:

Szerző: Bodnár Ádám

2000. június 9. 00:00

ATi Radeon exkluzív beszámoló

2000 április 24-én a New Orleansban (Louisiana, USA) megrendezett Windows Hardware

2000 április 24-én a New Orleansban (Louisiana, USA) megrendezett Windows Hardware Engineering Conference (WinHEC) rendezvényen a kanadai ATi bejelentette legújabb grafikus chipjét, amelyet Rage 6 kódnéven ismert a világ, és amely végül a Radeon nevet kapta.

Akkor az egész PC-világ GeForce 2 GTS lázban égett, ezért az ATi Radeon kissé kevesebb nyilvánosságot kapott, mint a két nappal később bejelentett NVIDIA GeForce 2 GTS. Pedig ez a chip érdemes arra, hogy figyeljünk rá. Ed Knight, az ATi termék marketing menedzsere ezt igyekezett bebizonyítani a magyar szaksajtó képviselőinek, amikor 2000 június 8-án a budapesti New York kávéházban bemutatta a Radeon chipet, és a Radeon kártya prototípusát -működés közben! Természetesen a HWSW gárdája is jelen volt az eseményen, amelyre az Axico Kft. (az ATi termékek magyarországi disztribútora) hívott meg bennünket.

Az ATi a Radeon chipen alapuló videokártyákat egyértelműen az igényes játékosoknak szánja, ezt bizonyítja a videochip sebessége, valamint egyedülálló képességei, amelyek méltán tartanak számot a PC-játékosok érdeklődésére. Az ATi koncepciója a Radeon kifejlesztésénél egy olyan videochip volt, amely teljes szabadságot enged a játékkészítők fantáziájának.

[oldal:Charisma Engine]

A Radeon talán legfontosabb újdonsága az előző ATi videochipekhez képest a beépített geometriai processzor. A gyakorlat azt mutatja, hogy a közeljövő 3D játékainak legfontosabb technikai előrelépése az egyre nagyobb és nagyobb mennyiségű poligonból álló modellek használata lesz. Természetesen az egyre nagyobb poligonszám egyre nagyobb számítási teljesítményt is igényel, ezt a Charisma Engine 30 millió háromszög/másodperc sebességű Transform & Lighting motorja segít leküzdeni, és amint láthattuk: sikerrel! A T&L egység nyolc egyidejű fényforrás hardveres kezelésére is képes.

A Charisma Engine továbbá támogatja a Keyframe Interpolation nevű technológiát, amely nem más, mint egyfajta metamorfózis effekt, amely leegyszerűsíti a karakterek animációját. A Keyframe Interpolation olyan eszközt ad a játékkészítők kezébe, amelynek segítségével a 3D játékok szereplői minden eddiginél egyszerűbben éltrekelthetők, a karakterek beszélnek, grimaszolnak, kifejezik érzelmeiket, egyszóval személyiségük van. Sőt, ha a történet megkívánja, a jóképű srác egycsapásra rémisztő szörnyeteggé válhat (metamorfózis, ugye).

Ed Knight bemutatta Virtual Jasont, aki közel egy percen át grimaszolt a sajtó képviselőire: mosolygott, kacsintott, dühös és szomorú volt, kajánul vigyorgott, egyszóval élt. Érdekes lesz majd látni a technológiát kihasználó játékokat.

[oldal:Pixel Tapestry]

A "Pixel Tapestry" a Radeon textúrázó motorja, amely két párhuzamos textúrázóegységet hordoz magában, mindkét textúrázóegység legfeljebb három textúra egyidejű kezelésére képes. Ez azt jelenti, hogy egy órajelciklus alatt a Radeon két pixel leképezésére képes, és képes mindkét pixelt három textúrával ellátni (a mintázaton kívül pl. bump map és environment map). Ez újdonság a PC-hez tervezett grafikus chipek körében, és várhatóan igen népszerű lesz. Az id programozója, a Quake "atyja", John Carmack egy régebbi .plan update-ben már jelezte, hogy nagyon örül az újdonságnak, és a következő id játékok várhatóan ki is használják majd a Radeon egyedülálló képességeit.

A Pixel Tapestry magától értetődően képes a három ismert bump mapping technológia (emboss, dot-product, environmental bump map) kezelésére is, valamint támogatja a tükröződés sphere, dual paraboloid vagy cube environment mapping technológiákkal való megvalósítását, természetesen mindezeket hardverből.

A Radeon elvileg 1200 Mtexel/sec sebességű -már ami a fill rate-et illeti-, de ez a szabadalmaztatott HyperZ pufferoptimalizációs eljárásnak köszönhetően 20-30%-al tovább növelhető. Ezzel a Radeon a GeForce 2 GTS nyomában szorosan a második helyen áll.

A sajtótájékoztató résztvevői megnézhették a "Radeon Ark" demót, amelynek főszereplője az alább látható lány volt. A demóba az ATi programozói mindent belesürítettek, amit csak a Radeon mutatni képes: rengeteg textúra, tükröződő és érdes felületek, hatalmas mennyiségű poligon, mindezt nagy felbontásban és kellemes zenével előadva. A demó osztatlan sikert aratott az újságírók körében.

[oldal:Specifikációk]

Az ATi videokártyái mindig is híresek voltak multimédiás képességeikről. A Radeon-t sem hanyagolták el az ATi fejlesztői ilyen téren: a demókártyán láttuk az ATi Rage Theater chipet, ami a videofeldolgozásért (capture) felelős. A hardveresen gyorsított MPEG-2 dekódolás (DVD-lejátszás) szinte már alapkövetelmény az ATi chipjeiben, a Radeon is támogatja. A HDTV (High Definition TV) egyre nagyobb teret hódít főleg Észak-Amerikában, ezért a Radeon-ba bekerült egy teljes értékű HDTV-dekódoló egység. A flat-panel tulajdonosok pedig a DVI-illesztőnek örülhetnek.

Ed Knight elmondta, hogy milyen konfigurációban kaphatók majd a Radeon-alapú kártyák. Sajnos ezeket az információkat június 20-ig nem hozhatjuk nyilvánosságra, de azt elmondhatjuk, hogy a Radeon chip legfeljebb 128 MByte 200 MHz DDR SDRAM vagy SGRAM kezelésére képes, így 6,4 GByte/sec átviteli sebesség érhető el (a HyperZ használatával ez kb. 8 GByte/sec-ig nőhet). A chip tervezett végleges órajele is 200 MHz, köszönhetően a 0,18 mikronos gyártástechnológiának. Természetesen a Radeon (és az összes következő ATi videochip) is képes a kétchipes MAXX technológia alkalmazására, ezért valószínű, hogy a Rage Fury MAXX-hoz hasonló két chippel szerelt kártyát is láthatunk majd a boltok polcain.

Az ATi Radeon chipes kártyák teljesen kompatibilisek a DirectX és OpenGL API-kkal, a meghajtóprogramok beépített Intel SSE és AMD 3DNow! optimalizációval rendelkeznek. Ed Knight elmondta, hogy az ATi toronto-i (Kanada) központjában dolgozó 800 mérnök közel fele programozó, ez biztosítja a megfelelő driver-hátteret az ATi termékeihez.

[oldal:Kérdések és válaszok I.]

A sajtótájékoztató befejeztével Ed Knight szívesen válaszolt a HWSW kérdéseire:

HWSW: A Voodoo5 videokártyák bemutatásával a full scene anti-aliasing központi szerepet kapott a videochipek szolgáltatásai között. A Radeon hogy birkózik meg ezzel?

Ed Knight: Az ATi szerint a játékosok egyre nagyobb és nagyobb felbontásban szeretnének játszani, akár 1600x1200-ban. Nyilvánvaló, hogy ekkora felbontásban nincs szükség az FSAA-ra. Ám aki mégis ragaszkodik hozzá, az a Radeon-ban megtalálja szoftveresen implementált supersampling-alapú anti-aliasinget.

HWSW: Amint említette, a Keyframe Interpolation technológia a Radeon egyedülálló újdonsága. Melyik játékok támogatják ezt?

Ed Knight: Az ATi mindig nagyon közeli kapcsolatban állt a Microsoft mérnökeivel. Most is azt kell mondjam: csak a Microsoft-on múlik, hogy a Keyframe Interpolation támogatását beépíti-e a DirectX 8-as változatába. Amennyiben ez megtörténik, valószínű, hogy a karácsonyi piacra megjelenő játékok támogatják majd a Keyframe Interpolation eljárást.

HWSW: A Linux operációs rendszer egyre nagyobb teret hódít. Mi a helyzet a Radeon Linux-támogatásával? Elkészülnek a megfelelő meghajtóprogramok?

