Gigászi veszteség a Motorola negyedik negyedévében
Közel 3,6 milliárd dolláros veszteséget jelentett a negyedik negyedévre a Motorola. A vállalat hamarosan leválasztásra kerülő mobiltelefonos részlege továbbra sem találja a helyét, az eladásai közel felére estek vissza, az üzemi veszteség a duplájára nőtt. Hiába teljesített jól a cég másik két üzletága, a mobildivízió mélyrepülése és néhány leírás hatalmas veszteségbe rántotta a mérleget.
Fele annyi mobil mint egy évvel korábban
Mindössze 19,2 millió mobiltelefont tudott eladni a Motorola a negyedik negyedévben, ami kevesebb mint fele a 2007 végi, egyébként is gyenge teljesítménynek. Az amerikai cég ezzel az ötödik helyre esett vissza, 2008 utolsó három hónapjában a Nokia, a Samsung, az LG Electronics és a Sony Ericcson is több mobiltelefont adott el a Motorolánál. A divízió forgalma 2008 negyedik negyedévében csupán 2,35 milliárd dollár volt, ami alig több mint fele az egy évvel korábbinak. A részleg 595 millió dolláros üzemi veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
Fűnyíró |
A vállalat tavaly ősszel 3000-rel kurtította meg a létszámot, majd január közepén 4000 további alkalmazott elbocsátását jelentette be, a leépítések túlnyomó többsége a mobiltelefonokat gyártó részleget érinti. |
2008 negyedik negyedévében a Motorola bevétele mindössze 7,1 milliárd dollár volt a tavalyelőtti 9,65 milliárd után, az akkori 100 milliós nettó profitot pedig 3,58 milliárdos veszteség váltotta -- ebből 1,7 milliárd dollárt goodwill értékcsökkenésének, illetve halasztott adókötelezettség átértékelési céltartalékának leírása tett ki. Az eredmények bejelentésével párhuzamosan a Motorola bejelentette, átmenetileg felfüggeszti az osztalékfizetést. A cég megvált pénzügyi vezetőjétől, Paul Liskától, akit utódának megtalálásáig Edward J. Fitzpatrick kontroller helyettesít.
A túlélés a cél
A Motorolát a stílusteremtő pengevékony RAZR modellek emelték a magasba, majd azok népszerűségének, és árának csökkenésével párhuzamosan a vállalat üstökösi pályája is zuhanásba kezdett. A cég képtelen volt újabb sikeres termékeket a piacra dobni és megújulni, a versenytársak villámgyorsan reagálták le az új trendet, és elárasztották a piacot vékony telefonokkal. Pár éve az amerikai cég még a Nokiát szorongatta a piaci elsőségért, azonban a RAZR kifulladásával egyre lejjebb csúszik a gyártók rangsorában.
A Motorola már tavaly tavasszal döntött a mobiltelefonokat gyártó részleg önállósításáról. Azóta többször is megerősített hírek szerint a cég először a reménytelen helyzetben levő divízió eladását tűzte ki célul, vevőt azonban nem talált rá, sem szakmai, sem magántőkés oldalról. Az értékesítés kudarcba fulladását követően az igazgatótanács döntött: önálló vállalattá szervezni a részleget, majd tőzsdére vinni.
Kérdés, hogy önállóan életképes lesz-e a szervezet a jelenlegi piaci körülmények között, amikor a történelem eddigi legnagyobb visszaesése várható a mobiltelefonok piacán. A Motorolának egyszerre kellene megújulnia, ütős, de kedvező árú termékekkel piacra lépnie, átalakítania szervezetét és csökkentenie a költségeket. A korábbi példák nem sok jóval kecsegtetnek: legutóbb a Siemens, nem sokkal később pedig az Alcatel önállósította mobilgyártó részlegét, amelyek ma már csak homályos emlékek.