Újra meglendültek az ADSL-eladások, tarol a műholdas TV a Magyar Telekomnál
Kellemetlen negyedévet tudhat maga után a Magyar Telekom, részben a vezetékes piacon tapasztalható kiélezett verseny, részben pedig a gazdasági környezet miatt. A korábbi trendek folytatódni látszanak, azaz a vállalatnál tovább csökkent a vezetékes vonalak száma, de már zsugorodott a mobilkommunikációs részleg, a T-Mobile is. Továbbra is jól fogy az IPTV, szakít a műholdas tévé.
Ezen csökkenéseket részben ellensúlyozta a mobilinternet, a rendszerintegrációs és információtechnológiai, adat és TV szolgáltatásokból származó bevételek növekedése, valamint a nemzetközi leányvállalatok bevételeinek a forint gyengüléséből adódó emelkedése. A nyereségesség továbbra is rendkívül erős, az EBITDA ráta 40 százalék, a 24,4 milliárd forintos profit pedig 13,5 százalékos nettó rátát jelent.
A Magyar Telekomnál az év első hónapjában összesen nagyjából 49 ezer vezetékes vonalat számoltak fel -- a legnagyobb nettó csökkenés (42 ezer vonal) ezúttal is a lakossági üzletágat jellemezte, a valóban elvesztett hagyományos rézvonalas (PSTN) ügyfelek száma azonban ennek többszöröse is lehet, a Telekom ugyanis megváltoztatta jelentési metodikáját, és a vonalszámba belekalkulálja a VoIP és VoCable előfizetéseket is. A magyarországi hangalapú bevételek a lakossági üzletágnál nagyjából 10, a vállalati üzletágnál pedig 12 százalékkal csökkentek, a két üzletág összes hangalapú árbevétele így mintegy 26,5 milliárd forintot tett ki.
Habár a szélessávú ügyfelek száma növekedett, és az ADSL értékesítések új lendületet vettek, a csökkenő árak következtében tovább csökkentek a cég internetes bevételei. A Magyar Telekom lakossági piacon értékesített T-Home ADSL és kábelnet szélessávú csomagjait összesen 553 ezren használták a március végén záródó időszakban, az ADSL-ügyfélbázis három hónap alatt régóta nem látott mértékben, 13 ezer előfizetővel, 417 ezerre bővült, miközben a kábelnetes ügyfélkör 8 ezer új ügyféllel, 135 ezerrel nőtt.
A Magyar Telekom TV-termékei iránt továbbra is erős a kereslet mutatkozik. Március végére a TV előfizetők teljes száma meghaladta az 505 000-et, a növekedés elsősorban az újonnan bevezetett szatellit TV szolgáltatásnak köszönhető, de erős maradt az IPTV iránti kereslet is. A T-Home Sat TV szolgáltatásához egy negyedév alatt csaknem 42 ezer új ügyfél csatlakozott, ezzel az előfizetések száma elérte a 47 ezret, miközben 9 ezerrel, 37,5 ezerre nőtt az IPTV-előfizetői tábor -- a hagyományos kábeltévés előfizetések száma negyedéves szinten csökkent, és megegyezett a tavalyival.A cég mobilbevételei 4,5 százalékkal, 45,1 milliárd forintra mérséklődött az első negyedévben, mivel a forgalom és a tarifaszintek egyaránt kedvezőtlen trendet mutattak, s jelentősen lelassult az ügyfélszám növekedése is, mindezt pedig nem tudta ellensúlyozni az adatszolgáltatásokból származó növekvő bevétel. Az első negyedévben csökkent a penetráció Magyarországon a 2008. év végi szinthez képest, elsősorban az inaktív ügyfelek számának csökkenése valamint a dupla és tripla SIM kártyák lemondása következtében. A T-Mobile így is növelte piaci részesedését, a 2009. március végén a SIM kártyák száma alapján mért piacrészesedése 44,2 százalék volt. A nem hangalapú szolgáltatásokból származó bevételek és a forgalom folytatódó növekedésének ellenére az ARPU éves szinten 11,5 százalékkal csökkent.
Christopher Mattheisen, a cég elnök-vezérigazgatója az eredmények kapcsán hangsúlyozta, hogy a Magyar Telekomnál a gazdasági környezet jelentős romlása ellenére -- feltéve, hogy a helyzet nem súlyosbodik tovább -- nem változtatnak az éves célkitűzésen, és bíznak abban, hogy a bevételi tervet, mely éves szinten 1 százalékos csökkenéssel számol, tartani tudják.