:

Szerző: Bodnár Ádám

2000. április 25. 00:00

ATi RADEON 256

A New Orlansban megrendezett Win HEC 2000 konferencián az ATi bejelentette

A New Orlansban megrendezett Win HEC 2000 konferencián az ATi bejelentette az eddig Rage6 kódnéven ismert videochipjét, amely végül a RADEON 256 nevet kapta. Bár a bejelentés inkább csak formális, gyakorlatilag semmi olyat nem tartalmaz, amit eddig ne tudtunk volna (böngésszétek át régebbi híreinket!), azért lássuk így összefoglalva, mit is tudhatunk az új videochipről, amit az ATi magas szintű játékra és 3D munkára ajánl.

Az ATi RADEON 256 nevű új grafikus processzora 200 MHz-en működik, hála a 0,18 mikronos gyártástechnológiának. A specifikáció többek között forradalmian új, 30 millió háromszög/sec sebességű T&L motort, másodpercenkénti 1,5 gigatexeles fill rate-et, 128 MByte DDR SDRAM támogatást és a chipbe integrált HDTV dekódert ígér.

A RADEON 256 videochip három alapvető újítást hozott:

ATi Charisma Engine
A T&L motor nem kevesebb, mint 30 millió háromszög/másodpreces számítási sebességgel rendelkezik- állítják az ATi mérnökei. A Charisma Engine továbbá támogat két új technológiát (vertex skinning, key frame interpolation), amelyeknek a 3D játékok életszerűbbé tétele a célja. Az új eljárások segítségével könnyen és gyorsan valósíthatók meg karaktermozgások és a szereplők mimikája vagy szájmozgása is könnyedén modellezhető segítségükkel.

ATi Pixel Tapestry:
Az 1,5 gigatexel/másodperces sebességű leképezőegység egy időben legfeljebb három textúrát képes kezelni (200 MHz x 2 pipeline x 3 textúra = 1200 MTexel, amit a HyperZ pufferoptimalizációs eljárás segítségével lehet elvi 1500 MTexel-re növelni). A processzor támogatja a mélységi effekteket, a különböző bump mapping eljárásokat köztük a Matrox G400-ból ismert Environmental Bump Mapping-et, hardveresen kezeli az árnyékokat és támogatja a DirectX 8-ban bevezetendő Pixel Shader eljárást. Lehetőség van a full scene anti-aliasing bekapcsolására is, bár a chip ezt nem hardverből kezeli, ellenben elég gyors a szoftveres megvalósításhoz.

Video Immersion
Az ATi chipjei mindig híresek voltak multimédiás képességeikről. Nos a RADEON 256 esetében sincs ez másképp, a Rage 128 sorozatból ismert minőségű hardveres motion compensation és MPEG-lejátszás gyorsítás mellett a chipben helyet kapott egy teljes értékű HDTV dekóder is, aminek segítségével külső egység nélkül élvezhetjük a jövő televíziószabványát számítógépünkön.

A RADEON 256 maximálisan 128 MByte DDR SDRAM memóriát támogat, és a szabadalmaztatott HyperZ technológiának köszönhetően maximálisan 8 GByte/másodperc sávszélesség áll rendelkezésre a chip és a memória között.

Az ATi új chipjébe beépítették a MAXX technológia használatához szükséges egységeket, és várható, hogy készülnek is videokártyák két videochipes változatban.

Az ATi RADEON 256 támogatja a DirectX és OpenGL 1.2 API-kat, a meghajtóprogramjai pedig 3DNow! és SSE támogatást is tartalmazni fognak az Itanium utasításkészlet támogatásán kívül.

A videochip óriási előrelépés az ATi számára a Rage 128 (és annak változatai) után, de valószínű, hogy a fennen hirdetett "a valaha tervezett leggyorsabb grafikus processzor a PC-k piacán" cím eléggé kérészéletű lesz, gondolva az NVIDIA holnapra tervezett GeForce 2 bemutatójára. Az ATi tervei szerint az első RADEON 256 chippel szerelt videokártyák nyáron jelennek majd meg, többféle kiépítettségben és áron. De gondoljunk csak bele, hogy az NVIDIA következő grafikus chipjét (NV20) augusztusra ígéri! Azaz kb. egy-két hónappal a RADEON 256 kártyák megjelenése után már kész lesz az NVIDIA NV20, ami vélhetően kenterbe ver mindent, ami eddig a PC-fronton megjelent. És ismerve az NVIDIA eddigi gyakorlatát, az új videochippel szerelt kártyák szinte azonnal megjelennek majd.

Bármit is hozzon a jövő, összességében elmondhatjuk, hogy az ATi RADEON 256 videochip egy ígéretes termék kiváló műszaki paraméterekkel, ami méltó ellenfele lesz a GeForce 2-nek. Azt hiszem nyugodtan mondhatjuk: a pályán dől majd el a verseny.

a címlapról