Matrox RT-2000 teszt
A Matrox RT2000 egy fél-professzionális video-editáló megoldás, amely valós időben képes képfeldolgozó feladatokra. A kártya funkcionalitásában és támogatásában (szoftverek, folyamatos frissítések) is felveszi a versenyt a sok milliós megoldásokkal, ezért méltán örvend nagy népszerűségnek. Minden részletre kiterjedő cikkünkben megpróbáltunk mindent kipróbálni.
Az előzetes hírek:
Elterjedt a híre, hogy a Matrox kijön egy új - nem professzionális - videófeldolgozó kártyával. A Rainbow Runner óta ennél a cégnél nem sokat változott a konzumer kategóriájú videófeldolgozó hardver, de mivel az eddigiek is mindent tudtak, vagy csak a neve lesz új a gyereknek, vagy robbant ezen a területen. Aztán - leginkább az árából - kiderült, hogy sem nem amatőr, sem nem profi, hanem a kettő között helyezkedik el. Ez új kategória a kanadai cégnél...
A keresgélés:
Sokáig nézegettük a Matrox site-ján. Többszöri kísérletre sem sikerült szerezni belőle, amikor aztán váratlanul ígéretet kaptunk. Némi csúszással meg is jött. Végre! Itt van, és meg lehet nyúzni.
A doboz tartalma:
Szép doboz. A külcsín a kisöcsijéhez (Marvel G400) hasonlít.
Na de a belbecs a fontosabb! Hmmm, elég tartalmas. Két kártya, külső csatlakozóegység (BreakOutBox), kábelek, dokumentáció és egy rakás CD.
Az egyik kártya egy módosított G400, "3DFlex" néven - ez állítja elő a 3D effekteket. A másik egy KoDek kártya - ez felelős a videófeldolgozásért (digitalizálás, oda-vissza-átkódolás). A dokumentáció részletes és a www.matrox.com-on szinte mindenre kiterjedő support-ot találunk. A mellékelt szoftverek mennyisége sem mindennapos: Adobe Premier RT 5.1 (a video utómunkálatokhoz), Photoshop LE (a trükk gyártáshoz), Ulead Cool3D (a térbeli feliratokhoz), Sonic DVD-it LE (egyszerűbb DVD elkészítéséhez), Sonic Foundry Acid (a hangfeldolgozáshoz) és végül a Driver CD.
Ugyanitt több érdekességre leltem:
Tehát a KoDek-kártya rámászott a VGA kártyára.
Végül azt a megoldást választottam, hogy a KoDek-kártyát közvetlenül a VGA mellé dugtam a - szerintem - 1-es PCI slot-ba, így megszűnt az ütközés. Mellesleg szerintem a DEC PCI to PCI Bridge pont azért került rá a KoDek-kártyára, hogy az egyébként megosztott 1-es PCI slot-ba lehessen beledugni. (Lehet, hogy nem is hülyeség?)
Nem sokáig örülhettem, mert a SCSI kártya után kellett volna még egy szabad hely a Live!-nak. Nem volt, de a hangkártya elég jól viselte a FireWire-rel való megosztást. Ez lett belőle:
Más alaplapoknál (pl: az 1 ISA / 6 PCI ASUS P3B-F-nél) a fentiek nem biztos, hogy érvényesek!
Hogy ne legyen ilyen egyszerű:
A megszakítási gondok után már csak arra kellett rájönni, hogy az SB Live! miért nem megy a gyári (fekete CD 1024 felirattal) driver-rel a Coppermine alatt. Más procival - pl: PII, Celeron, Athlon - teljesen OK volt. Az internetről letöltött driver segített. PÁF (Pocsék Árúk Fóruma - HWSW rovat) gyanús az eset...
Szép nagy leírás van hozzá. Elolvasni? Ugyan minek! Ezerszer installáltam már mindenfélét. Ki ha én nem?! Simán felment, semmi gond. VGA kártya, Live!, RT 2000, rámdörrent az install. Ja, hogy először a Premiert?! OK. Ezen ne múljon. Update is kell? Legyen! Na végre felment a driver, erre megfagy a Windows.
Olvasok. Áhá! BIOS-t is kell állígatni. Jó, akkor próbáljuk meg a leírás szerint. Kivesz a KoDek-kártya. BIOS-ban az AGP aperture size beállít 256MB-ra (magamtól soha nem jutott volna eszembe). Biztos ami biztos: új szűz Windows, Live! driver, Premier. Jé, az update-et nem írja! Hát... az előbb szólt. Na jó, felteszem. DMA beállítás ellenőrizve az EIDE-knél. DMA bekapcsol. Standard VGA leszed. Lelő (mármint én a gépet). Beletesz a KoDeket. Csatlakoztat a BreakOut Box-ot. Boot. VGA drivert hiányolja, odaad neki (Driver CDDriversg400). Reboot. KoDec Drivert hiányolja, odad neki (DriverCD gyökér). Reboot. FireWire driver kell neki. Jé, a Windows beépített driver-ét használja! CD csere. OK legyen! Megtalálta. Drive-ot akar sebességtesztelni. Most már egy kicsit türelmetlen vagyok, meg különben is - IBM U2Wide SCSI van a gépben. Majd később! Kész!
Vagy mégsem? Persze! Van még több tonna software! Matrox DVD, meg a többiek. Rendben, fenn vannak. Már csak a Premiernek kell elmagyarázni, hogy hol a hangbedolgozó progija, az Acid, de ehhez el kell indítani.
