Szerző: Bizó Dániel

2008. február 6. 15:32

Nem tudja még a Motorola, mihez kezdjen mobiltelefonjaival

A vártnál is rosszabb, katasztrofális évet zárt a Motorola mobiltelefonos részlege tavaly. A vállalat egy növekvő piacon harmadával kevesebb mobiltelefont értékesített, részesedése rohamos ütemben olvad. Az elhúzódó nehézségek hatására az amerikaiak a tevékenység leválasztását fontolgatják, a kérdés ugyanakkor, hogy milyen formában tudják ezt megtenni.

[HWSW] A vártnál is rosszabb, katasztrofális évet zárt a Motorola mobiltelefonos részlege tavaly. A vállalat egy növekvő piacon harmadával kevesebb mobiltelefont értékesített, részesedése rohamos ütemben olvad. Az elhúzódó nehézségek hatására az amerikaiak a tevékenység leválasztását fontolgatják, a kérdés ugyanakkor, hogy milyen formában tudják ezt megtenni.

A Motorola tavaly 33 százalékkal kevesebb mobiltelefont adott el 2006-hoz képest, az ebből származó forgalma pedig nagyjából ugyanilyen mértékben 19 milliárd dollárra olvadt, aminek eredményeként a 2,7 milliárdos üzemi nyereség 1,2 milliárdos hiányba torkollt egy év alatt. A vállalat legnagyobb részlegének nehézségei kapcsán Ed Zandert Greg Brown váltotta az elnök-vezérigazgatói székben, aki kész volt elismerni, hogy a cég termékei nem elég jók, és hogy a tevékenység rendbetétele a vártnál hosszabb időt vehet igénybe.

A negyedéves gyorsjelentést követően nagyjából egy héttel a Motorola közölte, hogy vizsgálja mobil üzletágának strukturális és stratégiai átszervezési lehetőségeit, aminek eredményeként akár a részleg leválasztása is lehetőségként merül fel. Az egyik kézenfekvő opció kétségtelenül a részleg eladása vagy vegyesvállalatba szervezése lenne, iparági és elemzői vélemények alapján ugyanakkor kétséges, keríthető-e rá partner. Egyes vélemények szerint a Motorola nem elég költségorientált, és a RAZR óta nem tudott sikeres terméket felmutatni.

A mobiltelefonos ipar az elmúlt két hasonló esetben kudarcba torkollt próbálkozásnak volt szemtanúja. Az Alcatel és a Siemens mobilos részlege is gyorsan teret vesztett a szeparációt követően, aminek hatására az Alcatel kiszállt a kínai TCL-lel közös vállalkozásból, majd a Siemens értékesítette a BenQ számára a Siemens Mobile-t, amibe később beletörött az ambiciózus tajvaniak bicskája, majdnem magával rántva a teljes vállalatcsoportot. A valaha az iparág élvonalába tartozó Siemens Mobile csapata ezzel felszámolásra került, és eltűnt a történelem süllyesztőjében.

A vezető mobilgyártók egyike sem fejezte ki érdeklődését a Motorola mobiltelefonos üzlete iránt, sőt kifejezetten hangsúlyozták, hogy saját erőforrásaikra összpontosítva organikus módon igyekeznek fejlődni. A Samsung Electronics, Sony Ericsson és LG Electronics mindegyike elutasítóan nyilatkozott, a toronymagasan piacvezető Nokia számára pedig nem tűnik reális opciónak egy riválisának felvásárlása, a túlzott üzleti kockázat mellett ugyanis versenyjogi akadályokba is ütközhetne egy ilyen tranzakció.

[+] A Nokia megmutatta, ki a mobilpiac ura

A dealReporter befektetési magazin értesülései szerint a Motorola igazgatótancsácsa úgy véli, hogy a mobiltelefonos üzletben vannak még tartalékok, lehetne lényegesen jobban is vezetni azt. Ennek érdekében Greg Brown vélhetően napi szinten részt vesz majd a részleg irányításában a jelenlegi vezető mellett. Anonimitás alatt nyilatkozó iparági szereplők és elemzők szerint kevésbé valószínű, hogy a Motorola meg akarna szabadulni a mobilgyártástól, ugyanis az képezi a vállalat forgalmának felét -- túl nagy darab ahhoz, hogy csak úgy kivágják magukból. "Ha eladod azt a divíziót, a vállalat egy nagyon nagy részét adod el, és mi marad hátra?" -- tette fel a kérdést egy bennfentes.

a címlapról