Kibővített EAX technológia -- EAX ADVANCED HD
Nem az Audigy audioprocesszor volt az egyetlen újdonság, melyet új hangkártyái kapcsán bejelentett a Creative: az Audigy processzor által nyújtott újdonságok, lehetőségek kiaknázához az eddig használt EAX technológia kibővítésére is szükség volt. Ez lett az EAX ADVANCED HD...
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/a_eax.jpg)
Nem az Audigy audioprocesszor volt az egyetlen újdonság, melyet új hangkártyái kapcsán bejelentett a Creative: az Audigy processzor által nyújtott újdonságok, lehetőségek kiaknázához az eddig használt EAX technológia kibővítésére is szükség van. Az új, kibővített, EAX ADVANCED HD névre keresztelt bővítmény éppen úgy tartalmaz újdonságokat a játékosok számára, mint a zenét előtérbe helyezők számára.
Zenei bővítmények
Az EAX ADVANCED HD által nyújtott 3 új technológia nagyban növelheti a zene által nyújott élményt a hangminőség, térbeliség javítása által.
Audio Clean-Up
Az Audio Clean-Up nevéhez méltón a digitális állományokban tapasztalt nemkívánatos zaj, pattogás eltüntetésére alkalmas. Régebbi, analóg forrásból származó anyagaink szinte mindig tartalmaznak valamennyi zajt, legyen szó kazettáról vagy lemezről készült felvételről. Utóbbi esetén a pattogás is nem kívánatos jelenség, melyet egy karcos, sérült lemeznél lehetetlen eltávolítani. A technológia által nyújtott zajszűrő és az esetleges pattogást eltávolító képesség újra hallgathatóvá teszi régi felvételeinket.
DREAM
A "Dynamic Repositioning of Enhanced Audio & Music" (DREAM) 3D hangzást ad bármilyen sztereó állományunk számára. Ilyen technológiát már sokan bemutattak, a DREAM megoldása mégis egyedi: a hangállomány által nyújtott spektrumot 3 különálló frenkvenciasávra választja szét, melyet a 3D-s térben "animál" hangszóróról hangszóróra, klubszerű effektet biztosítva. A megoldás kétségkívül egyedi, a hatásosság már más kérdés. Hallani kell(ene).
Time Scaling
A Time scaling a hangállományban történő hangmagasságváltozás nélkül képes audioállományaink lejátszását lassítani, vagy éppenséggel gyorsítani. Hasznos lehet zeneszerkesztés közben: minden egyes hangjegyet hallani fogunk a lassítás során, a zavaró hangmagasságváltozás nélkül.
[oldal:Multi-Environment, Environment Morphing]
A Multi-Environment technológia segítségével egyszerre 4 egyidejű, valós időben generált környezeti effekt létrehozására képes az új EAX bővítmény. Minden egyes környezeti effekt kölcsönhatásban van akusztikailag a másikkal, így nagyon valósághű audiokörnyezet hozható létre. Mind a helyi effekt, melyben éppen virtuálisan tartózkodunk, mind a minket körülvevő környezeti effektek nagyban növelik a játékok által létrehozott élményt.Például egy szobában állva nem csak a szoba akusztikája lesz modellezve, hanem a folyosón közeledő ellenség hangja is, a folyosó akusztikájának megfelően. Ezt a jelenlegi technikák nem képesek megoldani.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/without-multi-env.jpg)
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/with-multi-env.jpg)
Az Environment Morphing a fenti technológiával létrehozott effektek folyamatos átmenetét biztosítja. Jó példa erre a Half-Life című játékban tapasztalható, A3D és EAX által létrehozott effektek: amennyiben kiérünk egy nagyobb teremből, a hangeffektek minden átmenet nélkül mennek át a kisebb terem, folyosó akusztikájába. Meglehetősen illúzióromboló ez a megoldás.
Az Environment Morphing képes ennek az átmenetnek a biztosítására, bármilyen két hangeffektet, környezeti hatásokkal létrehozott hangot a térbeliséget megtartva interpolálni, nagyobb élethűséget biztosítva.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/without-env-morph-2.jpg)
Az Environment Morphing nélkül minden átmenetet nélkülözve történik meg a hangok közötti váltás.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/with-env-morph-2.jpg)
Az Environment Morphing használatával súlyozottan, folyamatosan történik meg az átmenet az egyik környezeti effektből a másikba. Sokkal természetesebb hangzásvilágot lehet leképezni ezzel a módszerrel.