Ed Knight: Mi az ATi-nál úgy gondoljuk, hogy a Linux-hoz a Linux-közösség ért a leginkább. A korábbiakban is jó volt az együttműködésünk, és a Radeon esetében is biztosítani fogunk minden információt és technikai részletet, hogy Linux-hoz is megszülethessenek a megfelelő meghajtóprogramok.

HWSW: Az ATi nemrégiben bejelentette, hogy Rage Fury MAXX kártyájához nem ad ki Windows 2000-kompatibilis meghajtókat. Mi a helyzet az esetleges Radeon MAXX-szal?

Ed Knight: Az ATi mérnökei közeli kapcsolatban vannak a Microsoft embereivel, és biztosíthatok mindenkit, hogy az összes Radeon-alapú kártyához készül majd Windows 2000-driver.

[oldal:Kérdések és válaszok II.]

HWSW: A Radeon-alapú kártyák árairól mit lehet tudni?

Ed Knight: A részletekes árakat csak később hozzuk nyilvánosságra. Annyit azonban elmondhatok, hogy az ATi nagyon agresszív árstratégiával igyekszik megalapozni a Radeon sikerét.

HWSW: A tervek szerint a Radeon-alapú kártyák 200 MHz DDR memóriát használnak majd. Mi történik, ha nem lesz elegendő mennyiségű memóriamodul?

Ed Knight: Amennyiben a sorozatgyártás kezdetén nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű memória, nyilván más megoldást fogunk találni. Úgy tervezzük, hogy...[nem publikus ;-)]

HWSW: Pontosan mikor jelennek meg a Radeon-alapú kártyák?

Ed Knight: A sajtó képviselői várhatóan július/augusztus környékén kapják meg a tesztkártyákat, a piaci megjelenés. pedig augusztusra várható. (Az Axico Kft. jóvoltából valószínű a HWSW is készíthet majd előzetes teszteket, úgyhogy a nyári kánikulában is érdemes lesz minket olvasni, hátha egy napon...)

[oldal:Kérdések és válaszok III.]

HWSW: Mit gondol, a Radeon hogy tud majd versenyezni a GeForce 2 GTS-sel és az ősszel megjelenő NV20-szal?

Ed Knight: Az ATi Radeon erősen támaszkodik a DirectX 8-ban megjelenő új technológiákra, például a pixel shader-re. Minél több DirectX 8-alapú játék jelenik meg, annál inkább látszik majd a Radeon ereje. Ezzel a kártyával egy kicsit a jövőre is gondoltunk.

HWSW: Mit tudhatunk a Radeon és a GeForce 2 GTS teljesítményének viszonyáról?

Ed Knight: Teszteredményeket egyelőre nem árulhatok el, azonban annyit megmondhatok: 16 bites színménységben gyorsabb a GeForce 2 GTS, de 32 bites színmélységben a felbontás növelésével egyre inkább felzárkózik a Radeon.

HWSW: A tervek szerint a végleges kártyák 200 MHz core és 200 MHz DDR memória sebességen futnak majd. A bemutatóhoz használt kártya milyen gyors?

Ed Knight: Sajnos ezt nem árulhatom el.

HWSW: Köszönjük, hogy válaszolt a kérdéseinkre, és sok sikert kívánunk a Radeon-hoz!

[oldal:Megjegyzések]

Bár Ed nem válaszolt a bemutatókártya órajelét firtató kérdésünkre, a készített képeken remekül látszik a kártyán található memóriamodulok pontos feliratozása, ebből megállapítható a típus is.

A Hyundai dokumentáció szerint a kártyán látott memóriachip 4 MByte kapacitású és 183 MHz sebességű DDR SDRAM memóriát takar.

A sajtótájékoztató végeztével megkértük Ed Knight-ot, hogy futtassa le a tesztgépen (Pentium III/750, 256M RAM, ATi Radeon alpha) a Quake III Arena timedemo-ját. Sajnos a demo 7-8 másodperc elteltével lefagyott, de a jelenlevők véleménye szerint olyan 60-70 fps-t teljesített a kártya 1024x768 pixeles felbontásban, high quality módban.

A tesztben használt kártya áprilisi gyártású előzetes darab, valószínűleg a tervezett 200/200 MHz sebességnél jóval lassabban hajtva és a meghajtóprogramok sem véglegesek még, de összességében az eredmények alapján mind az ATi, mind pedig a vásárlói bizakodhatnak. A HWSW csapata már alig várja az első kártyák megérkezését,

a címlapról