:

Szerző: Dojcsák Dániel

2008. december 16. 18:17

Több pénzt akar a Facebook

Tavaly a Microsoft 240 millió dollárt fektetett a Facebookba, amivel 1,6 százalékos részesedést szerzett. Most pedig egyre többen azt suttogják, újabb tőkebevonásra kerül sor, de ezúttal a Facebook már olcsóbban adja magát: kell a pénz!

[HWSW] Tavaly a Microsoft 240 millió dollárt fektetett a Facebookba, amivel 1,6 százalékos részesedést szerzett. Most pedig egyre többen azt suttogják, újabb tőkebevonásra kerül sor, de ezúttal a Facebook már olcsóbban adja magát: kell a pénz!

Csökkenő értékek

Egyre biztosabbá vált az elmúlt napokban, hogy a Facebook újabb tőkebevonásra készül, amivel a jelenlegi pénzügyi megítélését nagyban javíthatja. Az egyetlen hiba a képtletben, hogy most nem tudja magát olyan drágán adni, s a globális gazdasági válság miatt a pénztárcák is nehezebben nyílnak meg. Mark Zuckerberg, a Facebook elnök-vezérigazgatója szerint azonban nem arról van szó, hogy körbe kalapozzák a befektetőket, viszont mindenképp szükségük van az újabb forrásokra.

A közösségi oldal terebélyesedésével párhuzamosan a szükséges fejlesztők fizetésigénye is megnőtt, ráadásul idén év végére már 800 alkalmazott fog a Facebooknál dolgozni, ami éppen a duplája a tavalyi létszámnak. Sőt, a bővülés követéséhez új irodaházba is kellett költözniük. A cég ugyan eddig sem fillérekből tengődött, de mostanra a költségei többszöröződtek, a bevételek viszont nem.

A költségek meredekebben nőnek

A felhasználók száma egy év alatt 30 százalékkal emelkedett, a közösségi oldal nemzetközivé vált, egyre többen vannak akik nem amerikaiak, őket drágábban lehet kiszolgálni és hirdetéseket is nehezebb értékesíteni nekik. Ezt a trendet ráadásul csak tovább erősítette idén az, hogy a Facebook a felhasználók kezébe adta a lokalizációt, így több tucatnyi új nyelven használható immár a közösségi háló, ami tovább csökkentette a "jól megtérülő" amerikai felhasználók arányát.

Akár a válság nyakába is varrható, akár más okokkal is magyarázható, de miközben a kiadások és költségek meredeken emelkedtek, a hirdetési bevételek nem nőttek olyan ütemben idén, mint ahogy arra a vezetők számítottak. Ráadásul számos hirdető megvágni készül az online reklámbüdzséjét is. Az egyik legnagyobb amerikai onlinemarketing-elemző, az eMarketer szerint a Facebook az idén 210 millió dollár reklámbevételhez juthat, szemben a korábban várt 265 millió dollárral.


Sötét felhők gyülekeznek

Hol van már a tavalyi nyár?

A Facebook így nem tehet mást, mint befektetőt keres, de egyelőre kérdéses, hogy ki lenne az, aki a szükséges forrásokat hajlandó lenne biztosítani. Hiába ért tavaly 15 milliárd dollárt a cég, a piac újraírja a számításokat. Az amerikai szaksajtóban megjelent információk szerint a vállalat egyelőre nem képes olyan befektetőt találni, aki a szükséges 4 milliárd dollárt pótolni tudná. A Microsofttól szintén nem várható, hogy újabb részesedést vegyen.

A meglévő befektetők közül a német Samwer-testvérek illetve a kínai milliárdos, Ling Ka-Shing is akkor csatlakoztak a 15 milliárdos klubhoz, amikor a dollár meggyengült, de a mostani árfolyamon a nemzetközi szereplőknek nem érné meg beszállni. A helyzetet viszont fel kell oldani, hiszen már a Google is költségcsökkentésbe fogott, annyira rossz kilátásai vannak az online hirdetési piacnak, ráadásul a Facebook még mindig nem tudott előállni egy ütős reklámtermékkel.

Igaz, legalább most ráfoghatóak a várakozáson aluli bevételek a válságra és nem kell szembenézni a saját hibákkal. Az egyetlen dolog, ami bizakodásra adhat okot, hogy a várakozások szerint a következő 9-18 hónapban nem várható túl sok komoly tőzsdei bevezetés (IPO), a befektetőknek pedig valahová el kell majd helyezniük a likvid tőkeállományukat. Amennyiben pedig a cég értéke alacsonyabb szintre esik vissza, akkor új szereplők számára is vonzóvá válhat.

a címlapról