:

Szerző: Bodnár Ádám

2008. április 23. 09:29

Nem volt meggyőző a Yahoo első negyedéves teljesítménye

Két év után először növekedett a Yahoo nyeresége, de mégse volt meggyőző a cég teljesítménye, pedig bebizonyíthatta volna saját részvényeseinek, hogy a Microsoft 31 dolláros felvásárlási ajánlata valóban túl alacsony, ennél a Yahoo többet ér.

[HWSW] Két év után először növekedett a Yahoo nyeresége, de mégse volt meggyőző a cég teljesítménye, pedig bebizonyíthatta volna saját részvényeseinek, hogy a Microsoft 31 dolláros felvásárlási ajánlata valóban túl alacsony, ennél a Yahoo többet ér.

A Yahoo első negyedéves teljesítményét lélegzetvisszafojtva várt a szakma. A Microsoft még február elsején tett 44,6 milliárd dolláros akvizíciós ajánlatot a cégre, amelyet az igazgatótanács arra hivatkozva utasított el, hogy a részvényesek többsége túl alacsonynak tartja. "Az igazgatótanács és a vezetőség elkötelezett a részvényesek számára az érték maximalizálásában és nem megy bele olyan tranzakcióba, amely nem értékeli helyén a vállalatot" -- mondta Jerry Yang elnök-vezérigazgató. Elemzők ugyanakkor úgy vélik, a Yahoo tulajdonosainak el kellene fogadnia a Microsoft ajánlatát, és a vele járó 62 százalékos prémiumot.

Developers, developers, developers... ja, nem
Jerry Yang

A Yahoo az első negyedévben 9 százalékkal 1,82 milliárd dollárra növelte a forgalmát. A saját oldalakon elhelyezett hirdetésekből származó bevételek 18 százalékkal növekedtek, ami elemzők szerint stabil teljesítményre utal, a partnerek által megjelenített reklámok után befolyó összeg azonban mindössze 7 százalékkal nőtt, amit a szakértők viszonylag gyengeként értékeltek. A cég nyeresége a tavalyi első negyedévben elért 142 millió dollárról 542 millió dollárra nőtt, azonban ennek oka egy 401 millió dolláros árfolyamnyereség, ami a Yahoo kisebbségi tulajdonában levő kínai Alibaba.com tőzsdére vonulásából ered. Az Alibaba-ügyletből befolyó egyszeri jövedelem kiszűrésével a nyereség részvényenként 11 centet tett ki, ami felülmúlta az elemzők 9 centes előrejelzését. Egy éve a cég részvényenként 10 centes nyereséget tett zsebre.

A Yahoo szerint a kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt csökkent többek között a pénzügyi, utazási és kiskereskedelmi szektorból származó hirdetési bevétel. Blake Jorgensen pénzügyi vezető ugyanakkor hozzátette, ennek hosszú távon aligha lesz érezhető hatása a Yahoo teljesítményére, mivel a hirdetők a tradicionális média mellett vagy helyett egyre többet költenek a világhálón, ami ellensúlyozza a csökkenést. Mindazonáltal a vállalat nem változtatott 8 milliárd dolláros éves forgalmi előrejelzésén, amelyet az elemzők a januári közzétételkor csalódásként értékeltek.

A Yahoo-nak mindent elsöprő első negyedéves eredményeket kellett volna felmutatnia ahhoz, hogy meggyőzze részvényeseit a saját stratégia eredményességéről és arról, hogy a cég jobban jár, ha a Microsoft ölelő karjai helyett egyedül folytatja tevékenységét. Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója még a Yahoo eredményeinek bejelentése előtt határotottan kijelentette, hogy nem fognak többet kínálni részvényenként 31 dollárért. "Sok sikert kívánok a Yahoo-nak az eredményekhez, de ezek nem befolyásolják, mennyit ér meg a cég a Microsoftnak" -- idézte Ballmert a Reuters.

[+] A Microsoft 44,6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tett a Yahoora

A február 1-én bejelentett, részvényenként 31 dolláros ajánlat 62 százalékos prémiumot jelentett a Yahoo előző napi záróárfolyamához képest, a kaliforniai internetes cég vezetői mégis kevesellték azt. Ballmer április elején nyílt levelet intézett a Yahoo vezetőihez, amelyben elégedetlenségét fejezte ki a felvásárlási ajánlat bejelentése óta eltelt dőszak fejleményeivel, illetve azok hiányával kapcsolatban. Ballmer levelében három hetet adott a Yahoonak, hogy megegyezzen a Microsofttal, különben ellenséges felvásárlási manővert indít -- a határidő a hónap végén jár le.

"Ha három héten belül nem érünk el egyezséget, arra kényszerülünk, hogy az ügyet közvetlenül a részvényeseikhez vigyük" -- szól Ballmer levele az igazgatótanácshoz. Amennyiben nem történik megegyezés, a Microsoft alighanem csökkenti ajánlatát, és átlépi a Yahoo igazgatótanácsát, közvetlenül a befektetőkhöz fordul, továbbá segítségükkel az igazgatótanács leváltását is kezdeményezni fogja, és saját embereivel tölti fel azt, akik majd rábólintanak az ajánlatra -- kész az ellenséges felvásárlás receptje.

a címlapról