Rendszer:
A kártya az eszközkezelőben több helyen is megjelenik. Ott van a FireWire port, a KoDek-kártya loader-e, és még a hang, video stb. Az eszközök közé is beférkőzik. Ennek - és a dokumentációnak - ellentmondva viszont nem jelenik meg a multimédia beállítások audio lapján. Érdekes, mivel a KoDek-kártya egyben hangkártya is, mert nem csak a képet, de a hangot is digizi, biztosítva ezzel a teljes szájszinkront. (A broadcast nonlineáris kártyák sem jelennek meg hangkártyaként. Ennek biztos több oka is van. Mivel az RT 2000 egy majd 2 milliós kártya "butítása", ezért - gondolom - hasonlóak az okok.)
A Premier szokatlanul lassan töltődik. Ennek két okát találtam:
1. Rengeteg "Plug-in"-t ad a Matrox.
2. Hosszan kommunikál a Premier a KoDek-kártyával. A Premier amúgy minden nagyobb kártyán elsőre eldolgozgat egy darabig a sok HW kapcsolat felvétele miatt (video codec, firewire, audio device, HW plugins, ... windows :) ), mivel a Premier egy gyúrható környezet. Szerencsére ezt összesen kétszer teszi. A Premier elindulásakor, és az első Matrox Plug-in használatakor. Ezután szinte minden fénysebességű. Megjönnek az ablakok. A project definiáló ablak opciói között szépen megjelenik az "RT 2000" is.
Kinyílik a világ:
A "Transitions" első három sorát a Matrox adja. Ezek a Real Time wipe-ok. Először a "Matrox RT 2000 2D/3D DVEs", mint két- és háromdimenziós "Digital Video Effects". Alatta a "Matrox RT 2000 Organic Wipes". Érdekes, élő wipe-ok? Végül, de nem utolsó sorban a "Matrox RT 2000 Page Curls".
A 2D/3D a jól megszokott digitális ki-be lapozásokat tartalmazza, minden elképzelhető variációban, igen logikusan kialakított fa struktúrába rendezve (pl: külön könyvtár a be- ill. a ki-lapozás). Érdekesek a "Special Effects" földrengést idéző trükkjei. A kamera úgy táncol, mintha Godzilla éppen ugrókötelezne a szomszéd utcán, ráadásul a földrengések közül a jól bevált és megszokott Richter skála alapján választhatunk.
George Lucas-nak biztosan megtetszenének a "Galaxy Far Far Away..." kezdetű trükkök. Lehet, hogy a kártya béta tesztje az Episode One forgatása alatt volt? :)
Akármilyen irányból/ba repülnek a snittek, adhatunk nekik velük szinkronban mozgó keretet, árnyékot. Ezek lehetnek szélesek vagy keskenyek , és pompázhatnak bármilyen színben. Az éleik borotva élesek vagy elmosódottak, ahogy akarjuk. Az árnyék lehet tetszőlegesen áttetsző is, ráadásul ide-oda tologathatjuk a képhez képest.
Az "Organic Wipes" kifejezés szabadon definiálható trükköket rejt. Ezek ugyan mind kétdimenziósak, de rendkívül egyszerűen a felhasználó által szabadon bővíthetőek. Már a kártyával együtt is kapunk egy csomót, de kis fantáziával mi is készíthetünk ilyeneket. Rendkívül egyszerű a dolgunk. Valamilyen rajzolóprogrammal (na erre adják a PhotoShop LE-t) elő kell állítani egy 256 szürkeárnyalatos képet, olyan formában, hogy a trükk majd a feketéből indul, a szürkén keresztül és a fehérnél fejeződik be. Gyakorlatilag ez nem más, mint egy alfa kulcsos lyukasztás, csak átmenetnek használja a feketébol a fehérbe tolva az elso snittet és fordítva a másik snitten a trükk végéig. Ezt el kell elmenteni targa (*.tga) formátumban, és belemásolni a kívánt trükk-könyvtárba. A Premier az ominózus könyvtár legközelebbi megnyitásakor automatikusan felfedezi az új trükköt, és már használhatjuk is.
Organic. Hogy honnan kaphatta a nevét? Talán arról, hogy egy organizmus - mint pl: Én :) - készíthet ilyeneket, vagy talán arról, hogy vannak benne fraktálokon alapuló trükkök is, és hát tudjuk, hogy az élőlények rengeteg fraktálokhoz hasonló tulajdonságot mutatnak.
A "Page Curls"-könyvtárra lapozva lapozgathatunk kedvünkre... mármint a videoképpel. A szélrózsa minden irányából és irányábaba szamárfülezhetjük a filmünket. (Aki ennél többféleképpen tud lapozni, annak ajánlom a Háború és Békét régi kiadásban. :) )
A trükk igen jól kidolgozott, még csillan is a képzeletbeli papír, illetve elmoshatjuk a szélét (a képen szereplő lapozás miattam hibás, mert nem cropp-oltam (vágtam) ki a fekete széleket a digitalizáláskor).
Ezeket a trükköket persze nem "csak" mozgóképpel, hanem állóképpel és feliratokkal is megcsinálja a kártya. A fent leírtak teljesen valós időben zajlanak, előállításuk tisztán hardware-es úton történik. Ezért, ha már benn van a timeline-ban a trükk, akkor a preview-ban képet látunk, és nem A ill. B betűt. Természetesen ekkor is szabadon változtathatunk rajta, nem kell kimenni egy kávéra a renderinghez, hanem azonnal életbe lép minden változtatás. Az időt, amit eddig kényszerűségből semmittevéssel töltöttünk, immár a kreativitásunk kiélésére fordíthatjuk.
A többi sorban persze ott vannak a Premier software-es trükkjei is. Tehát nem maradt ki semmi, csak ezeket ugye a CPU rendereli a szokásos sebességgel. Annak, aki tud várni... Mellesleg az általánosan elterjedt "a Premier az fagy mint az állat" mondat érvényét veszti, ha csak Matrox RT 2000 realtime effekteket használunk.
