Tőzsdére vonult az Externet
Tőzsdére vonult az Externet, a mai naptól a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) kereskednek a cég papírjaival. A vállalat célja a friss tőke jövőbeni bevonásával, hogy a magyar alternatív távközlési szolgáltatók konszolidációjában meghatározó szereplő legyen, és a jövőben gyorsan tudjon reagálni a piaci változásokra, mondta el Pórffy András elnök-vezérigazgató.
Jelentős tartalékok a piacban
Ünnepélyes keretek között, a harang szimbolikus megkongatásával vonult ma tőzsdére az Externet, melynek többségi tulajdonosa továbbra is az econet marad. Az 563 nyitó árfolyam a vállalat piaci kapitalizációját 3,55 milliárd forintra teszi, a napközbeni kereskedésben azonban született már 610 forintos kötés is, ez alapján a cég értéke 3,85 milliárd forintra rúgna. Mohai György, a BÉT vezérigazgatója szerint bár a cégek elsősorban tőkéért jönnek tőzsdére, de járulékos hatásként növekszik az ismertség és a cégbe vetett bizalom egyaránt. Az Externet idén 4 milliárd forintos árbevételt és 400 millió feletti EBITDA-t (kamat- és adófizets, valamint értécsökkenés előtti eredmény) remél.
"Azt gondolom, hogy a kábelnet erősödése mellett az ADSL-piac további növekedésre számíthat, mivel a vezetékes vonalak szinte minden háztartásban ott vannak" -- mondta Pórffy, mely növekedés szám szerint 200-300 ezer új előfizetést takar a következő évek során, várakozásaik szerint. A hazai szélessávú piacon jelentős növekedési lehetőségek vannak, véli, melyek az ország társadalmi-gazdasági helyzetében gyökereznek. Közismert, hogy a magyar szélessávú penetráció európai összehasonlításban, de a környező országokhoz mérten is alacsony. Az internetworldstats.com adatai alapján a szlovák és cseh 46-50 százalékos penetrációval szemben itthon mindössze 35 százalék a szélessávú kapcsolatok elterjedtsége.
"Abban hiszünk, hogy az Externet Magyarország meghatározó középméretű telekommunikációs cégévé válhat" -- mondta el Pórffy a bejelentésen. Véleménye szerint a nehéz gazdasági környezet elősegíti az alternatív távközlési piac koncentrációját, melynek az Externet fontos központi szereplőjévé akar válni. Organikus növekedése és felvásárlásai révén az Externet az elmúlt három évben a piacot jóval meghaladó ütemben tudta növelni xDSL-ügyfélszámát, mely mára az 50 ezret is meghaladja a 780 ezres piacon.
A további organikus növekedést az Invitel és a volt Emitel területén történő megjelenés segíti majd a jövőben, míg a tőzsdei jelenléttel az akvizíciókhoz szükséges pénzügyi forrásokat teremtik meg. Pórffy elárulta, hogy idén legalább egy nagyobb akvizíciót szeretnének végrehajtani, melyhez részvénykibocsátást vesznek majd igénybe. A vezető szerint a tőzsdei jelenlét stratégiai versenyelőnyt biztosíthat a hasonló méretű riválisokkal szemben, ugyanis gyorsabban tudnak mozogni a finanszírozási források megléte okán.
Az elmúlt két évben tapasztalt 40 százalékos xDSL-árszínvonalcsökkenés nem fog tovább folytatódni, az árak stabilizálódnak, véli Pórffy, aki kiemelte, hogy az Externet működése költséghatékonyabb lehet ellenfeleinél. "Az Externetnél olyan folyamatokat is automatizáltunk, melyeket mások nem. Nálunk például emberi kéz érintése nélkül lehet ADSL-t rendelni", és a kiépítés és a szolgáltatás teljesítése is gyakorlatilag beavatkozás nélkül megy, közölte.
Több lábat növesztene
Az Externet tehát tovább folytatja négy éve lefektetett agresszív növekedési stratégiájának végrehajtását, és további méretgazdaságosságbeli előnyökre kíván szert tenni. Nem szorítkozik azonban kizárólag xDSL-re a cég, ha internetről van szó, árulta el Pórffy, hanem egyéb technológiai lehetőségeket is vizsgál, mint például a WiMAX -- az Externet indul a várhatóan jövőre meghirdetésre kerülő tenderen, mely a 450 megahertzes tartományt osztaná ki adathálózati célokra. Az Externet egy olyan középméretű távközlési vállalat kíván lenni, mely a piacot szorosan követve és a változásokra gyorsan reagálva újabb és újabb szeleteket tud kihasítani magának a multinacionális hátterű nagyvállalatok árnyékában.
Az Externet árbevétele tavaly 71 százalékban xDSL-szolgáltatásokból adódott, a hangszolgáltatások pedig 19 százalékot hasítottak ki, ami jelentős előrelépés a 2006-os 10 százalékról. Pórffy elmondta, stratégiai célkitűzéseik közé tartozik, hogy több lábon álljon a vállalat, az erre tett erőfeszítések eredményét tükrözi tehát a hangszolgáltatásokból származó bevétel meredek emelkedése. A jövőben további lábak növesztését is vizsgálják, így például az internetelőfizetés mellé csomagolt értéknövelt szolgáltatásokban is gondolkodik a vállalat, mint például zeneletöltési előfizetés, említett egy példát Pórffy, ugyanakkor leszögezte, nem kívánnak saját tartalomszolgáltatással megjelenni, hanem továbbra is a közvetítő szerepét kívánják betölteni.