:

Szerző: Koi Tamás

2009. március 26. 13:58

Taktikusan választanak szolgáltatást a hazai ADSL-előfizetők, mutat rá egy felmérés

Az internetszolgáltatók előfizetőinek körében rendkívül népszerűvé vált a Magyar Telekom tavaly ősszel bevezetett új nagykereskedelmi ADSL-csomagja, mely 2 megabit/másodperces letöltési és 192 kilobit/másodperces feltöltési sebességet biztosít. Többek közt ez derül ki EnterNet megrendelésére idén februárban készült, ezer hazai ADSL-előfizetőre kiterjedő közvélemény-kutatásából.

[HWSW] Az internetszolgáltatók előfizetőinek körében rendkívül népszerűvé vált a Magyar Telekom tavaly ősszel bevezetett új nagykereskedelmi ADSL-csomagja, mely 2 megabit/másodperces letöltési és 192 kilobit/másodperces feltöltési sebességet biztosít. Többek közt ez derül ki EnterNet megrendelésére idén februárban készült, ezer hazai ADSL-előfizetőre kiterjedő közvélemény-kutatásából.

A jobb minőségű, gyorsabb szolgáltatás, de legfőképpen az alacsonyabb havi előfizetési díjak reményében az ADSL-előfizetők 24 százaléka vált évente szolgáltatót, mutat rá a kutatás (ez a Nemzeti Hírközlési Hatóság számadataira hagyatkozva éves szinten nagyjából 160 ezer szolgáltatóváltót feltételez). A felmérés azt mutatja, hogy a szolgáltatóváltó ADSL-előfizetők 85 százaléka az olcsóbb szolgáltatás miatt hozza meg döntését, 7 százalékuk pedig műszaki okok miatt megy el régi internetszolgáltatójától. A csomagban árult (például telefonvonalat, ADSL-előfizetést és tévés szolgáltatást egybe integráló) triple pay vagy dual pay szolgáltatások egyelőre újdonságnak számítanak a magyar piacon, ennek ellenére az ügyfelek 4 százaléka az ezekkel járó előnyök (például központi számlázás, különböző kedvezmények) miatt vált.

A közvélemény-kutatás eredménye szerint új szerződés kötésekor vagy szolgáltatóváltáskor az ügyfelek 52 százaléka passzívan érhető el, ami azt jelenti, hogy telefonos vagy egyéb megkeresésre történik a váltás a szolgáltatók értékesítői tevékenységének köszönhetően. Kicsit kisebb azoknak az aránya, akik aktívan és tudatosan keresnek maguknak szolgáltatót -- ők leginkább az interneten néznek utána a lehetőségeknek, egy részük pedig a médiából (leginkább a televízióból), vagy ismerősökön keresztül tájékozódik.

Hazánkban a relatíve alacsony sávszélességű ADSL-kapcsolatok népszerűek a kérdőívekre adott válaszok alapján. A válaszadók 40 százalékának 2 megabit/másodperces letöltési sebességet kínáló internetkapcsolata van, 20 százalékuk 1 megabites ADSL-kapcsolattal netezik, 18 százalékuk pedig teljesen kihasználva a technológiában rejlő lehetőségeket 8 megabites vonalra fizet elő. A tavaly szeptemberben bevezetett 2 megabites konstrukció tehát hatalmas sikert aratott, ami elsősorban a csomag kedvező árának, valamint annak a ténynek köszönhető, hogy a böngészési élményt ez a sávszélesség már nem befolyásolja negatívan.

Az ügyfelek által fizetett havidíj összege valamelyest tükrözi ezt az állapotot: a válaszadók 30-30 százalékos megoszlásban 3000-4500 és 4500-9000 forint közti összeget fizetnek havonta szolgáltatójuknak. Ez az összeg a szolgáltatók konstrukcióiban szereplő hűségidőt, az extra kedvezményeket, a kapcsolt vagy értéknövelő szolgáltatásokat figyelembe véve széles skálán mozoghat. Az ADSL-előfizetők körében elenyészően kevesen használják a lehető legolcsóbb \"fapados\" (forgalmi korlátot tartalmazó és legfeljebb 1 megabit/másodperces letöltési sávszélességet nyújtó) csomagokat, igaz, a legtöbb szolgáltatónál már nem lehet ilyenre előfizetni.

A felmérés rámutat, hogy Magyarországon a kedvezmények reményében a legtöbb előfizető bevállalja a hűségidőt, így a szerződések megkötésénél elsöprő, majdnem 70 százalékos arányban egy év hűségidőt vállalnak az ügyfelek.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról