Hamarosan élőben is közvetít a YouTube
[Alley Insider/HWSW] Mégis idén, pontosabban november 22-én elindulhat publikusan is az első élő kamerakép a világ legnépszerűbb videomegosztó-oldalán, a YouTube-on. A jövőben nem csak a korábban elkészült mozgóképek tölthetőek fel és oszthatóak meg, hanem a felhasználóknak lehetősége lesz élőképet is közvetíteni a világháló felé.
Sokba kerül mint egy valóságshow
Ehhez nagyon hasonló megoldások már jó ideje működnek a weben, főképp apró, induló vállalkozások kezdeményezése nyomán. Ilyen például az UStream, Justin.tv, Stickam és a Mogulus. A felsorolt szolgáltatások mindegyike igényes és érdekes megoldás, némelyik támogatja a HD-felbontású streameket is, illetve több lehetőség van az élő csatornák korábbi eseményeinek követésére, rögzítésére, ismétlésére. Lehetőségekben a Google tulajdonában lévő YouTube sem lesz kivétel, a különbség a kritikus tömegben lesz.
A YouTube szóvivője elmondta, hogy dolgoznak a szolgáltatás beindításán, melyet egy külső beszállító fejlesztett számukra. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az élő közvetítés drága mulatság, hiszen ha csak minden tizedik felhasználó kezdené használni ezt a funkciót, az 25 százalékkal növelné meg a cég szerverigényeit, s egyben kiadásait is.
Az elő videók továbbítása bonyolultabb eljárást igényel az előre rögzített és feltöltött klipek lejátszásánál, folyamatos adatforgalommal terheli befelé is a szolgáltatót, de ennél is komolyabb gond, hogy a hirdetők nem akarnak kontrollálatlan élő tartalmak mellé hirdetéseket elhelyezni, mert félnek a botrányoktól. A Silicon Alley Insider elmélete szerint az egyetlen lehetőség, amivel a YouTube kivédheti a bizalmatlanságot és az erőforrás-problémákat is, ha az élő közvetítések elérését csak a fizető felhasználókra korlátozná. Egyes vélemények szerint ez a szolgáltatás a többi sikeres innovációval ellentétben egy drága baki lesz a Google életében. Példaként említik a Yahoo éppen most süllyesztőbe küldött live stream szolgáltatását.
Igazi mozi
Szokás szerint a Google nem csak egy vasat tart a tűzben, így a napokban egy másik komoly projektről is beszámol: hosszú hónapokig tartó vívódás után mégis elindítja a reklámszponzorált, egész estés filmek vetítését. Ez a lépés némileg átalakíthatja az egész főoldal megjelenését, illetve némileg felforgatja a megszokott rendszert. A szükség viszont nagy úr, hiszen válságos időkben, amikor a hirdetési büdzséket rendre megvágják, akkor senki nem szeret kísérletezni a közösségi médiával, sokkal biztosabb a marketingüzenet helyes célbajutása ha egy hollywoodi kasszasikerrel párosítják össze a hirdetést.
Ez a változás viszont felveti a kérdést, hogy meg kell-e változtatnia a YouTube-nak a saját Flash-alapú lejátszóját? A jelenleg MPEG4 H.264 kodeket használó lejátszó nem igazi stream adatfolyamot létesít, mint például a RealMedia megoldásak, hanem elkezdi letölteni a videofájlt a merevlemezre és onnan indítja el gyakorlatilag "offline". Ez a megoldás biztosan nem lesz elfogadható a kalózmásolatok terjedésétől tartó jogtulajdonosoknak.