Valószínűleg feladja a plazmagyártást a Pioneer
[Nikkei/Bloomberg/HWSW] Kivonul a plazmagyártásból a Pioneer, adta hírül ma a japán Nikkei üzleti napilap. A neves Kuro plazmatévék gyártója cáfolta, hogy végleges döntés született volna a kérdésben, a tőzsde és az elemzők azonban gyakorlatilag azonnal beárazták a lépést, és a cég papírjai több mint 10 százalékkal ugrottak meg.
Ballaszt
A Pioneer részvényei 12 százalékos emelkedéssel zárták a kereskedést, miután a Nikkei közölte, hogy a japán elektronikai vállalat kiszáll a plazmapanelek termeléséből. A cég a Matsushita Electrictől vásárol ezentúl, mely a világ vezető plazmagyártója, és Panasonic márkája révén a világ vezető plazmatévé gyártója is egyben. Elemzők szerint a lépés nagy mértékben javítja majd a Pioneer nyereségességét, ugyanis a tevékenység a legnagyobb veszteségforrásának bizonyult az elmúlt évek során.
A kivonulás "segíteni fogja a vállalatot, hogy visszanyerje nyereségének növekedését a következő pénzügyi évben és azt követően" -- kommentálta a Mizuho Securities egyik elemzője, Hariya Koichi. A Merrill Lynch becslése szerint a március 31-ével záruló pénzügyi évben mintegy 165 millió dollárnak megfelelő veszteséget halmoz fel a vállalat a plazmapanelek (PDP) gyártásából. A vállalat tavaly adta először jelét, hogy stratégiai problémák adódtak a plazmagyártásban, ugyanis a vártnál gyengébb kereslet hatására törölte korábban tervezett gyártási beruházásainak egy részét. A Nikkei úgy tudja, az eredetileg kitűzött 720 ezer Kuro értékesítésének tervét 480 ezerre módosította a vállalat, aminek hatására 96 millió dolláros veszteség keletkezik.
A Nikkei értesülései szerint a Pioneer egy PDP-üzemét még idén leállítja, míg a másik kettő fókuszát a televíziószettek összeszerelése felé fordítja. A PDP-gyártás nehézségeit mutatja, hogy a Hitachi, a második legnagyobb japán szereplő februárban közölte, más vállalatok számára is értékesíteni fog paneleket annak érdekében, hogy a volumen felfuttatásával nyereségessé tegye szintén veszteséges részlegét. A PDP-gyártás óriásai, a Matsushita, az LG Electronics és a Samsung SDI együttesen a leszállított panelek több mit 90 százalékát tudják magukénak, míg a Pioneer részesedése 3,2 százalékra volt tehető a tavalyi negyedik negyedévben -- becsli a DisplaySearch.
Az LCD-faktor
A PDP-piac problémáinak gyökere, hogy az LCD-gyártás hatalmas tömege révén rendkívül gyorsan fejlődik, egyre növekvő nyomást gyakorolva a plazmára, mely a képminőség és méret terén élvezett előnye révén hagyományosan a prémium szegmenst szolgálja ki. A DisplaySearch becslése szerint a tavalyi 76 milliót követően idén 98 millió LCD-készülék fogy, miközben a plazmák szállításai 11 millióról 14 millióra emelkednek. A következő évtizedre, 2011-ben LCD-tévéből több mint 160 millió kerül majd a kereskedőkhöz, míg plazmából kevesebb, mint 20, becslik a cégnél.
A Sharp, a Samsung, a Sony és az LG vezetésével a technológiába és új üzemekbe öntött dollármilliárdoknak köszönhetően az LCD egyre nagyobb méretekben és egyre jobb képminőség mellett válik gazdaságosan termelhetővé, így a folyamatos árprés hatására a plazmatévék (és ebből fakadóan a PDP) piaca a volumen emelkedése mellett sem tud növekedést felmutatni. Az iSuppli úgy véli, a plazmatévék piaca 2011-re 14 milliárd dollárra zsugorodik, miközben az LCD-tévék forgalma 116,2 milliárdot tesz majd ki.
[+] Idén már több LCD-tévét adnak el, mint képcsöveset
A trendek hatására a hagyományosan plazmagyártásban érdekelt japán gyártók egyre inkább az LCD-felé fordultak saját beruházások, vegyesvállalkozások, vagy partnerkapcsolataik révén. A Pioneer és a Toshiba a tizedik generációs LCD-üzemére tőkét gyűjtő Sharppal egyezett meg LCD-panelek szállításairól, hasonlóan a Sonyhoz, míg a Matsushita a Hitachival közösen épít ki kapacitást. Jelenleg a Sharp és a Samsung rendelkezik nyolcadik generációs tömegtermeléssel, mellyel akár 132 centiméteres képátlójú panelek is készíthetőek gazdaságosan, míg a Sharp 2010-ben beinduló tizedik generációs gyártósora 165 centiméteres kijelzőket is produkál majd.