Történelmi siker: számítógépes program győzött egy profi go-játékos ellen
Történelmi tettet hajtott végre a 800 processzoros szuperszámítógépen futó MoGo szoftver az amerikai Go Kongresszuson, ahol versenykörülmények között legyőzte a nyolcdanos Myungwan Kim nagymestert. Az egyik legbonyolultabb táblás játékban a számítógép diadala csak a Garri Kaszparovot legyőző IBM Deep Blue sikeréhez mérhető.
Az oregoni Portlandben az elmúlt héten tartott Go Kongresszuson a világranglista elitjébe tartozó Kim három meccset játszott a számítógépes program ellen, amelyből az első kettőt biztosan nyerte, a harmadikon azonban kikapott. A nagymester elmondása szerint a MoGo úgy játszott, mint egy két-három danos játékos, vagyis egy haladó amatőr, de voltak egészen meglepő lépései is, amelyek vérbeli profit sejtettek. Megfigyelők szerint a szoftver alig kockáztatott, és amikor átvette a vezetést, teljesen passzívvá vált, csak az előnyét próbálta őrizni.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a többezer éves kínai területfoglalós játékban a MoGo program kilenc kő előnnyel indult Kim ellen, vagyis a nagymester első lépése előtt a számítógép kilenc követ már a táblára helyezhetett. A 186:184.5 arányú győzetem így is meglepetés, az összecsapás előtt Kim magabiztosan állította, maga is meglepődne, ha a szoftver győzne. A MoGo Monte Carlo szimuláció segítségével másodpercenként 1,7 millió lehetséges lépés eredményét tudja elemezni. Mivel az algoritmus jól párhuzamosítható, szakemberek szerint a számítógépek fejlődésével hamarosan el fog érkezni az az idő, amikor a szoftver előny nélkül is felülkerekedik majd az emberi játékosokon.
Utoljára 1997-ben mérte össze erejét számítógépes program és profi go-játékos. Tizenegy évvel ezelőtt egy mesterséges intelligenciával foglalkozó konferencián Janice Kim, az egyik legerősebb női játékos huszonöt köves előnyt adott a Handtalk nevű szoftvernek, és még így is simán győzött.