Volume Texture Compression
Mint arról korábban már beszámoltunk, a Microsoft licenszeli az nVidia Volume Texture Compression (VTC) technológiát a DirectX API-ba. A The Register cikkét elolvasva könnyen megérthető a technológia lényege és az újítás szükségessége. Következzék egy kis kivonat ebbQl a cikkbQl:
Mint arról korábban már beszámoltunk, a Microsoft licenszeli az nVidia Volume Texture Compression (VTC) technológiát a DirectX API-ba. A The Register cikkét elolvasva könnyen megérthető a technológia lényege és az újítás szükségessége. Következzék egy kis kivonat ebből a cikkből:
A jelenlegi 3D motorok az objektumokat a következőképpen írják le: adott egy pontmátrix a térben. A pontok egyeneseket határoznak meg, az egyenesek pedig felületeket. A felületekre textúra kerül. Tulajdonképpen a 3D modelleket 2D adatokkal írja le ez a módszer. Az így ábrázolt modellek belül üresek, holott a valódi világ objektumai általában tömörörek.
Néhány programozó -többek közt az iD Software-es John Carmack- úgy gondolja, hogy a 3D játékok következő generációja mélységi leképezésen alapul majd. Ha lelősz egy ellenfelet a Quake IV-ben, nem csak egy csomó vért látsz, hanem a figura belső szerveit is. Eltávolítható a modell bőre, izomzata, szervei egészen a csonvázig anélkül, hogy új 3D objektumokat és új 2D textúrákat kelljen létrehozni minden réteghez.
Valószínűleg az nVidia fejlesztői is hasonlóan gondolkodnak. A 3D objektum minden rétege egy külön textúra, ami óriási memóriamennyiséget emészt fel még akkor is, ha a textúrákat külön-külön tömörítjük a már meglévő textúratömörítési módszerekkel (S3 S3TC, 3dfx FXT-1). Ráadásul a VTC-ben lehetőség van az egyszeres tárolásra is: amennyiben két rétegnek csak a textúrája tér el, lehetőség van a koordináták egyszeres tárolására. Az objektumok tényleges megjelenítését pedig bármilyen 3D-processzor elvégezheti majd.
A VTC technológia már idén hozzáférhető lesz, habár az nVidia nem tett közzé pontos dátumot. Tudjuk, hogy a Microsoft a támogatását beépíti majd a DirectX API-ba, bár egyelőre nem ismert, hogy csak az X-Box fogja-e támogatni ezt a lehetőséget. Tudjuk, hogy a Microsoft célja az, hogy a játékok gyorsabban fussanak a konzoljukon, mint a desktop PC-ken, valószínűtlen, hogy egy ilyen volumenű áttörés ne kerülne be a PC-piacra. Ezért várható, hogy az nVidia elkövetkezendő grafikus processzorai hardveresen képesek majd a VTC kezelésére.