:

Szerző: Koi Tamás

2008. november 6. 13:21

Megállt a magyar xDSL-piac

Az év első kilenc hónapjában alig bővült az xDSL-vonalak száma Magyarországon, mostanra pedig gyakorlatilag teljesen megállt a piac növekedése, legalábbis ez derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság rendes havi gyorsjelentéséből és a legnagyobb magyar szolgáltató, a Magyar Telekom ma közzétett negyedéves jelentéséből. Közben a kábelszolgáltatók aratnak, különösen a lokális, kisebb vállalkozások erősödése jellemző az utóbbi időszakban.

[HWSW] Az év első kilenc hónapjában alig bővült az xDSL-vonalak száma Magyarországon, mostanra pedig gyakorlatilag teljesen megállt a piac növekedése, legalábbis ez derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság rendes havi gyorsjelentéséből és a legnagyobb magyar szolgáltató, a Magyar Telekom ma közzétett negyedéves jelentéséből. Közben a kábelszolgáltatók aratnak, különösen a lokális, kisebb vállalkozások erősödése jellemző az utóbbi időszakban.

Stagnált a Magyar Telekom

Tavaly év végén látványosan lelassult, majd szinte teljesen megállt az újonnan létesített xDSL-vonalak számának növekedése Magyarországon. A legnagyobb kiskereskedelmi és nagykereskedelmi ügyfélbázissal rendelkező szolgáltató, a Magyar Telekom a harmadik negyedévben mindössze 2848 új ADSL-vonalat épített ki, ez kevesebb mint 0,5 százalékos növekedést jelent a második negyedéves adatokkal összevetve.

A bővülést gyakorlatilag kizárólag a nagykereskedelmi partnereknek köszönheti a cég, a Magyar Telekom T-Home DSL (korábban T-Online) néven értékesített kiskereskedelmi szolgáltatása ugyanis piacot vesztett: míg az idei második negyedévben 426 712 egyéni ügyfele volt a szolgáltatónak, addig ez a szám 426 606-ra csökkent szeptember végére. A Magyar Telekom a harmadik negyedév végén összesen 629 425 DSL-vonalat üzemeltetett.

Az NHH legfrissebb havi vezetékes gyorsjelentése szerint az xDSL-vonalak száma éves szinten nagyjából 75 ezerrel nőtt, ebből mintegy 40 ezer tartozik a Magyar Telekom hálózatához, a fennmaradó 35 ezret a piac többi szereplője adta. A hatósághoz önkéntes adatszolgáltatás szerint beérkező számok rámutatnak, hogy az új xDSL-bekötések száma a harmadik negyedévben mindössze 7 ezer volt.

A kábelnet még lendületben

Az új xDSL-létesítések megtorpanásával szemben a kábeltelevíziós hálózatokra épülő internetszolgáltatások száma továbbra is egészségesen bővül: az NHH-nak jelentő vállalatoknak, melyek a teljes piac nagyjából 70 százalékát fedik le, egy negyedév alatt nagyjából 30 ezerrel nőtt ügyfélbázisa (azaz a teljes piac a HWSW becslése szerint körülbelül 40 ezer új bekötéssel bővült). A Magyar Telekom kábelnetes ügyfélköre mindeközben gyakorlatilag stagnált: a harmadik negyedévben háromezer új előfizetőt sem tudott megnyerni. A tendenciák egyben azt is mutatják, hogy a kisebb, vidéki, vagy lokális (például lakótelepi) kábelszolgáltatók egyre nagyobb szeletet tudnak kihasítani a piacból, az NHH becslése szerint mára a teljes előfizetői bázis nagyjából 30 százaléka ezekkel a cégekkel szerződött le.