[oldal:Environment Reflections, Panning, Filtering]
Az Environment Reflections technológia visszaverődéseket szimulál a falakról, padlóról, mennyezetről és egyéb felületekről. A kapott visszaverődések a térben elhelyezhetők. Az Environment Reflections az elsődleges visszaverődések mellett a későbbi, másodlagos, esetlegesen az eredeti iránytól eltérő visszaverődéseket is képes kezelni, szimulálni. Az EAX ADVANCED HD ezen tulajdonságával létrehozható például a falhoz közel álló autó motorja által generált visszhang, mely nem csak úgy általában fog a térben visszhangzani, hanem a melette lévő fal irányához és felületéhez lesz köthető.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/wo-env-reflec.jpg)
Az Environment Reflections használata nélkül a hallgató tisztán a hangforrást hallja.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/with-env-reflec-2.jpg)
Az Environment Reflections használatával a hallgató a hangforrás mellett a falról, padlóról visszaverődő hangot is hallja. Esetlegesen annak irányát, helyzetét is meg tudja állapítani.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/with-3d-env-reflec-2.jpg)
Az Environment Reflections által létrehozott hangvisszaverődés a 3D-s térben teljesen pozícionálható, így szimulálhatók olyan helyzetek is, melyben a hangforrás közelebb van a hangvisszaverő felülethez. Erre eddig nem volt lehetőség. A hangvisszaverődés iránya és helyzete tisztán hallható lesz.
Environment Panning
Az Environment Panning közeledő vagy nagyon távoli környezeti effektet hoz létre a visszaverődés szimulálásával, majd annak megfelelő irányba helyezésével, "feszítésével". Az effekt használatával létrehozható például a hozzánk alagútban közeledő vonat hangképe, az alagút környezeti effektjével, térben elhelyezve.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/without-env-pan2.jpg)
Az Environment Panning nélkül a 3D-ben történő pozícionálás, az alagút effektje nem hallható.
![](https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2001/09/with-env-pan2.jpg)
Az Environment Panning használatával nagyon valósághű hanghatás hozható létre. Az alagút által létrehozott visszhang kivetíthető a hallgató felé, aki a vonat környezeti hatással dúsított hangja mellett annak irányát is be tudja határolni a 3D-s térben.
Environment Filtering
Az Environment Filtering pontosan szimulálja a hang továbbterjedését. A megfelelő csillapító és szűrő algoritmusok használatával a megszólaló hang és a hallgató pozíciója közötti távolság pontosan érzékelhető lesz. Az EAX ADVANCED HD új "high pass" szűrő komponense segítségével még részletesebb szimulációt tesz lehetővé, többek között a szabadtéri környezetek hanghatásainál. Ez a technológia segít még pontosabbá tenni a hangeffektek távolságának érzékelését.
[oldal:Jó ez nekünk?]
Az előzőekben áttekintett új technológiák mindenképpen továbblépnek az A3D(1-2-3) és az EAX(1-2) által nyújtott lehetőségeken. A hangvisszaverrődések, fal anyagától függő elnyelődések szimulálása eddig is megtalálható volt a fenti szabványok egy részében, viszont -- mint azt láthattuk és tapasztalhattuk -- ezek nem voltak tökéletesek.Az új technológiákkal mindenképpen nagyszerűbb, természetesebb hangeffekteket lehet létrehozni a játékokban, sokkal élethűbb hatást biztosítva.
Az i-re a pontot azonban itt is csak a tényleges tesztek tehetik majd fel. A támogatásban kétségkívül nem lesz hiány -- a Creative erről feltehetőleg gondoskodni fog --, de a tényleges hatékonyság majd csak akkor derülhet ki, amikor az első EAX ADVANCED HD-t teljes mértékben támogató játékok megérkeznek, s lehetőségünk lesz megtapasztalni az új technológiák által nyújtott előnyöket.
Szintén felmerül a kérdés, vajon az Audigy által hardveresen támogatott új technológiák elérhetőek lesznek-e a sima Live!, vagy egyéb más kártyák tulajdonosainak, úgy, ahogyan az A3D 1 is elérhető szoftveres módon. Várhatóan nem, hiszen akkor miért is vennénk meg a hiper-szuper új kártyát...
A felmerülő kérdések válaszaira még egy kicsit várni kell...