:

Szerző: Bizó Dániel

2008. november 27. 13:34

Az eladott tévék fele már LCD, de erős a plazma is

Az LCD-tévék már a világszerte eladott televíziók felét tették ki a harmadik negyedév során -- derül ki a DisplaySearch jelentéséből. Éves szinten nem az LCD volt a legmagasabb ütemű növekedést felmutató kategória ugyanakkor, a reneszánszát élő plazma szállításai bővültek a leggyorsabban, igaz, az LCD dominanciája megkérdőjelezhetetlen.

[HWSW] Az LCD-tévék már a világszerte eladott televíziók felét tették ki a harmadik negyedév során -- derül ki a DisplaySearch jelentéséből. Éves szinten nem az LCD volt a legmagasabb ütemű növekedést felmutató kategória ugyanakkor, a reneszánszát élő plazma szállításai bővültek a leggyorsabban, igaz, az LCD dominanciája megkérdőjelezhetetlen.

Hódít az LCD, reneszánszát éli a plazma

Több mint 53 millió televíziót szállítottak le a boltokba a harmadik negyedév során, ez alig 6 százalékkal több a tavalyinál, mutatják a DisplaySearch számai. Elsőként fordult elő az iparág történetében, hogy az LCD-tévék részesedése elérte az 50 százalékot, miután 32 százalékkal többet szállítottak le belőlük az egy évvel korábbi mennyiséghez képest, közel 27 millió darabot. A fejlett piacokon, mint Nyugat-Európa, Észak-Amerika vagy Japán, az LCD-k teszik ki a tévéértékesítés több mint 80 százalékát. A legnépszerűbb méret a 32 hüvelykes, vagyis 82 centis, az eladott LCD-k 36 százaléka ilyen, míg a 100 centi felettiek 27 százalékot hasítanak ki.

Bár az LCD uralja a terepet a fejlett országokban, és rohamosan nyer teret az olyan feltörekvő piacokon, mint amilyen Magyarország is, közben remekül teljesítenek a plazmák is. A harmadik negyedévben közel 3,8 millió darabot adtak el belőlük, 37 százalékkal többet, mint tavaly, így darabszámra 7,1 százalékra növekedett részesedésük. A magas ütemű növekedést az olcsó 82 centis modellek biztosították, ugyanakkor további teret nyertek a 127 centiméter vagy feletti méretű plazmák, arányuk 28 százalékra emelkedett.

[+] Panasonic: versenyképes a plazma, és még mindig csak gyerekcipőben jár

Jobb képminőségük, és nagy méreteknél élvezett árelőnyüknek köszönhetően a plazmák a közeljövőben továbbra is népszerűségnek örvendenek. Az LCD-technológia rohamos fejlődésével -- LED háttérvilágítás, rendkívül vékony panelek megjelenése -- és a nagyobb méretű panelek gazdaságos előállítását lehetővé tévő 10-11. generációs gyártósorok üzembe állásával azonban a plazma mozgástere egyre szűkülni fog. A jelenleg legfejlettebb, nyolcadik generációs gyártósorokon 132 centiméteres LCD-panelek állíthatóak elő gazdaságosan, 10. generációval a 165, a 11. generációval pedig már a 183 centiméteres átló is elérhetővé válik.

Áremelkedés karácsony után?
Nem biztos, hogy érdemes a karácsony utáni kiárusításokra várni idén, legalábbis ami a japán elektronikai gyártók termékeit illeti. A jen ugyanis az októberben kitört pénzügyi válság következtében drasztikusan megerősödött az euróval, és ahhoz kötődő többi európai valutával szemben, aminek hatására a japán gyártók bevételei és nyeresége rohamosan apadni kezdett. Bár a rendkívül éles versenyhelyzet miatt a japán gyártók igyekeznek kivárni, úgy tűnik, az áremelkedés elkerülhetetlen.

Az áremelés lehetőségét a HWSW számára megerősítette az egyik meghatározó japán gyártó, ugyanakkor közölte, egyelőre nem született döntés. A magát megnevezni nem kívánó forrás úgy véli, az ünnepi szezont igyekeznek a gyártók kihúzni a készletekről, ugyanakkor amennyiben nem javul a makrogazdasági környezet, vagyis a jen továbbra is drágul, úgy a japán vállalatok kénytelenek lesznek árat emelni. A brit Daily Telegraph napilap számára a Sony megerősítette, hogy a szigetországban a cég értesítette a kereskedőket, hogy általános áremelkedésre kell számítani. A japánok ezzel nyomasztó árazási hátrányba kerülhetnek az egyébként is agresszív koreaiakkal szemben, melyeket a hazai valuta, a won elgyengülése is segít.

A jen és a won között hatalmas olló nyílt szeptember óta: ugyanazért az 1000 euróért ma 25 százalékkal kevesebb jen bevételt kap egy japán cég, míg a koreaiak közel 20 százalékkal többet, vagyis szeptemberhez képest ugyanazért az Európában eladott termékért másfélszer nagyobb bevételhez jutnak a koreaiak.
A magyar háztartások ötödében van LCD-tévé

Magyarország a feltörekvők közé tartozik a tévépiacok közt, ugyanakkor még kelet-európai összevetésben is némileg elmarad. Egy, a Sony Hungária megbízásából készült, reprezentatív, közel ezer fős mintavételű októberi kutatás alapján a magyar háztartások ötödében volt megtalálható LCD-televízió, míg 7 százalékukban plazma, 2 százalékuk pedig nem tudta eldönteni.

A Sony piaci képe alapján is a 82 centis modellek fogynak a legjobban, a következő időszakban azonban előtérbe kerülnek a 100 centiméter feletti méretek, ahogyan a vevők egyre nagyobb képméretet akarnak, majd a nappalik telítődését követően ismét felfutnak a kisebb méretek, a háló- és gyerekszobába telepített tévék miatt, mondta el a HWSW-nek Lovász Tamás, a Sony regionális marketingkommunikációs menedzsere, aki szerint az ünnepi szezon nem lesz a szokásosnál gyengébb a világgazdasági válság ellenére sem, ugyanis a magyarok hagyományosan szeretnek karácsonykor kiköltekezni.

2010-re az LCD-tévéké lesz a legnagyobb szegmens

Az LCD-tévék világpiaca idén 93,4 millió darabot tesz ki, becsli az iSuppli, ez 6 százalékkal kevesebb, mint a korábbi 99 milliós előrejelzés. A pénzügyi krízis 2009-ben erősebben rányomja bélyegét a keresletre, első félévben jelentős lassulás várható a piackutató szerint, mielőtt az év második felében megindulna a gazdasági környezet újbóli erősödése. Az iSuppli szerint jövőre mintegy ötödével több LCD-tévét értékesítenek, mintegy 112 milliót. A cég becslése szerint 2010-ben az LCD-tévé válik a legnagyobb konzumelektronikai szegmenssé, fogyasztók világszerte több mint 100 milliárd dollárt költenek rá, többet, mint háztartási elektronikára. A katódsugárcsöves készülékek volumene bár egyelőre nagy, gyorsan olvad, és már Kelet-Európában is elvesztette népszerűségét. A projektoros szettek lényegében kihaltak a piacról.

a címlapról