:

Szerző: Bodnár Ádám

2009. március 3. 10:04

Csökkenő pályán a mobilpiac, 2010 előtt nem várható fellendülés

Az év végén összeomló eladások miatt mindössze 6 százalékkal nőtt tavaly a mobiltelefonok világpiaca -- adta hírül a Gartner. A negyedik negyedévben a gyártók 314,7 millió készüléket értékesítettek, ami 2007 azonos időszakához viszonyítva 4,6 százalékos visszaesést jelent.

[HWSW] Az év végén összeomló eladások miatt mindössze 6 százalékkal nőtt tavaly a mobiltelefonok világpiaca -- adta hírül a Gartner. A negyedik negyedévben a gyártók 314,7 millió készüléket értékesítettek, ami 2007 azonos időszakához viszonyítva 4,6 százalékos visszaesést jelent.

Jól használták ki a Nokia megingását a koreaiak

A negyedik negyedévben a Nokia adta el a legtöbb mobiltelefont, 119 milliót, amivel 37,7 százalékos részesedést tudott szerezni -- ez negyedéves és éves szinten is csökkenést jelent. A Gartner szerint a cég okostelefonpiaci teljesítményét érzékenyen érintette, hogy versenytársai már régóta rendelkeznek érintőképernyős modellekkel, a Nokia 5800 XpressMusic csak az év legvégén szállt be a ringbe, ahol olyan nagyágyúkkal kell megküzdenie mint az iPhone, illetve a Samsung, az LG és a HTC érintőképernyős készülékei.

A gyártók rangsorában második Samsung és a harmadik LG jól használta ki a Nokia megingását, mindkét cég látványosan előretört. A Samung a tavalyi negyedik negyedéves 13,5 százalékról 18,5 százalékra növelte részesedését, az LG pedig 7,1 százalékról 8,9 százalékra ugrott előre. A Nokia mellett a recesszió vesztese a kimondottan a prémiumkategóriára koncentráló Sony Ericsson volt, a vállalat részesedése a negyedik negyedévben 7,5 százalékra esett vissza. A japán-svéd cég egyre nehezebben tudja megkülönböztetni magát versenytársaitól, jó minőségű fényképezőt és zenelejátszót ma már nem csak a Walkman és Cyber-shot készülékek tartalmaznak.

A legnagyobb bukás a Motorola nevéhez fűződik, az amerikai cég egy éve még a harmadik helyen állt a gyártók rangsorában, piaci részesedése a 12 százalékot közelítette, 2008 negyedik negyedévére ez lényegében megfeleződött, a vállalat már csak az ötödik legnagyobb gyártó. A Gartner elemzése szerint a Motorolának lényegében egyetlen szegmensben sincs igazán versenyképes terméke, telefonjaiból szinte teljesen hiányoznak az olyan képességek mint az érintőkijelző vagy a beépített GPS.

2010 előtt nem várható fellendülés

Carolina Milanesi, a Gartner elemzője elmondta, bár a mobiltelefon az egyik legkedveltebb karácsonyi ajándék, a vevők 2008 végén a recessziótól tartva nem vállalták be a legvonzóbb modellek kedvezményes megvásárlására jogosító hűségszerződéseket és díjcsomagokat. "A mobiltelefonok piaca a fejlődő és érett régiókban egyaránt az eddigi legkisebb negyedik negyedéves növekedését produkálta, a harmadik negyedévhez képest mindössze 2 százalékkal bővült a piac."

2008-ban 1,22 milliárd mobiltelefont adtak el a gyártók. Az év első felében az érett piacokon már erőteljes volt a lassulás, de még rózsásak voltak a kilátások a fejlődő piacokon, így összességében szárnyaltak az eladások. Őszre azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a recesszió globális, eléri a fejlődő országokat is, így aztán a mobiltelefon-piac növekedése villámgyorsan megállt.

A Gartner adatai szerint 2008 utolsó három hónapjában a mobilgyártók 297,3 millió készüléket szállítottak ki a kereskedőkhöz, míg a vásárlók 314,7 millió telefont vettek meg. A hatalmas különbséget az okozza, hogy a kereskedők és szolgáltatók igyekeztek megszabadulni a felhalmozott készletektől, mivel látták a vásárlási hajlandóság gyors visszaesését. Milanesi úgy véli, 2009 elején továbbra is jellemző tendencia lesz a készletek minimalizálása, a piac fellendülésére pedig 2010 előtt nemigen lehet számítani.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról