Abit Siluro MX
1999-ben az ABIT az első Siluro TNT2 kártyákkal belekóstolt a videokártya-bizniszbe is, és azóta szinte az összes megjelent NVIDIA chipre épített kártyát a tajvani gyártó. Nem volt ez másképp a GeForce2 MX esetében sem.
Az ABIT neve a mára szine legendás BX6 alaplap kapcsán került be a köztudatba. Azóta a céget a tuningbarát alaplapok kapcsán emlegetik a számítógépjátékosok és megszállott overclockerek. 1999-ben az ABIT az első Siluro TNT2 kártyákkal belekóstolt a videokártya-bizniszbe is, és úgy látszik jól döntöttek, hiszen azóta szinte az összes megjelent NVIDIA chipre épített kártyát a tajvani gyártó. Nem volt ez másképp a GeForce2 MX esetében sem.
Az ABIT Siluro MX formatervezett dobozban érkezett a szerkesztőségünkbe. A design-os csomagolást kibontva a kártyán kívül egy kézikönyvet, egy S-video kábelt (merthogy a kártyán S-video csatlakozó is van) és 3 CD-t találtunk. A füzet angol nyelvű, nem olyan részletes, mint az ASUS termékeinek dokumentációja, de azért megjárja. A lemezeken a meghajtó- és segédprogramokon kívül az Intervideo WinDVD 2.3 DVD-lejátszót és két játékot találunk. A Shogo: MAD és a Test Drive 5 nem éppen a legfrissebb megjelenések, ennél azért többet vártunk így 2000 végén. Igazából nem is értem, miért kerültek bele a dobozba.
A Siluro MX kártya érdekessége, hogy a NYÁK-ja teljes méretű, ellentétben pl. az ASUS vagy a Hercules modelljével. A 32 MByte memória 6 ns elérési idejű Hyundai chipekből áll össze - ezeket az IC-ket a Voodoo3 sorozatról már ismerhetjük. Akkor és ott kitűnően vizsgáztak túlhajthatóságból és ez most sem volt másképp. Na de ne vágjunk a dolgok elébe!
A GeForce2 MX videochip specifikációinak ismertetésétől jelen esetben eltekintenék, hiszen egy hasonló kártya (ASUS V7100 Pure) leírásánál ezt kollegám, Erasmus már megtette.
[oldal:Mellékelt szoftverek és a teszt körülményei]
A kártyához mellékelt CD-t a meghajtóba helyezve aranyos animációt láthatunk és könnyedén elindíthatjuk az általunk kívánt segédprogramok telepítését. Hogy-hogy nem, a telepítő keretprogram kilépéskor nekem többször is kifagyott.
A lemezen az NVIDIA 5.32 verziójú meghajtóprogramjára épülő drivert találtam. Az ABIT igazából nem változtatott semmit rajta, egyszerűen kicserélte az NVIDIA logót a sajátjára és elhelyezett egy kis önreklámot a display properties panelben.
A lemezen ezen kívül a következő dolgokat leltem:
- Intervideo WinDVD 2.3
- Graphic Max túlhajtó segédprogram
- DirectX 7A
- ABIT képernyővédő
- Adobe Acrobat Reader
- a kézikönyv .pdf formátumban
A drivert és a Graphic Max szoftvert feltelepítve a taskbar-ban feltűnik az ABIT ikonja. A baloldali egérgomb megnyomása után a display properties menüben találjuk magunkat, míg a jobb gombbal való kattintás után a képernyő felbontását és a képfrissítést állíthatjuk be gyorsan és könnyen.
Mivel az 5.32 verziójú meghajtó már elég öregecske, a kártya sebességének méréséhez az NVIDIA legutolsó hivatalos meghajtóját, a 6.31-es Detonatort használtam.
A tesztgép:- ABIT BH6 Rev 1.01 alaplap
- Intel Pentium III 450@558 MHz processzor
- ABIT Siluro MX grafikus kártya
- 192 MByte PC100 SDRAM
A sebességméréshez használt szoftverek:
- Windows 98 ENG retail
- NVIDIA Detonator 3 (6.31)
- DirectX 8
- Quake 3 Arena 1.17
- 3D Mark 2000 1.1
- MDK2
- NVIDIA Treemark
[oldal:Quake 3 Arena és MDK2]
A Quake 3 Arena grafikai és geometriai beállításait a maximális értékre húztam, a hangot és a vsync-et pedig pedig kikapcsoltam. Így születtek a következő eredmények:
Az MDK2 demójában a geometriai részletesség maximumon volt és trilinear filtering-et használtam:
[oldal:3D Mark 2000 és Treemark]
A Madonion.com tesztprogramja a Direct3D API-t használja és erősen igénybeveszi a kártya T&L motorját:
Az NVIDIA által készített Treemark tesztprogram főként a T&L motort stresszeli, a "complex" tesztben minden képkocka kiszámításánál 128080 háromszögből álló geometriájával kellett megküzdenie az ABIT Siluro MX-nek:
Mint látható, a kártya teljesítménye alacsonyabb felbontásokban erõsen CPU limitált, azonban játékokhoz a 800x600 vagy az 1024x768 pixeles felbontás 32 bites színmélység mellett megfelelõ lehet bárki számára - na persze szoftvere és felhasználója válogatja. Mindenesetre az általam kedvelt játékok az utóbbi felbontásban teljesen élvezhetõek voltak.
[oldal:Túlhajtás és vélemény]
Mint azt a bevezetőben is említettem, az ABIT neve szinte egyet jelent a túlhajtással, felpörgetéssel, finomhangolással. Ezért kissé csalódott voltam, amikor megláttam a Graphic Max túlhajtóprogramot, ami meglehetősen fapadosra sikeredett. A dolgát mindenesetre elvégzi. Szintén a "masszív" túlhajtás útjába állhat, hogy a videochipen - valószínűleg költségcsökkentési okokból - nincsen ventillátor, csak egy egyszerű hűtőborda hivatott a GeForce2 MX chip által termelt hő elvezetésére.
Összességében ezért nem számítottam túl jó túlhajthatóságra, de kellemesen csalódtam: az ABIT Siluro MX ilyen szempontból minden várakozást felülmúlt, ugyanis akár 200/200 MHz-en is kiválóan működött. A memória órajelét 210 MHz-re emelve már zavaró villódzás vette kezdetét, a chipet pedig meg sem kíséreltem 200 MHz fölé húzni, hiszen úgyis a memória jelenti a szűk keresztmetszetet.
Természetesen túlhajtva is megmértem a kártya sebességét, a tesztekből a grafikus chipet leginkább igénybe vevő beállításokat figyelembe véve. Az órajel-emelés 18-19 százalékos emelkedést eredményezett az 1280x1024 pixeles felbontásban és 32 bites színmélységben elvégzett tesztekben (Quake 3 Arena demo001: 38,3 fps, 3D Mark 2000: 2300 pont, MDK2: 42,7 fps).
Végezetül mit is mondhatnék? Az ABIT kártyája tökéletes választás lehet azok számára, akik jókat szeretnének játszani, ám nincsenek abban a helyzetben, hogy megengedhessenek maguknak egy GeForce2 GTS vagy ATi Radeon kártyát. A felmerülő apró bosszúságokat (kifagyó keretprogram és felejthető szoftver-melléklet) pedig egycsapásra feledteti a kitűnő túlhajthatóság. A magam részéről tiszta szívvel tudom ajánlani a kártyát.
A kártyát az ABIT kelet-európai képviseletétől kaptuk. Köszönjük.