Pszt! Autentikus forrásból tudom, hogy lesz egy igen részletes magyar nyelvű könyv a Premierről. Ez végre a videó vágással foglalkozók szemszögéből közelíti meg a Premiert.
A Time Line az a része a Premiernek, amiben egymáshoz tudjuk illeszteni a videó- és hangrészleteket, trükköket és feliratokat. A "Video 1A" ill. "Video 1B" sávba kerülnek azok a klippek, amik között wipe-olni akarunk. A "Transition" sávba magát a trükköt pakoljuk. A vonalzón húzkodva azt a kis bigyót (ángliusul: slider) a Monitor ablak jobb oldali téglalapjában, valós időben láthatjuk a képet az összes hw-es trükkel együtt. Ha a Premier software-es trükkjeit is használni akarjuk, akkor itt - a sw-es trükk idején - egy felirat jelenik meg, ami figyelmeztet, hogy valamit mégis renderelni kell, ill. a sw-es trükk felett a Time Line vonalzója feletti sorban a zöld csík pirosra vált.
A "Video 2" sávban lévő videokat egyszerűen - húzd és ejtsd módszerrel - tudjuk szintszabályozni (halványítani). Ilyen szokásos trükk a ki-, be- és átúszás. A többi videosávot a Time Line Properties segítségével lehet előcsalogatni. A számuk korlátlan!
Mellesleg van sok (alapban 3db, de ez is korlátlanul fokozható) szabadon keverhető hangsávunk is. Ezek is Real Time hallhatóak. Akár scratchelni is lehet velük. :)
A Ulead Cool 3D rendkívül látványos, igen egyszerűen és gyorsan kezelhető, rengeteg trükköt tud, és pikk-pakk lehet vele hatásvadász repülő logókat gyártani. Hibát csak egyet találtam benne (nem kerestem nagyon alaposan): a robbantásos effektnek hiányzik a vége. Nem repül ki a képből az összes szilánk. Az már más kérdés, hogy erre általában nincs is szükség, de kellhet (pl: ha ez a trükk véletlenül a film végére kerül).
A PhotoShop LE-ről nem hiszem, hogy kellene írni valamit is. Erről a fotófeldolgozó- és rajzolóprogramról komoly mennyiségű szakirodalom áll rendelkezésre. A csomagba azért került, hogy az alfa kulcsos trükkökhöz szükséges targa file-ok előállításához is legyen valami.
Az Acid hangfeldolgozót (keverő, vágó, stb.) most nem taglalom, mert az külön cikk lehetne. Most elég legyen annyi, hogy jó.
A DVDit LE remekül müxik. Gyorsan és egyszerűen tudunk vele menüket gyártani a film elejére. Az LE (Light Edition) kb. annyit jelent, hogy csak egyszintű menüt lehet vele csinálni. Mindent megcsinál, ami egy DVD írás előkészítéséhez kell, utána más dolgunk sincs, mint az általa gyártott könyvtárakat felírni a DVD lemezre.
Apropó könyvtárak. A Matrox DVD Player-nek van egy érdekes szokása: csak akkor lehet vele bármiféle .vob-ot lejátszani, ha valamelyik HDD gyökerében ott van a szokásos video_ts és audio_ts könyvtár. Ezek hiányában arra panaszkodik, hogy a DVD lejátszó hw-t más program használja. Ettől eltekintve egy igen jó, kiváló minőségű szoftveres lejátszó. Nem hemzsegnek benne a funkciók, de nem is hiányoznak.
Mi kell még?!:
Hát például egy Real Time feliratozó. Lesz! A Premier beépített feliratozója sajnos nem RT. A Matrox nyárra ígéri, hogy az Inscrible cég Title Express plug-in-je pontosan ezt fogja nyújtani. (A Premierből lesz hívható és oda is adja vissza az eredményt.)
Magyar nyelvű leírás. Nyomdában van!
Real Time luma-key és chroma-key. Hát igen. Azért mégis csak van oka, hogy a Matrox nagyobbik kártyája - a DigiSuit - olyan drága. Ne legyünk telhetetlenek!
Kép HDDTeszt_Fix, HDDTeszt_Infinity
Elég nagy meglepetés ért: a SCSI Ultra 2 Wide buszon lógó IBM DDRS-34560 HDD igen rosszul vizsgázott. Kis file méretnél is besárgult a jelző, nagy file méretnél pedig használhatatlannak ítéltetett. Hát igen. Ismét kiderült, hogy nem mind gyors, ami SCSI (mellesleg a Win98 kétségbeejtően pocsékul kezeli a SCSI rendszereket. Ugyanez a konfiguráció NT4.0 alatt igen gyorsan írja ugyanezt a winyót).
A Maxtor EIDE (ATA66/33) HDD viszont csillagos ötöst kapott. Tudtam hogy gyors, na de ennyire?! Igaz ugyan, hogy 16-bites file rendszer volt rajta. Ez véletlen volt. Úgy felejtettem, de nem hiszem, hogy sokkal lasabb lenne FAT 32-vel. A Matrox ragaszkodik a 32-biteshez, de csak a nagy partícióméret miatt. Mellesleg igaza van, mert a 2 GB-os FAT 16 korlát videós alkalmazáshoz egy kissé nagyon szűk (egy teszthez még éppen elég volt).
Ez utóbbi - azt hiszem, bár tisztelet a kivételnek -, némi magyarázatra szorul. A FireWire (más nevén IEEE1394 ill. iLink néven is elfajzott) nem videojel továbbítására tervezett port. Eredetileg a SCSI leváltására született. Ez azonban nem valósult meg, mivel közben a SCSI egy "kissé" túlszárnyalta. Viszont a video és audiotechnika lecsapott rá, így békés egymás mellett élés lett a dologból. Ennek ellenére - vagyis éppen ezért - a FireWire-en keresztül csak komplett file-okat lehet továbbítani.
