:

Szerző: Dojcsák Dániel

2008. november 14. 16:27

Túlzsúfolttá válhat a mobilböngészők piaca

Az okostelefonokra fejlesztett böngészők piaca egyre népszerűbb terep a szoftvercégek számára, ami az elemzők szerint a növekvő felhasználói érdeklődéssel párhuzamosan akár túlzsúfolttá is válhat. Az egyre több, mobil eszközre is optimalizált webes alkalmazás, közösségi szolgáltatás és online videotartalom vonzóvá teszi a szoftvercégek számára is a kis képernyőt.

[HWSW] Az okostelefonokra fejlesztett böngészők piaca egyre népszerűbb terep a szoftvercégek számára, ami az elemzők szerint a növekvő felhasználói érdeklődéssel párhuzamosan akár túlzsúfolttá is válhat. Az egyre több, mobil eszközre is optimalizált webes alkalmazás, közösségi szolgáltatás és online videotartalom vonzóvá teszi a szoftvercégek számára is a kis képernyőt.

A felhasználók egyre nagyobb része éri el a hálót mobil eszközön keresztül is, de az ABI Research a növekedés markáns részéért az okostelefonok böngészőit tenné felelőssé. A "Mobil böngésző piac" című kutatás szerint a fogyasztók igénylik, hogy bárhol hozzáférjenek a népszerű webes alkalmazásokhoz, mint a keresés, közösségi hálózatok vagy az online videó. Ez az igény pedig az okostelefonok növekedő eladásaihoz vezet a közeljövőben. A kutatást végző cég arra számít, hogy a teljes értékű böngészővel rendelkező készülékek piaca a 2008-as 130 millióról 530 millióra növekedhet 2013-ig.

A legjobban a hirdetéskiszolgáló rendszerekben látszik a változás. Az amerikai mobil hirdetésmegjelenítő és forgalomelemző, az AdMob mérései szerint az Opera Mini részesedése a teljes webes forgalomban meredeken szökik felfelé. A hatás hasonló lehet az online reklámköltés egy évtizeddel ezelőtti növekedéséhez, amikor a részesedés duplázódása csupán a fél százalékról egy százalékra növekedést jelentette, de mindenki tudta, hogy éveken keresztül megmarad ez a ritmus.

A korlátlan adatforgalmat kínáló adatcsomagok, az egyre nagyobb lefedettségek, a növekvő 3G adatátviteli sebességek és az egyre nagyobb felbontású képernyők, egyre barátságosabb kezelőfelületek mind elősegítik a mobilos böngészés térhódítását. Ezzel párhuzamosan pedig kiszámítható, hogy egyre több, mobil környezetre optimalizált, vagy eleve arra létrehozott szolgáltatás üti fel a fejét, így nem csupán az egyébként is használt oldalakat látogatják az emberek kis képernyőn is.

Közben pedig az olyan nagy cégek, mint az Adobe, Google, Microsoft is egyre nagyobb bevételi potenciált látnak a mobil környezetben. Kiterjesztik ismert márkáikat ide is, illetve a fejlesztéseik jelentős részét csoportosítják át a mobilalkalmazások fejlesztéséhez. A mobilböngészők piacán pedig hamarosan tülekedésre lehet számítani, hisz egyértelműen minden szereplőnek az a célja, hogy a folyamatosan növekedő tortából minél nagyobb részt hasítson ki, akár azért, mert az előző körről lemaradt, vagy éppen azért, hogy megőrizze vezető pozícióját.

Várhatóan a jelenleg is erős megoldások, mint az Internet Explorer, a mobil Safari és az Android alatt működő Chrome Light fogják a későbbiekben is meghatározni és újraértelmezni a szegmenst. Ugyanakkor érdemes számolni az alternatívokkal is, hiszen az Opera Mini továbbra is versenyképes, a Mozilla mobil böngészője is megismételheti az asztali világban véghezvitt diadalmenetét és a szakértők szerint nem szabad megfeledkezni a startup-világból érkező meglepetéseket, mint a SkyFire.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról