AMD Athlon (majdnem) 1 GHz-en
A HWSW szupertitkos laboratóriumának kihelyezett tagozata Tilus 955 MHz-en működő AMD Athlon processzorát tesztelte. A cucc minden várakozást felülmúlva teljesített, a magas órajel és az Athlon mag házasságából igazi vadállat született.
A HWSW szupertitkos laboratóriumának kihelyezett tagozata Tilus 955 MHz-en működő AMD Athlon processzorát tesztelte. A cucc minden várakozást felülmúlva teljesített, a magas órajel és az Athlon mag házasságából igazi vadállat született.
![]() |
![]() |
![]() |
Mint azt nyilván tudjátok, az Athlonok túlhajtása elég macerás feladat. Egy speciális áramkör, vagy egy kis házi barkácsmunka szükséges ahhoz, hogy a szorzóáramkör és a cache-osztó beállításait megváltoztathassuk. Tilusék ez utóbbi megoldást választották. A három kéz, két páka, egy csipesz és rengeteg nyugalom meghozta gyümölcsét: az 52. heti 550 MHz-es proci, amiben 750 MHz-es mag található, simán dorombol 955 MHz-en. 1 GHz-en melegedési problémák miatt sajnos csak percekig képes működni, de akkor nagyon :). Erről a lentebb látható screenshot szolgáltat bizonyítékot.

Sajnos az alaplap szerencsétlen kialakítása nem teszi lehetővé két egyformán nagy méretű ventillátor használatát. Amint a képen is látható, az ASUS K7M alaplapon a tápcsatlakozó közvetlenül a processzor előtt helyezkedik el, és erősen behatárolja a felhasználható ventillátorok méretét. Ha lehet hinni a pletykáknak, hamarosan vízzel hűtött Peltier kerülhet a procira, ami meglehetősen kiterjeszti majd a stabil működésre képes órajelek intervallumát (1.2 GHz?), de addig is meg kell elégednünk a 955 MHz-es sebességgel.

[oldal:A konfiguráció]
A teszt alatt 955 MHz-en használtuk a processzort, ami 1.9V core feszültségen már hetek óta atomstabilan üzemel a gazdájánál, aki nem igazán hagyja pihenni: Quake3, Half-Life, Grand Prix Legends, Rally Champonship 2000, RC5 törés, SETI@home, miegymás, kap a műszer rendesen. Most sem kíméltük.
A tesztkonfiguráció:
- AOpen HX08 nagytorony 300W táppal
- AMD Athlon 550 MHz processzor 955 MHz-en
- ASUS K7M alaplap 1008 BIOS-szal
- Creative GeForce DDR videokártya (150/340 MHz, AGP 1x, sidebanding on, 3.77 beta detonator)
- 128M Hitachi CAS2 6ns PC133 SDRAM modul
- IBM DPTA 372020 merevlemez
- Sound Blaster Live! hangkártya
- Realmagic Hollywood+ MPEG-dekóderkártya
- Pioneer 10x DVD
- Eicon DIVA PCI 2.01 ISDN kártya
- Microsoft Windows98 operációs rendszer
![]() |
![]() |
[oldal:3DMark tesztek]
Először a 3DMark tesztek következtek. A Madonion tesztprogramja a D3D teljesítmény összehasonlításának szolgál (valamennyire objektív) alapjául. Először a tavalyi verzióval próbálkoztunk:

(A tesztek trilinear filteringgel, vsync off módban készültek.)
Majd a legújabb változat következett, ami a videokártyát is alaposan megizzasztotta, de azért az alkatrészek rendesen helytálltak. A tesztet 1024x768 felbontásban alapbeállításokkal futtattuk, egyszer 16, utána 32 bites színmélységet használva.
1024x768, 16 bit
|
5163 3DMark
|
1024x768, 32 bit
|
4050 3DMark
|
(Sajnos resultbrowser hiányában a részletes eredményeket nem tudjuk megmutatni.)
A Madonion Video2000 tesztprogramja inkább a videokártyát minősíti, mi alapbeállításban a következő eredményeket kaptuk:
Quality
|
Performance
|
Features
|
1030
|
713
|
586
|
[oldal:Quake tesztek]
A Quake3:Arena demo001 high quality beállításban bekapcsolt hanggal futott, meglehetősen durva eredményeket produkálva:
800x600 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
16 bit | 101,5 fps | 92,0 fps | 63,0 fps | 42,0 fps |
32 bit | 93,4 fps | 66,4 fps | 38,1 fps | 25,8 fps |
A Quake II 3.20 verzió 3DNow! OpenGL driverrel és szintén bekapcsolt hanggal (minden más beállítást alapon hagytunk) a következő fps-értékeket hozta :
800x600 | 1024x768 | 1600x1200 | |
crusher.dm2 | 110,1 fps | 98,3 fps | 44,2 fps |
massive1.dm2 | 165,5 fps | 119,7 fps | 52,8 fps |
Hogy őszinte legyek, főleg kis felbontásokban a képernyőn zajló akció követhetetlenül gyors volt., mindenesetre jót röhögtünk a látványon.
[oldal:Összegzés]
A SiSoft Sandra 99 Standard és Pro változatai a következő eredményeket hozták:
![]() |
![]() |
Amint láthatjátok, a bikaerős proci mellett néhány esetben már a videokártya volt a szűk keresztmetszet. Mindenesetre elmondható, hogy az AMD Athlon ilyen nagy sebességen (is) igazi vadállat, kíváncsian várjuk azokat a videokártyákat, amelyek nem korlátozzák le a teljesítményét. Ja, és még valami: az Unreal flyby demója 1024x768 felbontásban 32 bites színmélységgel software-es rendereléssel szinte akadás nélkül futott.
Köszönet Tilusnak, hogy megendedte a gépnyúzást és a Neuro2000 Számítástechnikának a processzorért.