A Magyar Telekomnál ugyanakkor a negyedéves jelentés tanúsága szerint végre számottevő növekedés látszik az IPTV-ügyfélszámban: a cég elsőként indította útjára Magyarországon az internetalapú tévét T-Home néven idestova két éve, ám a szolgáltatás igazán csak idén kapott erőre, különösen, miután a vállalat az ősszel elindult márkaváltási kampány során előtérbe tolta az új televíziós platformot. A Magyar Telekom a tavalyi harmadik negyedévben még csupán 3657 IPTV-ügyféllel rendelkezett, egy évre rá azonban sikerült megötszöröznie ezt a számot, mostanra pedig már a húszezret is meghaladja az előfizetések száma -- árulta el lapunknak Sólyom Balázs, a Magyar Telekom szóvivője.

Magyar szélessáv-piac
A magyar szélessávú piac az elmúlt években; Forrás: NHH, Magyar Telekom; Összeállította a HWSW

A kicsik is érzik

Bauer Róbert, az egyik legnagyobb alternatív távközlési szolgáltatónak számító EnterNet Kft. ügyvezetője a HWSW megkeresésére elmondta, cége is megérezte idén az ADSL-piac visszaesését. "Az ADSL-piac, mint olyan, gyakorlatilag megállt" -- kommentálta a helyzetet Bauer. "Az elmúlt években rendre dupláztuk az ügyfélszámunkat, idén viszont mindössze 8 százalékot nőttünk, ami gyakorlatilag semmi."

A szakember szerint a DSL-piac pangásának egyik elsődleges oka a Magyar Telekom kommunikációs stratégiájának a megváltozásában keresendő. Bauer szerint a T-csoport a tavalyi reklámkampányok során elsősorban a technológiát népszerűsítette, a fókusz azonban mostanra átterelődött az értéknövelt szolgáltatások (például IPTV), a mobilinternet és az új márka, illetve a konvergens szolgáltatások népszerűsítésére. A kábelszolgáltatók, élükön a UPC-vel mindeközben erős kampányba kezdtek, így komoly ügyfélbázisra sikerült szert tenniük -- az új előfizetők közül sokan DSL-technológiáról váltottak.

Bauer rámutatott, hogy a DSL-piac pangásához a mobilinternet-szolgáltatások drámai mértékű előretörése is hozzájárult idén. A három hazai mobilcég mostanra nagyjából 400 ezer mobilinternet-ügyféllel rendelkezik, ráadásul ezek közül többen nem mint kiegészítő, hanem mint helyettesítő szolgáltatásként vásárolták, azaz felmondták vezetékes internet-előfizetésüket a vezeték nélküli korlátlanságot egyre megfizethetőbb áron ígérő szolgáltatásért cserébe. A cégvezető lapunknak elmondta, hogy az EnterNettől az év elején távozott ügyfelek mintegy 15 százaléka mobilinternetre váltott, ez az arány azonban mostanra jelentősen csökkenni látszik, Bauer szerint azért, mert egyre többen ismerik fel, hogy a mobilszolgáltatók által kínált internet egyelőre nem tudja helyettesíteni a vezetékes megoldásokat.

Kiutakat keresnek

Pórffy András, az Externet Nyrt. elnök-vezérigazgatója elsősorban a kedvezőtlen gazdasági helyzettel magyarázta a piac pangását: "Nem az xDSL piac az egyetlen szegmens, amelyet befolyásolnak a gazdasági környezet kedvezőtlen  hatásai. Azonban nemzetközi összehasonlításban a magyar szélessávú piac még messze van telítettségétől, ezért úgy gondoljuk, hogy középtávon növekedés várható" -- nyilatkozta a HWSW-nek a cégvezető.

A magyar szélessávpiac egyik legnagyobb alternatív szereplőjének számító cég erre készülve idén új szolgáltatások felé próbál nyitni, így rövidesen új arculattal alternatív telefonszolgáltatóként is megjelenik, emellett indul a közelmúltban meghirdetett mobilfrekvencia-pályázaton is. Pórffy nyilatkozatában kiemelte, hogy a távközlési piac élénkítése érdekében szükség van az alternatívok szabályzói oldalról történő támogatására is.

A piaci trendekkel kapcsolatban szerettük volna kikérni a Magyar Telekom és az Invitel álláspontját is, a cégek szóvivői azonban csak későbbre ígértek választ kérdéseinkre.

a címlapról