Csökkenő bevétel a Magyar Telekomnál
Csökkent a Magyar Telekom árbevétele a harmadik negyedévben, miután a telekomcsoport képtelen volt a szélessávú kapcsolatok vagy szélessávú előfizetőinek számát növelni, a fővonalak számának lemorzsolódása felgyorsult, a T-Mobile pedig stagnált, de rosszul teljesítettek a nemzetközi leányok és a T-Systems is. Ennek következtében romlott a cég nyereségessége.
Közel 7 százalékkal 56,7 milliárd forintra olvadt a T-Com árbevétele a harmadik negyedévben, aminek okaként a mobil- és kábelszolgáltatók által támasztott erőteljes versenyt jelölte meg a cég. Mindez már nemcsak a hangszolgáltatásokat érintette, hanem az internetes bevételeket is letörte, a háromhavi mellett a kilenchavi forgalom is enyhén alulmúlja az egy évvel korábbit. Egy év alatt 200 ezer fővonalat vesztett a T-Com, ami az árpréssel együttesen mintegy 4,1 milliárd forintnyi forgalomcsökkenést okozott a hanghívásokból származó bevételekben. A T-Com EBITDA mutatója (kamat- és adófizetés, értékcsökkenés előtti eredmény) 7,3 százalékkal 23,8 milliárd forintra csökkent. Csoportszinten 4,6 százalékkal 167,1 milliárdra süllyedt az árbevétel, az adózott eredmény ugyanakkor 5,8 százalékkal 26,7 milliárdra nőtt az alacsonyabb értékcsökkenés és amortizáció, valamint nyereségadónak köszönhetően.
Negyedéves összehasonlításban a T-Com lényegében képtelen volt az alaphálózati DSL-kapcsolatok számát bővíteni infrastruktúrájában, a kevesebb mint háromezres növekedés a közel 630 ezres táborban elhanyagolható. A T-Online/T-Home ADSL-előfizetések számra ráadásul olvadt is, de előfizetői számában nem tudott érdemi emelkedésről számot adni a kábeles részleg sem. A vállalat szélessávú kis- és nagykereskedelmi táborának növekedése év eleje óta látványosan ellaposodott, a cég hatalmas piaci súlya folyamatosan olvad, ahogyan a rivális kábel- és mobilszolgáltatók dinamikusan bővítik előfizetői bázisukat.
Az NHH közelítő becslése alapján mintegy 700 ezer kábeles és 400 ezer mobil szélessávú hozzáférés volt hazánkban szeptember végén, a teljes DSL-piac pedig 786 ezerre rúgott. Az IPTV-előfizetők száma ötödével 18 ezer fölé emelkedett egy negyedév alatt, ez kis súlya miatt sovány vigasz jelenleg a 749 ezer szélessávú kapcsolatot üzemeltető Magyar Telekomnak.
A T-Mobile árbevétele éves összehasonlításban 0,6 százalékkal 72 milliárd forintra olvadt a harmadik negyedévben, ahogyan az előfizetések számának és az értéknövelt szolgáltatásokból származó forgalom növekedése nem tudta ellensúlyozni a végződtetési és roamingdíjak hatósági csökkentésének kedvezőtlen hatását. A cég piaci részesedése 43,8 százalék volt az aktív SIM-kártyák alapján, ami 0,3 pontos csökkenés. Az előfizetések száma több mint 500 ezerrel nőtt egy év alatt, és meghaladta az 5,15 milliót, melyből 38,3 százalék szerződéses. Az egy előfizetésre jutó átlagos bevétel, az ARPU közel 10 százalékkal esett. Az EBITDA 31,2 milliárd forintra mérséklődött, a lakosságra vetített HSDPA-lefedettség pedig 63 százalékos volt, a cég idén eddig 8 milliárd forintot fordított mobil szélessávú hálózatának bővítésére.
A T-Systems árbevétele 4,8 százalékkal 18,9 milliárd forintra csökkent, ahogyan a rendszerintegrációs és informatikai bevételek és a mobil helyettesítés miatt a hangszolgáltatási forgalom egyaránt mérséklődtek. Ennek ellenére a cég 32,2 százalékkal magasabb, 4,6 milliárdos EBITDA-t tudott kipréselni magából a magasabb költséghatékonyság révén. Eközben a kedvezőtlen árfolyamváltozások, valamint a tarifaszintekre nehezedő nyomás együttes hatása miatt a Magyar Telekom macedón és montenegrói érdekeltségeiből származó bevételek egyaránt jelentősen estek.