A saját notebookgyártásban hisz a Lenovo, nem a kiszervezésben
A vezető notebookmárkákkal ellentétben a Lenovo a saját, házon belüli gyártásban hisz, mondta el a ThinkPad X300 párizsi rajtján a vállalat európai tevékenységért felelős alelnöke, Milko van Dujil. Véleménye szerint ezzel versenyelőnyre tehetnek szert a riválisokkal szemben, melyeket főleg tajvani és koreai gyártók szolgálnak ki.
Atipikus
Azok számára, akik követik az informatikai ipart jellemző trendeket, közhelyszerű, hogy a forgalmazott notebookok túlnyomó többségét a költségnyomás hatására nem az adott márkák, hanem szerződéses gyártók készítik, elsősorban tajvani vállalatok. Az elmúlt évtizedben a tajvaniak egyre nagyobb és nagyobb szeletet hasítottak ki maguknak a világ laptopgyártásából, miközben az egyszerű termelésen túl a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek növekvő részét is magukhoz vonzották kifejlesztett kompetenciák és alacsony működési költségük révén.
Ma a tajvani szereplők (mint a Quanta, Compal, Wistron, Asustek, vagy Foxconn) már a termékek mechanikai és elektronikai tervezését is kezdik átvenni, a prototípusok elkészítését követően pedig Kínában folyik a tömegtermelés. A Digitimes Research becslése szerint tavaly a tajvaniak a globális termelés 91 százalékát tették ki, az olyan márkák pedig, mint a HP, az Acer vagy Dell egyáltalán nem végeznek kereskedelmi gyártást, miközben a Toshiba, a Fujitsu Siemens és a Sony is gyártásának egyre nagyobb hányadát helyezi ki.
A Lenovo azonban, kétségtelenül kínai gyökerei révén, teljesen házon belül tartja a notebookgyártást, árulta el van Dujil. Az IBM volt PC-részlegének átvételekor a többek között az LG Electronicshoz kiszervezett ThinkPad gyártást is átvették. Ennek egyik magyarázata igen prózai: a kínai központú gyártási kapacitásukon alacsonyabb költségeket érhetnek el, így termelésük ott összpontosul. A másik mozgatórugó pedig a piac rugalmasabb ellátása, mondta van Dujil, a megrendeléseket kisebb átfutási idővel tudják kiszolgálni, állította. "Azért döntöttük a belső gyártás mellett, mert úgy hisszük, fürgébbé tesz minket".
Globális vállalat
Dujil elmondta, a Lenovo egyik előnyének azt tartják, hogy szemben a riválisok sokkal centralizáltabb felépítésével, világszerte öt központtal (Peking, Hong Kong, Párizs, Szingapúr, Raleigh) rendelkezik, melyek egy-egy tevékenységi terület koordinálására specializálódtak és kompetenciákat fejlesztettek ki. A notebook kutatás-fejlesztési tevékenység a japán Yamatóban, Pekingben és Raleighban folyik, miközben a gyártási és logisztikai centerek a kiszolgált piacokhoz közel tucatnyi helyszínen találhatóak meg, így Európát Lengyelországból igyekeznek ellátni. Az EMEA térségben több mint 2000 alkalmazottat foglalkoztatnak, tette hozzá.
Amellett, hogy úgy hiszik, a ThinkPadek a legjobb minőségű notebookok a piacon (a Gartner szerint 30 százalékkal megbízhatóbbak az átlagnál), kiemelt szerepet játszik az ügyfélkapcsolat és támogatás, mondta Feargal Mac Conuladh felelős alelnök -- persze melyik vállalat állítaná az ellenkezőjét. "Azt akarjuk, hogy a szolgáltatások kiegészítsék a [kiváló] termékeket. A célunk 95 százalékos vevői elégedettség -- senki nem éri ezt el jelenleg" -- közölte, hozzátéve, hogy az ipari átlag 70-80 százalék közé esik. Hetente több ezer vevővel készítenek felmérést, hogy nyomon kövessék a szolgáltatás színvonalának alakulását.