Hatalmas pofont adott év végén a PC-piacnak a gazdasági válság
A gazdasági recesszió hatására régóta nem látott mértékben visszaestek a PC-eladások a tavalyi év végén: a 2008-as esztendő utolsó három hónapjában gyakorlatilag ugyanannyi számítógép kelt el, mint egy évvel korábban. Ilyen mértékű stagnálásra hat éve nem volt példa -- emeli ki a szektor teljesítményét felmérő Gartner és az IDC piackutató szokásos negyedéves előrejelzésében. A HP közben továbbra is piacelső, az Acer pedig szokás szerint jóval a piaci átlag felett növekedett, részben a tavaly év közepén bevezetett netbook, az Aspire One hatalmas sikerének köszönhetően.
2007-es szinten
Nem változtak számottevően az erőviszonyok a globális PC-piacon, az Egyesült Államokból kigyűrűző válság azonban keményen rányomta a bélyegét a vezető gyártók év végi forgalomára -- vélik egyöntetűen az iparági szereplők forgalmát felmérő elemzőcégek. Bár a PC-eladások az IDC piackutató mérései szerint éves szinten valamivel több, mint 10 százalékot nőttek, így a teljes volumen elérte 297 millió darabot, az utolsó negyedévben a 2007-es időszakhoz viszonyítva lényegében stagnáltak az eladások. A teljes évet tekintve a Gartner is hasonló növekedési rátával számol: a piackutató szerint tavaly világszerte 302 millió számítógép talált gazdára.
Az IDC előrejelzései szerint tavaly szeptember elejétől december végéig nagyjából 77,3 millió asztali PC, noteszgép illetve netbook fogyott, szemben az egy évvel korábbi 77,6 millióval, míg a Gartner eltérő metodika alapján ugyanerre az időszakra körülbelül 78 millió eladott PC-vel kalkulál, szemben az egy évvel korábbi 77,2 milliós volumennel. Az IDC szerint a tengerentúli PC-piac közben az elmélyülő pénzügyi krízis hatására mintegy 3,5 százalékos visszaesést mutatott az utolsó negyedévben. Az Gartner ennél jóval pesszimistábban, 10,1 százalékos csökkenéssel számol.
A HP vezet, az Acert a válság sem állítja meg
A globális PC-piacot a tavaly év végi időszakban is a HP vezette, körülbelül 15 millió eladott számítógéppel -- a piacelső ezzel 19 százalékos részesedést szerzett magának év végére, eladásai pedig körülbelül 3-3,5 százalékkal bővültek. A legnagyobb növekedésre ebben az időszakban is a ranglétrán továbbra is harmadik helyen tanyázó, megállíthatatlan gyorsvonatként robogó Acer volt képes: a tajvani cég a kedvezőtlen piaci mutatók ellenére is 31 százalékkal tudta növelni részesedését, csaknem 9,6 millió PC-t leszállítva. A cég globális piacrészesedése ezzel elérte a 12 százalékot. A világpiaci negyedik Lenovo forgalma ugyanakkor visszaesett, körülbelül 4,5 százalékkal.
A tavalyi év végére a globális ranglétrán ötödik helyezett Toshiba is belehúzott, mely meglepetésre globálisan 20 százalék felett tudott bővülni (3,6 millió PC-t eladva), mindeközben az amerikai piacot vezető, illetve a világpiaci második Dell eladásai hazai pályán és a világpiacon egyaránt visszaestek -- a zakó különösen a recesszió által a leginkább érintett térségben, a tengerentúlon volt súlyos (mínusz 16,4 százalék, globálisan pedig mínusz 6 százalék). Itt a HP szinte teljesen feljött a Dellre: előbbi az év végi hajrában a piac 27,5 százalékát birtokolta, utóbbi 28,6 százaléknyi szeletet tudott kihasítani magának a tortából. A két cég egész éves teljesítményét összehasonlítva ugyanakkor egyelőre jól tartja magát a Dell, mely egy év alatt 3,3 százalékkal nőtt az amerikai piacon, szemben a HP 1,8 százalékos bővülésével.
A csalódást okozó amerikai piac mellett számottevően lassult a korábban rendre hatalmas növekedést produkáló EMEA-régió is. Itt 30,4 millió számítógép fogyott a tavalyi év finisében, ami mindössze 4,9 százalékos bővülés az egy évvel korábbi időszakhoz képest -- áll a Gartner jelentésében, mely külön kiemeli, hogy a régió az ezredforduló óta nem élt meg ilyen recessziót. Hasonlóan gyászos volt a helyzet Ázsiában, ahol a negyedik negyedévben csupán 1,8 százalékkal, 19,5 millióra nőtt az eladási volumen.
A netbookokat viszik, mint a cukrot
Az EMEA-régió forgalma annak ellenére nem tudott kétszámjegyű mértékben bővülni, hogy az olcsó, korlátozott felhasználásra alkalmas netbookok továbbra is taroltak: az IDC előzetes eredményei szerint tavaly világszerte 10 millió netbookot adtak el, a forgalom fele az év utolsó három hónapjára tehető. Idén ennek az eladási volumennek legalább a duplájára számítanak az elemzők. A piackutató állítása szerint a mini noteszgépek forgalma a teljes notebookpiac 7 százalékát tette ki tavaly.
A netbookpiac vezető gyártója továbbra is az Acer, mely tavaly év közepén mutatta be Aspire One márkájú netbookját, mely idén jelentősen hozzájárult a tajvani cég tengerentúli sikereihez. A vállalat egyébként már a tavalyi harmadik negyedévben megszerezte a netbookpiac 40 százalékát, ezzel megelőzve a kategóriát az Eee PC-vel megteremtő Asusteket.