:

Szerző: Bizó Dániel

2008. február 29. 12:48

A Dell az elemzői kritikák ellenére magabiztosan nyomul ismét előre

Az elemzői várakozások alatti negyedéves mutatókról adott számot a Dell, aminek hatására a cég papírjai határozott süllyedésnek indultak a tőzsdén kívüli kereskedésben, majd némileg magukhoz tértek és stabilizálódtak. A világ második legnagyobb PC- és szervermárkája ugyanakkor elégedett saját teljesítményével, és a számok alapján számottevő eredményeket sikerült elérni az amerikai kiskereskedelmi csatornákban.

[HWSW] Az elemzői várakozások alatti negyedéves mutatókról adott számot a Dell, aminek hatására a cég papírjai határozott süllyedésnek indultak a tőzsdén kívüli kereskedésben, majd némileg magukhoz tértek és stabilizálódtak. A világ második legnagyobb PC- és szervermárkája ugyanakkor elégedett saját teljesítményével, és a számok alapján számottevő eredményeket sikerült elérni az amerikai kiskereskedelmi csatornákban.

Dell: az elemzők csak a partvonalról kiabálnak

A Dell a negyedik negyedévben 10 százalékkal 16 milliárd dollárra növelte forgalmát az egy évvel korábbihoz képest, ami elmarad az 16,2 milliárd dolláros konszenzustól, ami néhány megkérdezett elemző szerint azt jelzi, hogy a kiskereskedelmi szegmensbe történő behatolás lassabb a vártnál. A részesedés növelése érdekében agresszív árazás miatt ráadásul 6 százalékkal olvadt az adózott nyereség. A vállalat a PC- és szerverpiacon egyaránt részesedést vesztett a tavalyi év egészében.

Az elemzői kritikákkal szemben a Dell vezetősége magabiztosan úgy nyilatkozott, kifejezetten elégedettek az eredményekkel, azok megfelelnek saját elképzeléseiknek. Donald Carty pénzügyi vezér a Bloombergnek úgy nyilatkozott, hogy mivel a Dell már nem biztosít előrejelzést az elemzőknek, ezért azok saccolva becslik a céget.

Michael Dell Az elmúlt negyedévek során üzletek ezreiben jelentek meg Dell számítógépek világszerte, köszönhetően az erőfeszítéseknek, aminek hatására például az Egyesült Államok kiskereskedelmi piacán egy negyedév alatt 7 százalékponttal 24 százalékra növekedett a részesedése, rohamléptékkel közelítve a 29 százalékos HP-t -- az IDC számai alapján.

Sic transit gloria Dell

A vállalat 2006-ban vesztette el régóta őrzött PC-piaci vezető szerepét a PC-piacon a Mark Hurd kezei között magára talált HP-val szemben. A Dell a '90-es évek során forradalmasította a PC-piacot a dinoszaurusz riválisaihoz képest hiperhatékony logisztikájával megtámogatott közvetlen értékesítési modelljével. Ennek köszönhetően 1999-ben először az Egyesült Államok, majd néhány évvel később a világ legnagyobb PC-márkájává vált.

Ez a modell azonban az ezredfordulót követően egyre kevésbé bizonyult hatásosnak, ahogyan a piaci hangsúly egyre inkább a kiskereskedelmi partneri csatornákra helyeződött vissza, valamint a Dell számára forgalom túlnyomó többségével szolgál amerikai piac részesedése a nemzetközi piacok növekedésével csökkent, ahol a vállalat alulreprezentálta magát.

A fogyasztók és kisebb tételben vásárló üzleti felhasználók sok esetben előnyben részesítik a személyes tapasztalatot, a vállalati ügyfelek figyelme pedig az informatikai infrastruktúra beszerzési költségeinek drasztikus csökkenésével inkább a szolgáltatások és komplett megoldások felé fordult, amit nagyrészt független partnerek végeznek. A Dell megfelelő partneri hálózatának hiányát az Államokban is megérezte, de a problémák különösen a nemzetközi színtéren krónikusak.

Megújult erővel

Ezek a tendenciák kényesen érintették a Dellt, mely főként a HP-val szemben részesedést vesztett a PC- és szerverpiacon egyaránt, de a notebookok terén például már a partneri kapcsolatokra és disztribúciós csatornákra összpontosító Acer is lelépte, miközben a HP toronymagas fölényt épített ki. A vállalat ennek hatására 2007 elején lapátra tette Kevin Rollinst az elnök-vezérigazgatói posztból, és a vezetést az alapító Michael Dell vette vissza, és megkezdődött a cég stratégiai átalakítása, és megalakult a nemzetközi terjeszkedésre koncentráló Global Operations, valamint az adatközpontokat kiszolgáló Data Center Solutions részlegek.

[+] Dell: az üzleti modellünk nem vallás

Dell most minden erejével a kiskereskedelmi és nemzetközi jelenlét erősítésén munkálkodik a PC-piacon, aminek érdekében a kereskedők megnyerésére egyes AMD-alapú gépek online direkt forgalmazását be is szüntette. A vállalat első kelet-európai márkaboltját Budapesten nyitotta meg meg tavaly, melyet az Enternet üzemeltet. A bolttal a Dell nyilvánvaló célja, hogy lépéseket tegyen a márka hazai ismertségének, konzumpiaci jelenlétének fokozása felé: mint Damján Tamás, a Dell hazai képviseletének vezetője is elismerte, a magyar PC-piacon alulreprezentált a globális viszonyokhoz képest. A budapesti üzletet követően nem sokkal Moszkvában is nyílt egy hasonló bolt.

Dell eközben a profitabilitás fenntartása érdekében agresszív költségcsökkentéseket hajt végre a vezér: eddig 3200 alkalmazottól szabadult meg. Az új, fogyasztóknak szánt divatosabb termékek révén és a nemzetközi disztribúciós erőfeszítésekkel a vállalat 2009-re forgalmának felét az Egyesült Államokon kívül akarja bonyolítani -- összehasonlításképpen a hasonlóan nagy amerikai jelenléttel bíró HP-nál ez az arány kétharmad.

a címlapról