Minden szegmensben javul a Dell teljesítménye
Egészségesen nőtt a Dell bevétele a második negyedévben, a társaság nettó eredménye azonban 17 százalékkal zuhant, a hírre a cég papírjainak árfolyama 10 százalékot esett. Pedig a vállalat minden szegmensben jól teljesített, növelte eladásait, piacot szerzett, operatív kiadásait pedig sikerült csökkentenie.
Költségcsökkenés
A júliusban véget ért második negyedévet a Dell 16,4 milliárd dolláros forgalommal zárta, ami éves szinten 11 százalékos növekedést jelent. Az üzemi eredmény 9 százalékkal 819 millió dollárra csökkent, a nettó profit pedig 17 százalékkal 616 millió dollárra esett vissza -- részben átszervezésekkel, illetve értékcsökkenés leírásával kapcsolatos költségek miatt. A tavalyi második negyedévben részvényenként 33 centes eredményt ért el a Dell, most 31 centet tudott összehozni.
A Dell 2006-ban vesztette el a PC-piac vezető pozícióját a HP-val szemben. A cég direkt értékesítési modellje jól működött a vállalati piacon, azonban az utóbbi két évben a fogyasztói vásárlások részaránya egyre nőtt a PC-piacon, ami a kiskereskedelmi jelenléttel bíró gyártóknak kedvezett. A Dell ezért jelentősen módosította üzleti modelljét, a direkt értékesítés mellett világszerte üzletek ezreiben lehet már Dell PC-ket vásárolni.
[+] Erősíti kiskereskedelmi jelenlétét Magyarországon a Dell
A vállalat egyúttal nagyszabású költségcsökkentésbe is kezdett, hogy bírja az árversenyt. A második negyedévben az üzemi költségek másfél éve nem látott mélységbe zuhanva a bevétel 12,2 százalékára rúgtak. A cég továbbra is tartja magát ahhoz a célkitűzéshez, hogy 2011-re éves szinten 3 milliárd dollárral faragja le kiadásait. Ez az átszervezések mellett elbocsátásokkal is jár, az elmúlt évben 8500-zal csökkent a létszám, a jelenlegi negyedévben további leépítésekre van kilátás.
Az év elején elkezdett átszervezési folyamat eredményei biztatóak, de az kétségtelen, hogy pénzbe kerülnek, emellett az árnyomás nem csak a PC-piacon, hanem a szerverpiacon is fokozódik. A Dell bruttó eredményhányada az egy évvel ezelőtti 19,9 százalékról 17,4 százalékra olvadt. Ebben nagy szerepet játszik az is, hogy a feltörekvő piacokon, a BRIC-országokban (Brazília, India, Kína, Oroszország) a vállalatnak nem csak agresszív árazással kell nyomulnia, hanem hirdetésekre, marketing-programokra is sokat kell költenie. A BRIC-országokban 46 százalékos volumen- és 41 százalékos bevételnövekedést ért el a cég.
Stabil teljesítmény
A szerverek értékesítéséből származó forgalom 5 százalékkal növekedett a negyedév során, a leszállított termékek száma 19 százalékkal bővült -- a nagy gyártók közül az IDC és a Gartner felmérése szerint is a Dell teljesített a legjobban. A tárolóeszközök forgalma a Power Vault és EqualLogic termékek sikerének köszönhetően 11 százalékkal nőtt. A szolgáltatások forgalma 14 százalékkal emelkedett, elsősorban a ProSupport támogatási szolgáltatásból származó bevétel 18 százalékos növekedésnek köszönhetően.
[+] A Dell a szerverpiac nagy nyertese a második negyedévben
A PC-piacon is kiváló teljesítményt nyújtott a cég, a notebookok értékesítéséből származó bevétel 26 százalékkal nőtt a volumen 44 százalékos szárnyalása mellett. A desktop gépek forgalma ugyanakkor 2 százalékkal csökkent. A korábban kimondottan a vállalati vevőkre koncentráló Dell sikeresen növeli jelenlétét a konzumer szegmensben is, a második negyedévben a fogyasztói piacra szánt gépek szállításai 53 százalékkal nőttek -- az agresszív árpolitika miatt a forgalom már csak 28 százalékkal emelkedett. A vállalat szerint a nyomott árak miatt a konzumer divízió épp csak elérte a nyereségküszöböt.
A cég szerint az Egyesült Államokban az IT-költések továbbra is visszafogottak, a kedvezőtlen gazdasági körülmények hatásait már Nyugat-Európában és egyes ázsiai országokban is lehet érezni. A Dell rövid távon a fejlődő országokra, a notebookokra, illetve a vállalati termékekre és szolgálttásokra kíván koncentrálni.