Magyarországon is kitűnő évet zárt a HP
Az anyavállalatnál is jobb eredményeket ért el Magyarországon a Hewlett-Packard, pedig a piaci körülmények kedvezőtlenek voltak. Mégis, dollárban számolva az árbevétel növekedése meghaladta a 20 százalékot és az árfolyamhatás kiszűrésével is elérte a 10 százalékot -- mondta el a cég mai sajtótájékoztatóján Hegedüs Gábor ügyvezető.
A PC-részleg növekedte a legnagyobbat
A globális trendekhez hasonlóan itthon is a személyi számítógépes üzletág érte el a legnagyobb növekedést, a dollárban számított árbevétel 30 százalékkal bővült és a divízió által eladott termékek száma is ugyanennyivel emelkedett. A kiváló teljesítmény elsősorban a noteszgépeknek köszönhető, amelyek forgalma közel 50 százalékkal nőtt, de még az asztali PC-k szegmensében is sikerült 10 százalékos bővülést elérni -- mondta el a HWSW-nek Takáts Kristóf, a Personal Systems Group élére nemrég kinevezett hazai vezető.
"Az ideálisnak nem igazán mondható piaci körülmények és az egyre fokozódó konkurencia harc ellenére is sikerült a nyereségességünket növelve, a terveinket túlszárnyaló árbevétel és darabszám növekedést elérnünk és megőriznünk piaci pozíciónkat" -- mondta Takáts. "Bár a piaci előjelek nem feltétlenül bíztatóak a jövőre nézve, a HP tarsolyában rejlő termékújdonságok, innovációk segítségével 2009-ben is hasonlóan jó eredményeket várunk PSG vonatkozásban."
Magyarország a notebookok népszerűségét tekintve a világ élvonalában jár, az itthon eladott PC-k több mint kétharmada hordozható. A vezető egyértelműen sikeresnek ítélte a fogyasztói piacra, multimédiás felhasználásra, játékokra szánt Pavilion gépek hazai bevezetését, az eladások a terveknek megfelelően alakultak. Takátstól megtudtuk, tavasszal a cég megkezdi a kimondottan alsó árkategóriás Presario konzumer noteszeinek magyarországi forgalmazását is.
A szolgáltatásokban bízik a nagyvállalati üzletág
A HP legnagyobb bevételt termelő üzletága itthon a vállalati megoldásokra szakosodott Technology Solutions Group, amelynek kompetenciájába a szerverek, tárolók, szoftverek, illetve a szolgáltatások tartoznak. Ez a részleg hozza a hazai bevétel több mint felét. A TSG a legutóbbi évet 14 százalékos bővüléssel zárta, elsősorban néhány nagyobb projekt elnyerésének köszönhetően, ami az üzleti kritikus szerverek és a tárolók eladásaira is jó hatással volt.
A szolgáltatások területén elsősorban a támogatási (support) tevékenység nőtt erőteljesen, közel 25 százalékkal. A konzultációs, rendszerintegrációs szolgáltatások szegmensében a HP változatlan bevételt ért el tavaly, azonban a rendelésállomány megduplázódott. Outsourcing-területen tavaly két jelentős szerződést kötöttek magyarországon (BKV, MALÉV), de egyik tendert sem a HP nyerte. Kiemelkedő volt a szoftverek értékesítése, a terület közel 60 százalékot nőtt a tavalyi pénzügyi évben.
A 2009-es kilátásokról szólva Hegedüs Gábor a szolgáltatási területet emelte ki, mint az egyik lehetséges "sikerterületet", de a vezető sok reményt fűz az új projektekhez is. A HP bevételeinek zömét ugyanis nagyvállalatok, illetve nagy szervezetek adják. Hegedüs szerint ezen a területen a válság hatására az operatív kiadásokat visszafogják ugyan, de a fejlesztések nem állnak le, ezért jövőre is várhatók jelentős megrendelések.
A HP a nyár végén jelentette be a világ második legnagyobb informatikai szolgáltatójának az EDS-nek a felvásárlását. Magyarországon az integrációs folyamat várhatóan a jövő év közepére zárul le, mivel hazánkban egy jelentős szolgáltatóközpont is működik, amit be kell olvasztani a HP-ba. A helyzetet nehezíti, hogy míg itthon a HP 500 főnél többet foglalkoztat, addig az EDS létszáma megközelíti az 1800 főt. Ennek megfelelően az EDS hazai pénzügyi eredményeit még nem konszolidálták a HP-éba.
A nyomtatási részlegnek minden összejött
A HP három üzletága közül a nyomtatási és képalkotási részleg teljesített de legkevésbé fényesen, de szégyenkezésre azért semmi okuk, a 16 százalékos növekedés elismerésre méltó a hazai piacon. Dr. Czinege László üzletágigazgató elmondta, a fogyasztói piacon az eladások lényegében beálltak, így a készülékeladások már csökkennek, a kellékanyagok forgalma azonban nő, és ugyanez a tendencia jellemzi a kis- és középvállalatokat is. Ugyanakkor -- vélekedett Czinege -- itthon a kisvállalatok továbbra is alulinformatizáltak, így ezen a területen van még lehetőség a növekedésre.
A nagyvállalatok körében elsősorban a nyomtatással kapcsolatos szolgáltatások, például kellékanyag-logisztika vagy a nyomtatóhasználat optimalizáció, emellett ma már az sem ritka, hogy az ügyfelek a printereket nem megvásárolják, hanem üzemeltetési szolgáltatás keretén belül használják őket. Az eddig megkötött, közel 20 üzemeltetési szerződés után jövőre legalább háromszor ennyit szeretne tető alá hozni a HP.
A specializált nyomtatási területek növekedése sokszorosan meghaladta az átlagosat: 60 százalék feletti mértékben nőtt a nagyformátumot kezelő, a dekorációs és a digitális nyomdagépek eladása -- mondta el Czinege. A növekedés részben a technológiaváltásnak köszönhető, amely révén gyorsabban, olcsóbban és egyszerűbben lehet előállítani ezeket a speciális nyomatokat,