Mellesleg a kijátszás DV-re a nagyon drága professzionális rendszereknél is renderinget igényel. Az RT 2000 szerencsére hw-ből támogatja ezt, így - mivel mindent a KoDek-kártya számol - nem kell a processzorra várni, nem kell hatalmas erőmű a kártya alá. Kipróbáltam több processzorral is (l. a táblázatot a cikk elején) és jelentéktelen volt a különbség.
A számolás ideje a trükkök összidejétől függ. Saccolni úgy lehet, hogy össze kell adni az egész film hosszát + az összes trükk (wipe-ok, fading-ek, stb.) összidejét megszorozva 2.5-del (és ez több layer-es trükk esetén is 2.5x-es).
Tehát pl.: 10 perces anyagban van 2 perc effektezett rész realtime, és ekkor ugye 2 file van, és közte egy effekt. Ez a firewire-re akkor tud kikerülni, ha egyberendereli, ami 2 perc effektes rész esetén a Matrox RT2000 esetében igen gyorsan a legbonyolultabb effekteknél is 2.5x2 perc alatt megtörténik (az MPEG2 IBP export a DVDit!-hez is ilyen gyors)! Így a DV kiírás ideje ennél az anyagnál 10+2*2.5+10=25 perc. Végig kell szaladnia egyszer, azért van az első 10, a végén a kiírás megint 10, közben a 2 perc effekt kb. 5 perc max. Egy szoftveres render ennek sokkal többszöröse (pl: egy sima MPEG-1 videó CD-hez).
Egy 1'02"-es klippet az O.K.-ra klikkeléstől kezdve 3'23" alatt renderelt le, és kb. 40"-ig tartott, amíg elkezdett számolni. Ebben a klipben kb. 1' egy layer-es trükk volt. Szerintem nem rossz. Analóg kiírásnál természetesen szó sincs renderingről, mert az ugye realtime megjelenik az analóg kimeneteken!!!
Ennek megfelelően az RT 2000 kimenetét videomonitoron visszanézve visszaáll a rend (a kisebb felbontás összemosásából, és a félképes megjelenítésbol adódóan), és a kép full jó.
A digitális bemeneten (FireWire) bevitt kép (digitális átvitel!) abszolút kifogástalan.
Csatlakozások:
A csatlakozók 3 helyre kerültek. A FireWire ki- és bemenet a KoDek-kártya hátulján néz ki a gépből, az analóg ki- és bemenetek pedig - composite (RCA), S-Video (Mini Din), audio (2xRCA) - a BreakOut Box-on figyelnek.
A teszthez szükséges eszközöket a Mikland Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.
1012 Budapest, Attila út 117.
Külön köszönet Virág Attilának - az RT 2000 kártyát tőle kaptuk - (Studiotech Hungary Kft.) a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségéért!
Elterjedt a híre, hogy a Matrox kijön egy új - nem professzionális - videófeldolgozó kártyával. A Rainbow Runner óta ennél a cégnél nem sokat változott a konzumer kategóriájú videófeldolgozó hardver, de mivel az eddigiek is mindent tudtak, vagy csak a neve lesz új a gyereknek, vagy robbant ezen a területen. Aztán - leginkább az árából - kiderült, hogy sem nem amatőr, sem nem profi, hanem a kettő között helyezkedik el. Ez új kategória a kanadai cégnél...
A keresgélés:
Sokáig nézegettük a Matrox site-ján. Többszöri kísérletre sem sikerült szerezni belőle, amikor aztán váratlanul ígéretet kaptunk. Némi csúszással meg is jött. Végre! Itt van, és meg lehet nyúzni.
A doboz tartalma:
Szép doboz. A külcsín a kisöcsijéhez (Marvel G400) hasonlít.
Na de a belbecs a fontosabb! Hmmm, elég tartalmas. Két kártya, külső csatlakozóegység (BreakOutBox), kábelek, dokumentáció és egy rakás CD.
Az egyik kártya egy módosított G400, "3DFlex" néven - ez állítja elő a 3D effekteket. A másik egy KoDek kártya - ez felelős a videófeldolgozásért (digitalizálás, oda-vissza-átkódolás). A dokumentáció részletes és a www.matrox.com-on szinte mindenre kiterjedő support-ot találunk. A mellékelt szoftverek mennyisége sem mindennapos: Adobe Premier RT 5.1 (a video utómunkálatokhoz), Photoshop LE (a trükk gyártáshoz), Ulead Cool3D (a térbeli feliratokhoz), Sonic DVD-it LE (egyszerűbb DVD elkészítéséhez), Sonic Foundry Acid (a hangfeldolgozáshoz) és végül a Driver CD.
