A gazdasági bizonytalanságra fittyet hányva nő a PC-piac
A Gartner és az IDC is nyilvánosságra hozta második negyedéves PC-piaci jelentését -- a növekedés továbbra is tart, az amerikai gazdaság gyengélkedése ellenére is. Nem árt azonban óvatosnak lenni, Ázsiában a bővülés üteme kissé alábbhagyott.
A fogyasztók vásárolnak, a cégek várnak
Az IDC jelentése szerint 2008 második negyedévében 70,6 millió PC talált gazdára, ez éves szinten 15,3 százalékos növekedésnek felel meg. Az eltérő metodikával dolgozó Gartner 16 százalékos növekedést és 71,9 millió gép eladását jelentette. A növekedés motorját továbbra is a noteszgépek népszerűsége szolgáltatja, a mobil PC-k ugyanakkor egyre olcsóbbak, magukkal rántva az átlagos eladási árakat.
A Gartner szakértői szerint a csökkenő árak a konzumer szegmensben fenn tudják tartani a vásárlási kedvet, a vállalatok azonban egyre óvatosabbak, a gazdasági bizonytalanság miatt visszafogják a beszerzéseiket. A piacelemző cég úgy látja, a következő nagyobb PC-lecserélési hullám csak 2009-ben kezdődik. A vállalatok egyébként továbbra is az asztali gépeket részesítik előnyben a notebookokkal szemben, mivel azok jóval olcsóbbak a business kategóriás noteszeknél.
Élen a HP, nyomul a Dell
A gyártók versenyében továbbra is a HP áll az élen 13 milliónál is több PC értékesítésével, 18,1 százalékos piaci részesedéssel. A vállalat 17 százalékkal növelte szállításait egy év alatt, vagyis piaci átlag felett növekedett. A második helyen a Dell zárt 11,2 millió gép eladásával, ami 15,6 százalékos piacrész megszerzéséhez volt elég. A Dell 21 százalék felett növelte szállításait, ahogy a vállalat új stratégiájának keretében megjelent a viszonteladói hálózatokban és erősítette konzumer termékvonalát. A Dell noteszek forgalma 40 százalék felett nőtt.
A harmadik helyet az Acer kaparintotta meg, amely ma már stabilan megelőzi a Lenovót. A Gartner számai alapján a tajvani cég a második negyedévben 9,4 százalékos részesedést szerzett, miközben a Lenovoé 7,9 százalékról 7,8 százalékra olvadt. Meglepő módon az öt legnagyobb gyártó közül az ötödik helyen álló Toshiba érte el a legnagyobb növekedést, a japánok a tavalyi második negyedévvel összehasonlítva 29 százalékkal több PC-t adtak el, így 4,4 százalékos piacrészt szereztek.
Az Egyesült Államokban az Apple a harmadik
Az Egyesült Államokban a PC-forgalom mindössze 4 százalékkal nőtt. A legnagyobb gyártó itt még mindig a Dell, tíz eladott gépből három a texasiak kék emblémáját viseli. A versenyben a második helyet a HP szerezte meg 25 százalékos részesedéssel, a bronzérem pedig az Apple-é, amely 38 százalékkal növelte szállításait. Az amerikai piac legnagyobb bukója az Acer volt, az eladásai egy év alatt 20 százalékot estek, ezzel a cég részesedése 10,6 százalékról 8,1 százalékra csökkent, így visszaszorult a negyedik helyre. Az ötödik a Toshiba 5,5 százalékkal.
Ha a regionális bontást nézzük, meglepő képet kapunk, a PC-eladások ugyanis az EMEA régióban nőttek a legnagyobb ütemben, 23 százalékkal. A Gartner magyarázata szerint ennek oka az egyre olcsóbb fogyasztói noteszgépek kirobbanó népszerűsége -- a notebook-forgalom 40 százalékkal nőtt. Dél-Amerikában hasonló volt a piac bővülése, az évek óta leggyorsabban fejlődő Ázsiában viszont csak 18 százalékos -- a notebook-eladások így is közel 50 százalékkal emelkedtek éves szinten. Az Egyesült Államokban 4 százalékkal több PC-t adtak el mint a tavalyi második negyedévben, Japánban pedig 8,2 százalékkal futott fel az értékesítés.