Újra lendületbe jött a Dell, feszített tempót diktál
Másfél éve nem látott mértékben erősödtek a Dell papírjai, miután a vállalat a várakozásokat felülmúló eredményekről számolt be első pénzügyi negyedévével kapcsolatban. A világ másodszámú számítógépgyártójának lendülete meggyőzte a befektetőket arról, hogy újra megfelelő pályára állt a vállalat.
Agresszivitás
A Dell forgalma a május másodikával végződött első pénzügyi negyedévében 16,1 milliárd dollárra rúgott, mely 9,2 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, és felülmúlja az ünnepi szezont magába foglaló negyedik negyedévest is. Adózott nyeresége eközben 3,7 százalékkal emelkedett és 784 millió dollárt tett ki. Az árbevétel az asztali PC-ken kívül minden termékkategóriában emelkedett, a notebookokból származó 22 százalékkal a legmagasabb ütemben, de remekül teljesítettek a szoftver- és a tárolórészlegek is, 17 és 15 százalékos éves bővülési ütemmel, a szerverek forgalma kevesebb mint 4 százalékkal erősödött, ugyanakkor 21 százalékkal több szervert szállított le, ami a dollár gyengélkedését is figyelembe véve igen agresszív árazásra utal.
Az elmúlt években eszközölt kényszerű stratégiai változtatások eredményeként a Dell a kiskereskedelmi csatornákba szánt notebookjaiból 78 százalékkal, összesen 43 százalékkal többet szállított le, mint tavaly ilyenkor, valamint a nemzetközi terjeszkedés eredményeként a texasi székhelyű vállalat történetében elsőként múlták felül a külföldi bevételek a hazait. A világpiaci növekedést leginkább Ázsia, azon belül is kiemelten a kínai és japán jelenlét növelése húzta. "A leggyorsabban növekvő kínai internetes vállalatok fele, valamint a legnagyobb kínai portál és a legnagyobb kínai kereső" az ügyfelünk, közölte Michael Dell alapító és elnök-vezérigazgató a konferenciahíváson. Hozzátette, Kína a világ legnagyobb kiskereskedelmi piacává válik.
A korábban kizárólag a PC-piacot gyökereiben megrázó közvetlen értékesítési modelljére építő Dell az elmúlt időszakban hatalmas erőfeszítéseket tett, hogy versenytársaiéval rivalizáló viszonteladói hálózatot építsen ki, eredményesebben érve el ezzel a fogyasztók és kisvállalatok hatalmas tömegét. Tavaly óta több mint 13 ezer üzletben jelent meg világszerte, ez azonban csak a kezdet, ígéri Dell. A vállalatnak többek között sikerült megállapodást kötnie a világ második legnagyobb kiskereskedelmi láncával, a francia Carrefourral, mely Európa mellett erőteljes jelenléttel bír Távol-Keleten és Dél-Amerikában.
Dell szerint bátorítóak az eddig elért eredmények, ugyanakkor elismeri, hogy sokat kell még tenni a korábbi versenyhelyzet visszaállítása érdekében. A viszonteladókra és nemzetközi piacokra fektetett nagyobb hangsúly mellett a költséghatékonyabb szervezeti felépítés révén is növelni szeretné nyereségességét a vállalat. "Megcéloztunk évi 3 milliárd dolláros költségmegtakarítást, elkezdtünk haladni, és kezdjük látni ennek pozitív hatásait a teljesítményünkben, ahogyan a megtakarítások beáramlanak" -- mondta el az elnök-vezérigazgató, aki tavaly év elején tért vissza a cég elejére, és váltotta fel a szenvedő Dell élén Kevin Rollinst, megkezdve a vállalat átalakítását.
Van mit visszahozni
A Dell a '90-es évek során forradalmasította a PC-piacot a dinoszaurusz riválisaihoz képest hiperhatékony logisztikájával megtámogatott közvetlen értékesítési modelljével. Ennek köszönhetően 1999-ben először az Egyesült Államok, majd néhány évvel később a világ legnagyobb PC-márkájává vált. A vállalat ezt követően 2006-ban vesztette el régóta őrzött PC-piaci vezető szerepét a PC-piacon a Mark Hurd kezei között magára talált HP-val szemben, ahogyan a piaci hangsúly a számítástechnika tömegessé válásával egyre inkább a kiskereskedelmi partneri csatornákra helyeződött vissza. A Dell ráadásul alulreprezentálta magát a gyorsan növekvő nemzetközi színtéren.
A piaci környezet megváltozását jól jelzi, hogy a kizárólag partnerhálózatára koncentráló Acer tavaly lelépte a notebookpiacon a Dellt, miután évek óta irgalmatlan tempót diktálva növeli globális szállításait, és a széttöredezett, emiatt a KKV-szektor által dominált Európában a HP-t is megelőzi. A változás első jeleként a Dell első kelet-európai márkaboltját Budapesten nyitotta meg meg tavaly, melyet az Enternet üzemeltet. A bolttal a cég nyilvánvaló célja, hogy lépéseket tegyen a márka hazai ismertségének, konzumpiaci jelenlétének fokozása felé. A Dell a hazai piacon mindössze a hatodik, becsli az IDC. A Dell az elmúlt években számos lépéssel erősítette fogyasztóknak szánt termékportfólióját, így például megszerezte a gamer PC-ket készítő Alienware-t, valamint Inspiron termékcsaládjának megjelenését radikálisan megújította, sokkal merészebb megjelenést kölcsönözve nekik.