Az Olympus megelégelte a megapixel-háborút
Az Olympus mostantól nem kíván részt venni a megapixel-versenyben. A kijelentés sokkal vastagabb tartalommal bír, ha tudjuk, ezt a gyártó a DSLR-kategóriás gépeire érti. Az Olympus az E-sorozatú vázainál megáll 12 megapixelnél, a felbontás növelése helyett innentől az átlagfelhasználó számára fontosabb tényezőkre koncentrál.
Az Olympus tükörreflexes gépeket tervező részlegének feje, Akira Watanabe a CNET Newsnak beszélt arról, hogy az Olympus miképp tervezi az E-sorozatú négyharmados gépeinek jövőjét. A cégnek nem akar tovább résztvenni a felbontási versenyben, ehelyett olyan jellemzőkre koncentrál mint például a dinamikatartomány, a színvisszaadás, valamint a rossz fényviszonyok közepette készült képek minőségének javítása.
Akira Watanabe |
Ha véget ér a megapixel-háború, olyan helyzet is előállhat, amelyet a kevésbé tájékozott noteszgép-vásárlók szenvedhettek meg négy-öt éve, akik az 1,4-1,5 gigahertzes Pentium M processzorral szerelt laptopok helyett tájékozatlanságuk áldozataként inkább a 2,8, vagy 3 gigahertzes Pentium 4 lapkás monstrumok mellett tették le a voksukat, "minél több megahertz annél jobb" alapon. Ha jóslatokba kellene bocsátkoznunk, félelem nélkül mondanánk, hogy az Olympus lépése a noteszgépes világhoz hasonlóan változtatja meg az elkövetkezendő években a vásárlók hozzáállását és az is valószínű, hogy az Olympust követve további gyártók vonulnak ki a pixelcsatából.
A nagyobb felbontás pedig hátrányokkal is jár, minél kisebb egy képpont a képérzékelőn, annál zajosabb végeredmény alkotható a szenzor segítségével, mely viszont a négyharmados rendszerek esetében -- ahogy a többi DSLR esetében is -- fizikailag kötött méretű. A négyharmados, vagy akár a mikronégyharmados rendszer, melyet az Olympus a Panasonic mellett visz, ráadásul értékes területet is nélkülöz a fizikailag nagyobb, APS-C méretű szenzorokhoz képest, így, ha feltételezzük, hogy a gyártástechnológia területén számottevő előnnyel az Olympus nem rendelkezik, már hátrányban van a Canonhoz, a Nikonhoz, vagy akár a Sonyhoz és a Pentaxhoz képest.
Olympus E-620
Watanabe jól gondolja, hogy egy átlagfelhasználó számára nem szükséges a 20 megapixel, szerinte aki 12 megapixelnél többre vágyik, inkább a teljes kisfilmes méretű érzékelővel szerelt topgépek között keresgéljen. Mi ehhez hozzátesszük, hogy aki úgy érzi, hogy az otthoni felhasználási körülmények közepette nem elég a 12 megapixel, nyugodtan beszerezhet pár, a témával foglalkozó szakkönyvet is, ezen felül mélyebb utánajárásra is ösztönöznénk az internetes tartalmak között, beleértve oldalunk korábbi anyagait is.
Az Olympusnál a 12 megapixeles plafon nem először merül most fel, már a négyharmados szabvány megalkotásánál is itt húzták meg a vonalat, mára pedig el is érték ezt, a két legutóbb bejelentett váz, az E-30 és az E-620 egyaránt 12,3 megapixeles LiveMOS érzékelővel készült. A legelső négyharmados váz, az Olympus E-1 2003-ban 5 megapixeles képek készítésére volt alkalmas.
Watanabe a fejlesztések fő vonalának az autofókusz-rendszerek finomítását jelölte meg, az általa festett jövőben a fáziskülönbség-érzékelés elvén üzemelő, mondhatni hagyományosan DSLR-es fókuszmód teljesen elhelaványul az élőkép üzemmódban alkalmazott, kontrasztérzékelés elvén működő változatok mellett, melyek a fejlesztések hatására lassúból gyorssá válnak, elhagyva a konzervatív tükrös megoldást. A fejlesztéseket a gyártó közeljövőben megjelenő mikronégyharmados gépkategóriája is indokolja, mely felépítéséből, valamint az állandó üzemű képérzékelőjéből következően feltétlen számít a jó eredményekre.