága alkatrészeket.A küldetések során többféle terepviszonnyal és időjárással fogunk találkozni. Vannak városokban, sivatagos vagy havas területen elvégzendő feladatok, lesz nappali és éjszakai küldetés, eső és vihar. A járművek füstölnek, porolnak, árnyékot vetnek, a nyomuk megmarad a talajon, az antennájuk mozog -- egyszóval minden részlet a helyén van. A tereptárgyak megsemmisíthetők, ezeket jópofa szövegekkel kommentálják a katonáink.
Apropó szövegek. A sofőrök, azaz a katonák beszélgetése mindkét oldalon más. A disznók elég otrombák és ostobák, a nyulak inkább szellemesek. Szerencsére a készítők maximális figyelmet fordítottak a hangokra és a beszédre, rengetegféle beszólást vettek fel, így hosszú játék után sem unalmasak a parancsokat visszaigazoló szövegek. A játék szinkronizálásához egyébként profi színészeket -- többek között Cseke Pétert, Selmeczi Rolandot és Szokol Pétert -- kértek fel, az eredmény ennek megfelelően szintén profi.
Csak a példa kedvéért összegyűjtöttem néhány beszólást, amelyet csata közben hallottam:
- Végrehajtom a ... öööö .... parancsot!
- Egyik lábam itt, a másik ott!
- A makkos mindenit!
- Egy nyúlpörkölt rendel!
A szereplők és a témaválasztás egyedi mivolta mellett szerencsére a játékmenet sem sablonos. A S.W.I.N.E. küldetéseit nem lehet a sok helyen sikerre vezető "kibányászom az összes nyersanyagot, feléhúzom a gyárakat, építek sok tankot és lezúzom az ellenséget" módszerrel megnyerni. Legfőképp azért nem, mert a játék nem a bányászós-építgetős modellen alapul. A missziókat korlátozott számú egységgel kell teljesíteni, ezért nagyon vigyázni kell mindegyikre. Ha így teszünk, katonáink meghálálják és a harcedzett, sokat tapasztalt vén rókák egyre könnyebben bánnak el az ellenséges egységekkel.
[oldal:Az első lövések]
A játékképernyő a stratégiai programokból megszokott elrendezésű. A csatatéren kívül egy térkép, egy irányítópult és egy információs panel található itt, amelyről az éppen kijelölt egység adatait olvashatjuk le. A három dimenziós terep fölött minden irányban mozoghatunk a kameránkkal, amelyet közelíteni-távolítani, forgatni és persze dönteni is lehet. Ha három gombos, görgős egérrel rendelkezünk, a S.W.I.N.E. irányításához egyáltalán nem lesz szükségünk a billentyűzetre -- noha sokkal gyorsabban játszható a program "két kézzel", azaz billentyűzettel és egérrel.Ha valakinek elsőre nem lenne világos a kamera kezelése vagy alakulatok pofonegyszerű irányítása, az bizonyára értékelni fogja a bemutató küldetést, amely során a nyulak egyik kiképzőközpontjában kell végrehajtani a parancsnok utasításait. Itt könnyedén elsajátíthatjuk a mozgás, lövés, bombázás, vontatás, javítás és utánpótlás tudományát.
Mivel mindkét oldal gyakorlatilag azonos fegyverekkel és járművekkel harcol, nagy szerepe van a játékban a stratégiának és a taktikának. Ha úgy érezzük, az ellenség támadását nem tudjuk elég gyorsan lereagálni, lehetőség adódik a játék megállítására. Ekkor az idő megáll, mi pedig áttekinthetjük a csatateret és az egységeinket nyugodtan eligazíthatjuk, nem kell kapkodnunk. Ha pedig egy hosszú menetelés előtt állunk, amelyet nem akarunk kivárni, használjuk az időgyorsítás funkciót, amelyet a jobb oldalon található irányítópulton érhetünk el. Lehetőség van parancssorozatokat (pl. menj ide, állj meg, ha ellenséget látsz, támadj) is kiadni, így nem szükséges minden alakulatot pár másodpercenként eligazítani.
A S.W.I.N.E. készítői nagy hangsúlyt fektettek a terepre. A magaslati pontokról tisztábban láthatunk, az objektumok -- házak, erdők -- pedig akadályozzák a kilátást. A harcok során rendkívül fontossá válik majd az ellenség mielőbbi észrevétele, ezért a legnagyobb látótávolságú jármű, a parancsnoki autó mindig legyen kéznél. Érdekesség, hogy ebből az autóból többet is vásárolhatunk, azaz nem kell kétségbe esni, ha kilövik. Érdemes az autót távcsővel felszerelni, így még messzebb láthat.
[oldal:Harcra fel!]
A sikerrel vett küldetések végén a humoros átvezető animációkon kívül statégiai pontokkal is jutalmaz minket a program. Ezeket a pontokat új egységek és felszerelések vásárlására tudjuk fordítani. Ha a missziók megkezdése előtt vásárolunk, frissen beszerzett járműveink csatlakoznak a kezdőcsapatunkhoz. Azonban ha úgy döntünk, hogy játék közben, a küldetés folyamán szerzünk be egy tankot vagy páncélautót, helikopter szállítja azt az általunk kijelölt helyre -- akár a csatatér közepére is.Mivel a küldetések során csak korlátozott számú egység áll rendelkezésünkre, folyamatosan gondoskodnunk kell azok karbantartásáról és utánpótlásáról. A járműveknek négy fő jellemzője van: életerő, üzemanyag, lőszer és tapasztalati pont.
Az életerő jelentőségét azt hiszem nem kell ecsetelni, amennyiben ez 0 alá csökken, egységünk megsemmisül és a benne ülő katona visszaadja lelkét a teremtőnek. Üzemanyaghiány esetén a jármű nem tud tovább mozogni, a lőszer elfogyasztás után pedig a tüzelést szünteti be. Hogy ezeket a problémákat megelőzzük, egy vontatót kell alkalmaznunk, amelynek többféle módja van.
A S.W.I.N.E. készítői háromféle utánfutót -- szerelő, lőszeres és üzemanyagtartály -- építettek a játékba, amelyeket vontatókocsival tudunk mozgatni. Az egységek mellé parkolva ezekből lehet feltölteni a jármű életerejét, lőszerkészletét vagy éppen benzintankját. Az is előfordukhat, hogy egy egységünk a harcban annyira megsérül, hogy már képtelen a mozgásra -- ezt a lövegtorony megsemmisülése jelzi. Szerencsére ilyenkor még nem kell lemondanunk kedvenc tankunkról, ugyanis a vontató segítséségvel elszállíthatjuk a harctérről és kijavíthatjuk sérüléseit.
Tapasztalati pontokat az ütközetek során szerezhetnek egységeink. Megfelelő pont megléte esetén a járművek magasabb tapasztalati szintre léphetnek, ilyenkor növekszik tűzerejük és csökken sebezhetőségük. Összesen három tapasztalati szint -- zöldfülű, veterán, elit harcos -- létezik. A más szintű egységeket másképp ábrázolja a program, a legtapasztaltabb legénységgel rendelkező járművek olyan ütött-kopottak, hogy rossz rájuk nézni.
[oldal:Speciális képességek és képtelenségek]
Mind a disznók, mind pedig a nyulak oldalán ugyanazokat az egységeket találjuk, egyedül a megjelenésük más. A malacok járművei robosztusabbak, a nyusziké kicsit karcsúbbak, íveltebbek. Ja, a patások szürke, a fülesek pedig sárga egységekkel harcolnak. A tankok, páncélautók, rakétavetők, mozsarak, lövegek mind rendelkeznek speciális képességekkel. A tankok be tudják ásni magukat a földbe, így növelve védelmüket, a páncélautók képesek a vízen úszni, a mozsár behúzza ágyúcsövét, stb. A programhoz mellékelt kézikönyv minden egységet bemutat, felsorolja a speciális tulajdonságait és tippeket ad a használatához.Érdemes még kitérni a parancsnoki járműre. Ez az egység rendelkezik a legnagyobb látótávolsággal és légitámogatást is kérhetünk a segítségével. A megfelelő célpont megadása után megjelenik a bombázógép és megszórja a célterületet. Vigyázzunk, mert a bombák a saját egységeinket ugyanúgy károsítják, mint az ellenséget, úgyhogy óvatosan járjunk el a célpont kijelölésénél.
A játéknak egy szembeötlő hiányossága van, mégpedig a mesterséges intelligencia, vagyis ennek bizonyos fokú hiánya. Ez főként a járművek útvonalválasztásánál jelentkezik, néha az egységeink ide-oda forgolódnak, nem tudnak egymástól elmenni. Komolyan nem hittem a szememnek, amikor láttam, hogy két páncélkocsim a nyílt mező közepén -- ahol nem hogy kettő hanem tíz páncélkocsi is elfért volna -- egymást próbálta kikerülni, sikertelenül. Remélem, a készítők előbb-utóbb valamilyen formában (patch?) orvosolják ezeket a hiányosságokat.
Amennyiben végeztünk mind a 22 küldetéssel -- megjegyzem ez még könnyű fokozaton sem egyszerű feladat -- rápattanhatunk a multiplayer részre, ahol hálózatban vagy akár az Interneten keresztül is megmérkőzhetünk a többiekkel. Az internetes többjátékos meccseket a programba integrált GameSpy segítségével bonyolíthatjuk le. Összesen 14 különböző multiplayer pálya áll rendelkezésre a haverok eltángálásához.
A S.W.I.N.E. minden tekintetben emlékezetes játék: kimagasló a grafikája, kitűnőek a hangjai, remekül eltalált a játékmenete és a szereplők "alakítása" sem mindennapi. Véleményem szerint még fiatalabbak is bátran játszhatnak vele, nem fröcsköl a vér és nincs halálsikoly sem, ami visszavesse erkölcsi fejlődésüket. Stratégiai játékok rajongóinak pedig egyenesen kötelező darab. Magyarországon a program alig kerül többe 7000 forintnál, ideális karácsonyi ajándék.
Ha a Stormregion csapat nem ajándékozott volna meg egy eredeti, dobozos példánnyal, biztosan ezt kérném a Télapótól...