[oldal:Support]
A konfigurációt a matrox.com compatibility listája alapján próbáltam elkészíteni, ahol fel vannak sorolva mindenféle alaplapok, HDD-k, hangkártyák, FireWire eszközök és komplett konfigurációk.Ugyanitt több érdekességre leltem:
- Ha az ember ráklikkel az alaplap nevére, kap egy tesztleírást. Ezen még azt is megmondják, hogy melyik slot-ba érdemes dugni a kártyákat (alaposak)
- Egy csomó 5400-as fordulatú ATA33-as EIDE winchester is benne van a felsorolásban
Alkatrész | Típus |
Alaplap: | Asus P3B-F (5 PCI / 2 ISA) |
Memória: | IBM 128MB SD PC100, később: Micron 64MB SD PC100 és Winbond 128MB SD PC100 |
Processzor: | Intel Pentium II 333MHz, Intel Pentium III 500MHz FCPGA (Coppermine) |
Hangkártya: | SoundBlaster Live! Value (+digital out) |
SCSI vezérlő: | Adaptec 2940U2W |
Rendszer HDD: | Quantum LA13A011 (13GB IDE) |
Video HDD: | IBM DDRS-34560 (4.5GB LVD), később: Maxtor 91024U3 (10,2GB IDE) |
CD/DVD: | Cyberdrive 321D (32X CD-ROM), később: Pioneer 104S (40X DVD-ROM) |
[oldal:IRQ gondok]
Az alaplappal alapvető probléma támadt: a Matrox a 6 PCI slot-os változatban tesztelt, nekem pedig csak 5 PCI slot-os állt rendelkezésemre. Ráadásul a Matrox pont fordítva számozza a slot-okat, mint az alaplapgyártók többsége (az ISA slot-októl kezdik). Így aztán az ajánlott 3-as slot vajon hányas? Az IRQ kiosztási térkép alapján mindegy, mert a 3 / (6) és a 4 / 5 slot-ok osztódnak. Az RT 2000 KoDek-kártya ugyanis két megszakítást igényel, mert a FireWire port USB-ként bejelentkezik a BIOS-nak. Ráadásul, az RT 2000 KoDek-kártyán van egy DEC PCI to PCI bridge, ami egy slot-tal eltolja az IRQ-kiosztást. Ennek az a következménye, hogy a kártya még véletlenül sem a saját slot-jának a megszakítását használja, hanem a két alatta levőét, de mivel nincs annyi, felülről újra kezdi az AGP-nél. Ebből aztán a következő megosztás adódott:Slot | Kártya | IRQ |
AGP | Matrox G400 Flex | 11 |
PCI 3 | Matrox RT 2000 KoDek | KoDek: 10, USB (FireWire): 11 |
PCI 4 | N/A | 10 |
PCI 5 | N/A | 10 |
Tehát a KoDek-kártya rámászott a VGA kártyára.
Végül azt a megoldást választottam, hogy a KoDek-kártyát közvetlenül a VGA mellé dugtam a - szerintem - 1-es PCI slot-ba, így megszűnt az ütközés. Mellesleg szerintem a DEC PCI to PCI Bridge pont azért került rá a KoDek-kártyára, hogy az egyébként megosztott 1-es PCI slot-ba lehessen beledugni. (Lehet, hogy nem is hülyeség?)
Nem sokáig örülhettem, mert a SCSI kártya után kellett volna még egy szabad hely a Live!-nak. Nem volt, de a hangkártya elég jól viselte a FireWire-rel való megosztást. Ez lett belőle:
Slot | Kártya | IRQ |
AGP | Matrox G400 Flex | 11 |
PCI 1 | Matrox RT 2000 KoDek | KoDek: 10, USB (FireWire): 5 |
PCI 2 | N/A | 10 |
PCI 3 | SB Live! | 5 |
PCI 4 | N/A | 9 |
PCI 5 | Adaptec 2940U2W | 9 |
Más alaplapoknál (pl: az 1 ISA / 6 PCI ASUS P3B-F-nél) a fentiek nem biztos, hogy érvényesek!
Hogy ne legyen ilyen egyszerű:
A megszakítási gondok után már csak arra kellett rájönni, hogy az SB Live! miért nem megy a gyári (fekete CD 1024 felirattal) driver-rel a Coppermine alatt. Más procival - pl: PII, Celeron, Athlon - teljesen OK volt. Az internetről letöltött driver segített. PÁF (Pocsék Árúk Fóruma - HWSW rovat) gyanús az eset...
[oldal:Installálás]
Windows 98 SE OEM páneurópai verzió [Idő hiányában (lásd IRQ gondok) magyar nyelvű verzióval nem próbáltam ki. Állítólag (!) megy vele]. Azért nem NT-vel próbáltam, mert még nincs hozzá driver. De várhatóan lesz! Bár csak NT5-höz (Windows 2000), valószínűleg még az idén. Ennek az az oka, hogy az NT4-hez nincs használható DirectX, pedig ezt az RT 2000 igen aktívan használja.Szép nagy leírás van hozzá. Elolvasni? Ugyan minek! Ezerszer installáltam már mindenfélét. Ki ha én nem?! Simán felment, semmi gond. VGA kártya, Live!, RT 2000, rámdörrent az install. Ja, hogy először a Premiert?! OK. Ezen ne múljon. Update is kell? Legyen! Na végre felment a driver, erre megfagy a Windows.
Olvasok. Áhá! BIOS-t is kell állígatni. Jó, akkor próbáljuk meg a leírás szerint. Kivesz a KoDek-kártya. BIOS-ban az AGP aperture size beállít 256MB-ra (magamtól soha nem jutott volna eszembe). Biztos ami biztos: új szűz Windows, Live! driver, Premier. Jé, az update-et nem írja! Hát... az előbb szólt. Na jó, felteszem. DMA beállítás ellenőrizve az EIDE-knél. DMA bekapcsol. Standard VGA leszed. Lelő (mármint én a gépet). Beletesz a KoDeket. Csatlakoztat a BreakOut Box-ot. Boot. VGA drivert hiányolja, odaad neki (Driver CDDriversg400). Reboot. KoDec Drivert hiányolja, odad neki (DriverCD gyökér). Reboot. FireWire driver kell neki. Jé, a Windows beépített driver-ét használja! CD csere. OK legyen! Megtalálta. Drive-ot akar sebességtesztelni. Most már egy kicsit türelmetlen vagyok, meg különben is - IBM U2Wide SCSI van a gépben. Majd később! Kész!
Vagy mégsem? Persze! Van még több tonna software! Matrox DVD, meg a többiek. Rendben, fenn vannak. Már csak a Premiernek kell elmagyarázni, hogy hol a hangbedolgozó progija, az Acid, de ehhez el kell indítani.
