:

Szerző: Bodnár Ádám

2008. április 7. 12:22

Az Európai Bizottság engedélyezi a repülőgépek fedélzetén a mobilozást

[International Herald Tribune/HWSW] Az Európai Bizottság várhatóan még ma hivatalosan is bejelenti, hogy engedélyezi a repülőgépek fedélzetén a mobiltelefonok használatát, a technológiával régóta kísérletező légitársaságok legagyobb örömére. Hogy az utasok mit szólnak ehhez, azt egyelőre nem tudni.

[International Herald Tribune/HWSW] Az Európai Bizottság várhatóan még ma hivatalosan is bejelenti, hogy engedélyezi a repülőgépek fedélzetén a mobiltelefonok használatát, a technológiával régóta kísérletező légitársaságok legagyobb örömére. Hogy az utasok mit szólnak ehhez, azt egyelőre nem tudni. Az International Herald Tribune által megszellőztetett információk szerint a Bizottság engedélyezni fogja a légitársaságok számára, hogy a gépeikre az 1800 MHz-es frekvencián működő pikocellákat, vagyis aprócska mobiltornyokat szereljenek, amelyek műholdon kereszül kapcsolódnak majd a földi mobilhálózatokhoz. Ez lehetővé fogja tenni az utasok számára, hogy repülés közben ugyanúgy használják mobiljaikat, mint bárhol a világon, vagyis nem csak a hanghívások, hanem az üzenetváltás is működni fog, illetve a készülékek képességeitől függően akár e-mailezni, böngészni is lehet majd, de szigorúan csak 3000 méter feletti magasságban.

Európában már számos légitársaság -- köztük az Air France, a BMI és a Ryanair -- kísérletezik a technológiával, amelyet az Airbus leányvállalata, az OnAir fejleszett ki. A szolgáltatások kereskedelmi indulásának lényegében már csak jogi akadályai vannak, ez Európai Bizottság hozzájárulásán túl beleértve például az árak megállapítását. A mai bejelentésben várhatóan az is elhangzik majd, hogy a fedélzeti szolgáltatásra vonatkozó engedély az Unió összes tagállamára érvényes lesz, azt nem kell a légitársaságoknak és távközlési cégeknek minden országtól egyenként megkérni. Ez azt jelenti, hogy például egy Air France járaton az utasok az Unión belül repülve bárhol telefonálhatnak, függetlenül attől, hogy honnan hová tartanak, és mely országok felett repülnek.

Viviane Reding telekommunikációs EU-biztos tavaly nyáron már magára haragította a távkölési szolgáltatókat, amikor maximálta a roaming-tarifákat, ez a rendelet azonban nem vonatkozik a repülőgépek fedélzetére. Egyelőre még nem tudni, mennyibe is fog kerülni az "égi mobilozás", azonban Rding határozottan leszögezte, hogy kiemelt figyelemmel kíséri majd az árazási gyakorlatot, illetve a megfelelő utastájékoztatást.

Az Air France és a BMI három hónapos próbaüzemet indít, ahol elsősorban azt fogják majd vizsgálni, az utasok hogyan vélekednek a szolgáltatásról. Amerikai felmérések szerint ugyanis a közönség inkább elutasító, sokan vélik úgy, hogy a folyamatosan csengő mobilok és a beszélgető utastársak zavarnák a nyugalmukat. Az Emirates légitársaság a Dubai és Casablanca közötti járatain pár hete engedélyezte a mobilok használatát. A vállalat azonban az erről szóló tájékoztatóban felszólítja az utasokat, telefonjukat némítsák le, hogy a csengés ne zavarjon másokat.

a címlapról