A Pannon volt a hazai mobilinternet-forradalom kirobbantója
Hazánk harmadik mobilszolgáltatója, a Vodafone szerint ők vezetik a magyar mobilinternet piacot, a Gemius januári felmérése szerint ugyanis a Vodafone hálózatáról interneteztek a legtöbben (38 százalék) a mobilszolgáltatókat erre igénybe vevők között. A felmérés szerint a második helyen a T-Mobile foglal helyet 37 százalékkal, a harmadik pedig a Pannon 25 százalékkal. A T-Mobile szerint ez nem ilyen egyszerű.
Népszerű oldalak alapján
A Gemius kutatása szerint idén januárban a Vodafone mobilinternetes hálózatán keresztül látogatta a legtöbb felhasználó az általuk monitorozott magyarországi weboldalakat. A cég számos weboldalon gyűjti az adatokat, többek között olyan nagy portálokon is, mint az Origo és az Index, de a merítésben szerepel az iwiw közösségi oldal is.
Dr. Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója szerint a kutatás eredménye nagyságrendileg megegyezik a mobilszolgáltatók piaci részesedésével a vezeték nélküli internet piacán. "A Vodafone Magyarországon is meghatározó szereplője a mobilinternetes piacnak" -- tette hozzá, s ezzel valóban nem is lehet vitatkozni, előbbit azonban a T-Mobile szerint nem lehet ilyen egyszerűen kijelenteni.
A Gemius mérési módszere, a cookie-val azonosítás általánosan használt módszer, azonban néhány körülmény módosíthatja az eredményeket. A sütik fogadását nem csak a vállalati internetezők egy része, hanem az egyszerű, erősebb biztonsági beállításokat használó felhasználók is tilthatják, akik így kimaradnak a mérésből. A monitorozott oldalak között azonban olyan nagyok is vannak, melyeknek köszönhetően ezek a mérési pontatlanságok minimálisra zsugorodhatnak.
A Pannon és a T-Mobile robbantott
Kommentel a T-Mobile |
"A mobilinternetes piacra vonatkozó, hiteles előfizetői számot tartalmazó, a részesedést meghatározó adatok jelenleg nem állnak rendelkezésre. Ennek fő oka, hogy maga a mobilinternet-előfizető definíciója sem ismeretes, ennek megalkotását a T-Mobile a Nemzeti Hírközlési Hatósággal egyetértve régóta szorgalmazza. A Gemius idézett, 100 magyarországi weblapot figyelemmel kísérő mérése nem ad választ a mobilinternet-előfizetők körének meghatározására és a felhasználási módokra sem. Az pedig egyértelműen látható, hogy a felmérésből nem következtethető a mobilinternetre előfizetők száma, ahogy a piacrészesedés sem." |
A harmadik hazai mobilszolgáltató, a Vodafone tavaly május végén lépett a színre, őrült versenyt indukálva. A vállalat május 31-én részben forgalmi korlát nélküli csomagot dobott piacra, ami komoly reklámhadjárattal megtámogatva hatalmas népszerűségre tett szert. A hazai mobilszolgáltatók ezt követően egymásra licitálva többször módosították az adott havidíjért forgalmazható adatmennyiséget, így fordulhat elő, hogy egy tavaly év közepén vásárolt 2 gigabájtos T-Mobile adatcsomaggal ma már 8 gigabájtnyi adatot lehet forgalmazni változatlan áron.
A mobilszolgáltatók az ügyfélszerző akciók mellett lefedettségüket is rohamosan növelni kezdték, ma már a T-Mobile 118, a Pannon 81, a Vodafone pedig 66 településen nyújt harmadik generációs hálózaton nagysebességű, HSDPA internetelérést -- az EDGE-et nem tituláljuk szélessávnak. A Vodafone nemrég közölte, hogy újabb 34 településen kívánja elindítani HSDPA-hálózatát.
Szerintünk a világ
A HWSW kíváncsi volt arra, látogatói között hogyan is alakult ez a mobilinternetes robbanás, így körülnéztünk saját házunk táján. Oldalunk látogatásaiból kinyert adataink csak tájékoztató jellegűek, és nem lehet általánosítani belőlük a hazai mobilinternet piac általános arányaira -- a HWSW látogatói között nagyobb arányban találhatók informatikára fogékonyabb, és vállalati olvasók. A "robbanás" azonban oldalunk mobilhálózati látogatásain is könnyen tetten érhető.
A HWSW saját adatai szerint a mobilinternetezők aránya tavaly júniusban, a szabadságolási, nyaralási szezon idején ugrott meg jelentősen, majd ezt követően meredek növekedési pályára állt. 2007 januárjához képest egy évvel később már kétszer többször olvasták oldalunkat mobilhálózatokról, augusztustól novemberig pedig valóban a Vodafone vitte el a pálmát, szeptember-októberben fej-fej mellett haladva a T-Mobile-lal.
Az év végén azonban a T-Mobile alaposan belehúzott: novemberi akciójuk, melyben négy hónap ingyenes mobilinternetet ígértek az adatok szerint igen sikeres volt, decemberben ugyanis hatalmas változás történt az erőviszonyokban. A T-Mobile nem csak jelentős mennyiségű új előfizetőt szerzett, de ezek jelentős részét a Vodafone-tól csábíthatta át, a Vodafone hálózatából érkező látogatások ugyanis drasztikusan, körülbelül 39 százalékkal estek vissza. A decemberi általános visszaesés az ünnepeknek köszönhető.
Hogy a Vodafone gyengélkedése nem mérési hiba, vagy az ünnepi szezon hatása, bizonyítják 2008. januári adataink, ahol a különbség tovább növekedett, és az általános növekedés ellenére a Vodafone még a szintet sem tudta tartani, 0,3 pontot veszített. A HWSW hazai mobilinternetes látogatói közül 2008 januárjában 47,3 százalék a T-Mobile hálózatát használta, míg a Pannon 28,1 százalékot, a Vodafone pedig 24,6 százalékot ért el.
Kontroll
Az év végén tapasztaltak ellenőrzéséhez megvizsgáltuk fórumunk látogatóinak adatait is, ahol bár az arányok némileg mások voltak, a jelenség szintén tetten érhető volt. Míg októberben és novemberben a fórumozók 40,7-41,4 százaléka a Vodafone hálózatáról érkezett, a T-Mobile-os 31,1-32,2 százalékkal szemben, decemberben és januárban alaposan fordult a kocka. Decemberben a T-Mobile 39,4 százalékra tornázta fel magát a Vodafone kárára, mely 30,4 százalékot szerzett, míg januárban a T-Mobile már 42 százalékon állt, a Vodafone 26,9 százalékával ellentétben.
A HWSW adatait -- ahogyan a Gemiusét is -- számos tényező torzíthatja. A mérő sütiket számos felhasználó saját maga, esetleg a vállalati policy tilthatja, amivel ők láthatatlanak maradnak az elemző szoftverek számára. A T-Mobile ügyfelei között nagyobb számban fordulnak elő vállalati ügyfelek, így saját számainkat is befolyásolhatják ezek a körülmények.
Véleménye van?