Rendszer:
A kártya az eszközkezelőben több helyen is megjelenik. Ott van a FireWire port, a KoDek-kártya loader-e, és még a hang, video stb. Az eszközök közé is beférkőzik. Ennek - és a dokumentációnak - ellentmondva viszont nem jelenik meg a multimédia beállítások audio lapján. Érdekes, mivel a KoDek-kártya egyben hangkártya is, mert nem csak a képet, de a hangot is digizi, biztosítva ezzel a teljes szájszinkront. (A broadcast nonlineáris kártyák sem jelennek meg hangkártyaként. Ennek biztos több oka is van. Mivel az RT 2000 egy majd 2 milliós kártya "butítása", ezért - gondolom - hasonlóak az okok.)
[oldal:Adobe Premier RT 5.1]
Az első benyomások:A Premier szokatlanul lassan töltődik. Ennek két okát találtam:
1. Rengeteg "Plug-in"-t ad a Matrox.
2. Hosszan kommunikál a Premier a KoDek-kártyával. A Premier amúgy minden nagyobb kártyán elsőre eldolgozgat egy darabig a sok HW kapcsolat felvétele miatt (video codec, firewire, audio device, HW plugins, ... windows :) ), mivel a Premier egy gyúrható környezet. Szerencsére ezt összesen kétszer teszi. A Premier elindulásakor, és az első Matrox Plug-in használatakor. Ezután szinte minden fénysebességű. Megjönnek az ablakok. A project definiáló ablak opciói között szépen megjelenik az "RT 2000" is.
Kinyílik a világ:
A "Transitions" első három sorát a Matrox adja. Ezek a Real Time wipe-ok. Először a "Matrox RT 2000 2D/3D DVEs", mint két- és háromdimenziós "Digital Video Effects". Alatta a "Matrox RT 2000 Organic Wipes". Érdekes, élő wipe-ok? Végül, de nem utolsó sorban a "Matrox RT 2000 Page Curls".
A 2D/3D a jól megszokott digitális ki-be lapozásokat tartalmazza, minden elképzelhető variációban, igen logikusan kialakított fa struktúrába rendezve (pl: külön könyvtár a be- ill. a ki-lapozás). Érdekesek a "Special Effects" földrengést idéző trükkjei. A kamera úgy táncol, mintha Godzilla éppen ugrókötelezne a szomszéd utcán, ráadásul a földrengések közül a jól bevált és megszokott Richter skála alapján választhatunk.
George Lucas-nak biztosan megtetszenének a "Galaxy Far Far Away..." kezdetű trükkök. Lehet, hogy a kártya béta tesztje az Episode One forgatása alatt volt? :)
Akármilyen irányból/ba repülnek a snittek, adhatunk nekik velük szinkronban mozgó keretet, árnyékot. Ezek lehetnek szélesek vagy keskenyek , és pompázhatnak bármilyen színben. Az éleik borotva élesek vagy elmosódottak, ahogy akarjuk. Az árnyék lehet tetszőlegesen áttetsző is, ráadásul ide-oda tologathatjuk a képhez képest.
Az "Organic Wipes" kifejezés szabadon definiálható trükköket rejt. Ezek ugyan mind kétdimenziósak, de rendkívül egyszerűen a felhasználó által szabadon bővíthetőek. Már a kártyával együtt is kapunk egy csomót, de kis fantáziával mi is készíthetünk ilyeneket. Rendkívül egyszerű a dolgunk. Valamilyen rajzolóprogrammal (na erre adják a PhotoShop LE-t) elő kell állítani egy 256 szürkeárnyalatos képet, olyan formában, hogy a trükk majd a feketéből indul, a szürkén keresztül és a fehérnél fejeződik be. Gyakorlatilag ez nem más, mint egy alfa kulcsos lyukasztás, csak átmenetnek használja a feketébol a fehérbe tolva az elso snittet és fordítva a másik snitten a trükk végéig. Ezt el kell elmenteni targa (*.tga) formátumban, és belemásolni a kívánt trükk-könyvtárba. A Premier az ominózus könyvtár legközelebbi megnyitásakor automatikusan felfedezi az új trükköt, és már használhatjuk is.
Organic. Hogy honnan kaphatta a nevét? Talán arról, hogy egy organizmus - mint pl: Én :) - készíthet ilyeneket, vagy talán arról, hogy vannak benne fraktálokon alapuló trükkök is, és hát tudjuk, hogy az élőlények rengeteg fraktálokhoz hasonló tulajdonságot mutatnak.
A "Page Curls"-könyvtárra lapozva lapozgathatunk kedvünkre... mármint a videoképpel. A szélrózsa minden irányából és irányábaba szamárfülezhetjük a filmünket. (Aki ennél többféleképpen tud lapozni, annak ajánlom a Háború és Békét régi kiadásban. :) )
A trükk igen jól kidolgozott, még csillan is a képzeletbeli papír, illetve elmoshatjuk a szélét (a képen szereplő lapozás miattam hibás, mert nem cropp-oltam (vágtam) ki a fekete széleket a digitalizáláskor).
Ezeket a trükköket persze nem "csak" mozgóképpel, hanem állóképpel és feliratokkal is megcsinálja a kártya. A fent leírtak teljesen valós időben zajlanak, előállításuk tisztán hardware-es úton történik. Ezért, ha már benn van a timeline-ban a trükk, akkor a preview-ban képet látunk, és nem A ill. B betűt. Természetesen ekkor is szabadon változtathatunk rajta, nem kell kimenni egy kávéra a renderinghez, hanem azonnal életbe lép minden változtatás. Az időt, amit eddig kényszerűségből semmittevéssel töltöttünk, immár a kreativitásunk kiélésére fordíthatjuk.
A többi sorban persze ott vannak a Premier software-es trükkjei is. Tehát nem maradt ki semmi, csak ezeket ugye a CPU rendereli a szokásos sebességgel. Annak, aki tud várni... Mellesleg az általánosan elterjedt "a Premier az fagy mint az állat" mondat érvényét veszti, ha csak Matrox RT 2000 realtime effekteket használunk.
