Szerző: Dojcsák Dániel

2009. március 10. 15:34

Nyártól még nagyobb bannerek árasztják el a weboldalakat

Az Egyesült Államokban az Online Kiadók Szövetségének tagjai megválnának a korábban elfogadott szabványos bannerformátumoktól és sokkal nagyobb, sokkal látványosabb és jobb multimédiás képességekkel felvértezett hirdetéseket vezetnének még idén nyáron. Ebben egyezett meg legalábbis az a 27 nagy kiadó, amelynek kiadványai közel 109 millió egyedi látogatót érnek el havonta, azaz az amerikai netezők kétharmadát.

[HWSW] Az Egyesült Államokban az Online Kiadók Szövetségének tagjai megválnának a korábban elfogadott szabványos bannerformátumoktól és sokkal nagyobb, sokkal látványosabb és jobb multimédiás képességekkel felvértezett hirdetéseket vezetnének még idén nyáron. Ebben egyezett meg legalábbis az a 27 nagy kiadó, amelynek kiadványai közel 109 millió egyedi látogatót érnek el havonta, azaz az amerikai netezők kétharmadát.

A jelenleg világszerte használatos, az egész online médiaipar által elfogadott bannerszabványok és megoldások úgy tűnik, idejétmúltá váltak. A hirdetők és a médiumok közös álláspontja szerint a ma használatos eszközök nem elég figyelemfelkeltőek, az emberek teljesen hozzájuk szoktak, a felhasználók nagy része egyszerűen ignorálja őket. Gyakorta még azok sem veszik észre a reklámok eme fajtáját, akik nem tiltják le a hirdetések megjelenítését.


TV és internet reklámok -- távol egymástól

A 27 kiadó a napokban három új formátumban állapodott meg, melyeket idén július előtt már be is vezetnének, s onnantól kezdve a legnagyobb amerikai weboldalakon már ezekkel találkoznának a látogatók. Az egyik bevezetendő banner, mely a "Fixed Panel" nevet viseli (336x860 pixel) célja, hogy természetesen illeszkedjen a weboldalba. Ennek megfelelően egy mai átlagos monitor képének szinte teljes magasságát elfoglalja és scrollozáskor is utazik az oldalon, hogy egy pillanatra se lehessen szem elől veszíteni.

A második újítás, az "XXL Box" sem pusztán méretével hódít, hiszen 468x648 pixeles felbontása mellett még lapozhatónak is kell lennie és a mozgókép megjelenítést is támogatnia kell. A harmadik, a "Pushdown" a teljes képernyő szélesség elfoglalására törekszik, 970x418-as méretével erre lehetősége is van. Ha nem lenne elég, akkor még nyitható is, tehát kigördül belőle a hirdetés, majd pár másodperc után visszacsúszik az eredeti méretre.

A három közösen elfogadott formátum igazából semmilyen kreatív vagy technológiai újítást nem vezet be, egyszerűen még nagyobb, még tolakodóbb hirdetéseket tenne a látogatók elé, bízva abban, hogy a tartalom elnyomása a hirdetéssel több figyelmet vonz, mint a korábbi bannerek. Ugyanakkor több szakértő próbálja felhívni a figyelmet arra, hogy a méret mellett a fogyasztó elérésében fontos tényező, hogy a hirdetés szórakoztató legyen és valójában figyelemfelkeltő.


Így olvasunk mi

Az újításnak feltételezhetően nem sokáig fognak örülni a hirdetők és kiadók sem, az agresszívebb, nyomulós reklámok könnyen a felhasználók nemtetszését válthatják ki, ami a böngészőkbe telepíthető reklámtiltó kiegészítők újabb reneszánszát hozhatja majd. A display hirdetésekkel foglalkozó szakemberek a jelenlegi helyzetet ugyanakkor méltán értékelhetik katasztrofálisnak, hiszen a bannerekre való kattintási hajlandóság csökkenése mellett az olvasók tekintetét követő vizsgálatok is azt mutatják, hogy az átlagos olvasó gyakorlatilag figyelmen kívül hagyja az oldalon lévő grafikus hirdetéseket.

a címlapról