Svéd kihívót kapott a Last.fm
Ha manapság valaki már nem akar MP3-fájlokat tárolni a gépén, akkor tucatnyi lehetősége van az ingyenes online zenehallgatásra, melyek soha nem látott repertoárral és izgalmas funkciókkal kecsegtetnek. A zenei kiadók recessziója mellett ezek a szolgáltatások virágzanak. A népszerű Last.fm, Songza és Deezer, most egy komoly kihívót kaptak maguk mellé, a tavaly debütált skandináv Spotify-t.
Az online zenei piacra tavaly berobbant Spotify egyelőre csak egy meghívásos rendszerben működő béta szolgáltatás, mely eddig csak a skandináv országokban volt elérhető, múlt héten viszont megnyitotta kapuit a brit internetezők előtt is. A Last.fm-hez hasonlóan itt is milliónyi zeneszám hallgatható meg, vagy havi 9,9 eurós előfizetési díj fejében, vagy ingyenesen, de néhány zeneszámonként rövid reklámokkal megtűzdelve. Az előfizetés nélküli változat egyelőre csak a skandináv országokban és az Egyesült királyságban érhető el. A fenti konstrukciók mellett létezik egy napijegy funkció is, ami házibulikhoz és romantikus vacsorákhoz ajánlott a weboldal szerint. Ilyenkor 24 órán keresztül 1 euróért cserében biztosan nem lesznek reklámok a számok között.
A magasabb előfizetési díj mellé valami nagyon extrát kell mutatnia a Svédországból indult szolgáltatásnak, ha fel akarja venni a kesztyűt a mára már elég telítetté vált online zenei piacon. A legnagyobb riválisnak egyértelműen a brit Last.fm-et tartják, így nem meglepő, hogy a Spotify éppen a szigetországban jelent meg a terjeszkedés első lépcsőjében. A két szolgáltatás azonban egyelőre más ligában focizik, hiszen amíg a Last.fm 25 millió felhasználót és 7 millió zeneszámot számlál, addig a Spotify egyelőre csak 300 ezer felhasználót számol Svédországban, illetve a múlt heti nyitás óta természetesen a britek is megrohamozták az oldalt, hogy hányan válnak visszatérő látogatóvá.
A legnagyobb különbség a két szolgáltatás között, hogy a Spotify nem közösségi hálózat alapokon nyugszik, hanem egyszerűen egy prémium on-demand zenei szolgáltatóként tűnik fel. A weboldala pusztán információforrás és a regisztráció helye, de a lényegi dolgok, mind a letölthető kliensprogramban történnek. A "scrobbling" funkciót és az ajánlórendszert úgy tetszik, hogy a Last.fm-re bízták, ugyanis a szoftverben alapból benne van a Last.fm integráció, tehát a statisztikákat továbbra is lehet a megszokott helyen ápolgatni.
Mivel ajánló rendszer sincs (leszámítva, hogy stílusra és korszakokra lehet szűrni), a Spotify azok számára lehet érdekesebb, akik tudják, hogy mit szeretnének hallgatni, nem igyekeznek új területeket felfedezni a zenében, netán csak egy használható zenelejátszót keresnek. További különbség, hogy a lejátszási listát teljesen szabadon lehet összeválogatni, illetve bele lehet tekerni a zenébe. Ezzel együtt érthetőbb a magas díj, hiszen az on-demand szolgáltatás magasabb jogdíjat vonz magával, mint a webrádió, sőt, a Spotify hangminőségben is magasabbra tette a lécet a Last.fm-nél.
Magyarországon az ingyenes változat egyelőre nem érhető el, viszont az előfizetéses konstrukció nyitva áll mindenki előtt. Magyar zenék is találhatóak a rendszerben, de túl nagy repertoárra ezen a téren nem kell számítani (Anima Sound System és Zámbó Jimmy albumok vannak, de feltűnik a repertoárban néhány népszerű megasztáros albuma is). A Spotify üzemeltetői a HWSW rendelkezésére bocsátottak egy hozzáférést, így hamarosan alaposabban is bemutathatjuk a szolgáltatást, kiderül majd, hogy vajon az irodai alkalmazottak új kedvence született-e meg.