[oldal:A Time Line trükkjei]
Itt csak az RT 2000-hez kapcsolódó dolgokról írok, a teljes software-leírás erősen meghaladná e cikk kereteit. Meg azért ez mégiscsak egy HW-teszt, még akkor is, ha tekintélyes mennyiségű SW-t adnak hozzá.Pszt! Autentikus forrásból tudom, hogy lesz egy igen részletes magyar nyelvű könyv a Premierről. Ez végre a videó vágással foglalkozók szemszögéből közelíti meg a Premiert.
A Time Line az a része a Premiernek, amiben egymáshoz tudjuk illeszteni a videó- és hangrészleteket, trükköket és feliratokat. A "Video 1A" ill. "Video 1B" sávba kerülnek azok a klippek, amik között wipe-olni akarunk. A "Transition" sávba magát a trükköt pakoljuk. A vonalzón húzkodva azt a kis bigyót (ángliusul: slider) a Monitor ablak jobb oldali téglalapjában, valós időben láthatjuk a képet az összes hw-es trükkel együtt. Ha a Premier software-es trükkjeit is használni akarjuk, akkor itt - a sw-es trükk idején - egy felirat jelenik meg, ami figyelmeztet, hogy valamit mégis renderelni kell, ill. a sw-es trükk felett a Time Line vonalzója feletti sorban a zöld csík pirosra vált.
A "Video 2" sávban lévő videokat egyszerűen - húzd és ejtsd módszerrel - tudjuk szintszabályozni (halványítani). Ilyen szokásos trükk a ki-, be- és átúszás. A többi videosávot a Time Line Properties segítségével lehet előcsalogatni. A számuk korlátlan!
Mellesleg van sok (alapban 3db, de ez is korlátlanul fokozható) szabadon keverhető hangsávunk is. Ezek is Real Time hallhatóak. Akár scratchelni is lehet velük. :)
[oldal:Extrák]
Kapunk még egy háromdimenziós felirat gyártó csodát, egy kikönnyített PhotoShop-ot, az Acid-et, és még két DVD hergelőt is.A Ulead Cool 3D rendkívül látványos, igen egyszerűen és gyorsan kezelhető, rengeteg trükköt tud, és pikk-pakk lehet vele hatásvadász repülő logókat gyártani. Hibát csak egyet találtam benne (nem kerestem nagyon alaposan): a robbantásos effektnek hiányzik a vége. Nem repül ki a képből az összes szilánk. Az már más kérdés, hogy erre általában nincs is szükség, de kellhet (pl: ha ez a trükk véletlenül a film végére kerül).
A PhotoShop LE-ről nem hiszem, hogy kellene írni valamit is. Erről a fotófeldolgozó- és rajzolóprogramról komoly mennyiségű szakirodalom áll rendelkezésre. A csomagba azért került, hogy az alfa kulcsos trükkökhöz szükséges targa file-ok előállításához is legyen valami.
Az Acid hangfeldolgozót (keverő, vágó, stb.) most nem taglalom, mert az külön cikk lehetne. Most elég legyen annyi, hogy jó.
A DVDit LE remekül müxik. Gyorsan és egyszerűen tudunk vele menüket gyártani a film elejére. Az LE (Light Edition) kb. annyit jelent, hogy csak egyszintű menüt lehet vele csinálni. Mindent megcsinál, ami egy DVD írás előkészítéséhez kell, utána más dolgunk sincs, mint az általa gyártott könyvtárakat felírni a DVD lemezre.
Apropó könyvtárak. A Matrox DVD Player-nek van egy érdekes szokása: csak akkor lehet vele bármiféle .vob-ot lejátszani, ha valamelyik HDD gyökerében ott van a szokásos video_ts és audio_ts könyvtár. Ezek hiányában arra panaszkodik, hogy a DVD lejátszó hw-t más program használja. Ettől eltekintve egy igen jó, kiváló minőségű szoftveres lejátszó. Nem hemzsegnek benne a funkciók, de nem is hiányoznak.
Mi kell még?!:
[oldal:HDD igények]
A compatibility listában levő HDD-k közül egyik sem állt rendelkezésemre, ezért próba-szerencse alapon választottam. A Driver-CD-ről feltelepült egy HDD sebességtesztelő program is. Két fajta file mérettel is tesztelhetünk vele: az egyikben a program ajánl fel egy általam nem ismert algoritmus szerint meghatározott fix méretet, a másikban mi állíthatjuk be, hogy a lemez teljes kapacitásának hány százaléka legyen a teszt-file mérete.Partíció betűjele | File rendszer | HDD Típusa |
C: | FAT 32 | Quantum LA13A011 |
D: | FAT 16 | Maxtor 91024U3 |
E: | FAT 32 | Quantum LA13A011 (A rendszer drive második partíciója) |
F: | FAT 32 | IBM DDRS-34560 |
Elég nagy meglepetés ért: a SCSI Ultra 2 Wide buszon lógó IBM DDRS-34560 HDD igen rosszul vizsgázott. Kis file méretnél is besárgult a jelző, nagy file méretnél pedig használhatatlannak ítéltetett. Hát igen. Ismét kiderült, hogy nem mind gyors, ami SCSI (mellesleg a Win98 kétségbeejtően pocsékul kezeli a SCSI rendszereket. Ugyanez a konfiguráció NT4.0 alatt igen gyorsan írja ugyanezt a winyót).
A Maxtor EIDE (ATA66/33) HDD viszont csillagos ötöst kapott. Tudtam hogy gyors, na de ennyire?! Igaz ugyan, hogy 16-bites file rendszer volt rajta. Ez véletlen volt. Úgy felejtettem, de nem hiszem, hogy sokkal lasabb lenne FAT 32-vel. A Matrox ragaszkodik a 32-biteshez, de csak a nagy partícióméret miatt. Mellesleg igaza van, mert a 2 GB-os FAT 16 korlát videós alkalmazáshoz egy kissé nagyon szűk (egy teszthez még éppen elég volt).
[oldal:Rendering]
A kártya valóban teljesen Real Time. Ennek ellenére van néhány eset, amikor igenis szükség van rendering-re, egészen egyszerűen azért, mert a végtermék, vagy a félkész termék file kell, hogy legyen. Ilyen esetek azok, amikor más programmal folytatjuk a feldolgozást (pl: DVDit), vagy ki kell játszani DV-re.Ez utóbbi - azt hiszem, bár tisztelet a kivételnek -, némi magyarázatra szorul. A FireWire (más nevén IEEE1394 ill. iLink néven is elfajzott) nem videojel továbbítására tervezett port. Eredetileg a SCSI leváltására született. Ez azonban nem valósult meg, mivel közben a SCSI egy "kissé" túlszárnyalta. Viszont a video és audiotechnika lecsapott rá, így békés egymás mellett élés lett a dologból. Ennek ellenére - vagyis éppen ezért - a FireWire-en keresztül csak komplett file-okat lehet továbbítani.
Mellesleg a kijátszás DV-re a nagyon drága professzionális rendszereknél is renderinget igényel. Az RT 2000 szerencsére hw-ből támogatja ezt, így - mivel mindent a KoDek-kártya számol - nem kell a processzorra várni, nem kell hatalmas erőmű a kártya alá. Kipróbáltam több processzorral is (l. a táblázatot a cikk elején) és jelentéktelen volt a különbség.
A számolás ideje a trükkök összidejétől függ. Saccolni úgy lehet, hogy össze kell adni az egész film hosszát + az összes trükk (wipe-ok, fading-ek, stb.) összidejét megszorozva 2.5-del (és ez több layer-es trükk esetén is 2.5x-es).
Tehát pl.: 10 perces anyagban van 2 perc effektezett rész realtime, és ekkor ugye 2 file van, és közte egy effekt. Ez a firewire-re akkor tud kikerülni, ha egyberendereli, ami 2 perc effektes rész esetén a Matrox RT2000 esetében igen gyorsan a legbonyolultabb effekteknél is 2.5x2 perc alatt megtörténik (az MPEG2 IBP export a DVDit!-hez is ilyen gyors)! Így a DV kiírás ideje ennél az anyagnál 10+2*2.5+10=25 perc. Végig kell szaladnia egyszer, azért van az első 10, a végén a kiírás megint 10, közben a 2 perc effekt kb. 5 perc max. Egy szoftveres render ennek sokkal többszöröse (pl: egy sima MPEG-1 videó CD-hez).
Egy 1'02"-es klippet az O.K.-ra klikkeléstől kezdve 3'23" alatt renderelt le, és kb. 40"-ig tartott, amíg elkezdett számolni. Ebben a klipben kb. 1' egy layer-es trükk volt. Szerintem nem rossz. Analóg kiírásnál természetesen szó sincs renderingről, mert az ugye realtime megjelenik az analóg kimeneteken!!!
[oldal:Képminőség]
Forrásnak egy televízió composit videokimenetét használtam, ami forrásnak elég zajos videóképet szolgáltatott, de a felbontása kifogástalan volt. Az RT 2000 be és kimenetei nem növelték a zajt, tehát ezek nem zajosak. A digitalizált kép minősége igen jó. Sajnos a PC monitoron elég csúnyán néz ki, de ez abból következik, hogy a nagyobb felbontás miatt minden hiba - többek között a zaj is - jobban látszik, ráadásul a monitoron egész képes a megjelenítés a TV és videotechnikában használatos félképestől eltérően.Ennek megfelelően az RT 2000 kimenetét videomonitoron visszanézve visszaáll a rend (a kisebb felbontás összemosásából, és a félképes megjelenítésbol adódóan), és a kép full jó.
A digitális bemeneten (FireWire) bevitt kép (digitális átvitel!) abszolút kifogástalan.
Csatlakozások:
A csatlakozók 3 helyre kerültek. A FireWire ki- és bemenet a KoDek-kártya hátulján néz ki a gépből, az analóg ki- és bemenetek pedig - composite (RCA), S-Video (Mini Din), audio (2xRCA) - a BreakOut Box-on figyelnek.
[oldal:Értékelés]
- Gyors, profi munkát lehet vele végezni.
- Megbízható. A Windows98 ellenére is meglepően stabilan működött.
- A Matrox kisebb kártyájához képest (Marvel G400) behozhatatlan előnyei vannak. A nagyobbhoz képest (DigiSuit) a hátrányai jelentéktelenek.
- Nem kell hozzá erőmű, igen olcsón (akár 1 millió Ft alatt) össze lehet hozni egy (majdnem) profi videomontírozó munkahelyet.
- Nem feltétlenül igényli a SCSI alrendszert (!).
- A kártya ár/teljesítmény mutatója súrolja a szenzáció határát (370 000 Ft + ÁFA). Igényes amatőröknek, nagyobb vállalatok videos prezentációihoz, helyi kábeltévé társaságoknak, kisebb profi videostúdióknak ideális.
- A hozzá adott software-ekkel kulcsrakész, teljes megoldást nyújt.
- Ami hiányzik, az vagy software-es hiányosság, ami - remélhetőleg - hamarosan megoldódik, vagy olyan extra, ami csak nagy TV-társaságoknak kell.
1012 Budapest, Attila út 117.
Külön köszönet Virág Attilának - az RT 2000 kártyát tőle kaptuk - (Studiotech Hungary Kft.) a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségéért!